укр eng рус

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Деякі особливості використання прапору судна

21.10.2011

Шкіпер, 21 жовтня 2011
http://www.skipper.kiev.ua/index.php?option=com_zoo&task=item&item_id=421&Itemid=134&lang=ru

Морський транспорт, мореплавство є одним з найпопулярніших видів транспорту, але інциденти, що траплялися останнім часом на воді, як-то поширення піратства в Аденській затоці, арешти суден та проблеми з якими їхні екіпажі зіткнулись, поставили гостре питання використання прапора судна.

Оскільки судноплавні компанії несуть основну відповідальність за безпеку експлуатації судна, належні умови праці екіпажу, державний прапор відіграє важливу роль у питанні захисту людського життя на морі та навколишнього середовища.

Використання прапора держави важливе з огляду на те, що ця держава несе загальну відповідальність за здійснення та дотримання міжнародних морських правил для всіх видів суден, що плавають під її прапором.

Як визначено конвенцією ООН з морського права (КМП), держава несе загальну відповідальність за здійснення та забезпечення міжнародних правил для всіх морських судів. Окрім міжнародних організацій, важливу роль у регулюванні територіальної належності суден відіграють національні органи, що здійснюють регулювання реєстраційних процедур морських суден. Прапор судна означає не тільки юрисдикцію міжнародних органів, але й національних.

Будь-яка держава, і навіть та, яка не має виходу до моря, має право надавати суднам право ходити під своїм прапором (наприклад, Монгольська Народна Республіка, Республіка Білорусь), що передбачено Конвенцією ООН “Про умови реєстрації суден” (Женева, 07.02.1986). Проте надання права на прапор покладає на державу й певні обов’язки та відповідальність перед третіми особами і відіграє ключову роль у питанні реєстрації судна – його національність. Під цим розуміється державна належність судна, місце його реєстрації. Однак з існуванням таких явищ у морському приватному праві, як “відкрита реєстрація” судна та “зручний прапор”, поняття національної належності нівелюється, оскільки може тільки вказувати на реєстрацію цього судна в певному реєстрі.

Прапор є визначальним фактором у багатьох юридично значимих діях, які здійснює судновласник чи капітан. Дані про прапор судна є визначальними в договірних відносинах, наприклад, угоди, укладені на борту судна, вважаються укладеними в країні прапора.

Відповідно до пункту 1 статті 11 Конвенції про відкрите море 1958 року “У випадку зіткнення чи будь-якого іншого інциденту з судном при плаванні у відкритому морі, що є підставою для кримінальної чи дисциплінарної відповідальності капітана чи будь-якої іншої особи на службі в судні, будь- яке кримінальне чи дисциплінарне переслідування може бути порушено тільки перед судовою чи адміністративною владою держави прапора чи тієї країни, громадянином якої ця особа є”.

В Україні національність суден є “закритою”, тобто прапор України не є “зручним”, що означає, що під прапором України може плавати судно, яке належить юридичній особі Украї ни чи громадянину України. Реєстрація судна в Державному судновому реєстрі України засвідчується свідоцтвом про право плавання під Державним прапором України (судновий патент), а реєстрація в Судновій книзі України – судновим білетом.

Судно одержує право плавання під Державним прапором України з часу реєстрації його в Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України та свідоцтва про одержання права плавання під цим прапором. Судно, придбане за кордоном, користується правом плавання під Державним прапором України з часу видачі консулом України тимчасового свідоцтва, в якому засвідчується одержання цього права. Тимчасове свідоцтво є дійсним до реєстрації судна в Державному судновому реєстрі України або Судновій книзі України, але не більше ніж один рік. За підняття на судні Державного прапора України без одержання права плавання під цим прапором винні особи несуть відповідальність у встановленому законодавством порядку.

Незважаючи на ряд труднощів, пов’язаних з отриманням “незручних” прапорів, судна, які плавають під такими прапорами мають низку переваг, зокрема власникам таких суден фінансові установи більш охоче видають кредити, такі судна захищені військово-морськими силами відповідної країни. Перебуваючи на судні під прапором такої держави, наприклад, Федеративної Республіки Німеччина, ви можете бути впевнені, що отримаєте сервіс за стандартами, прийнятими в Європейському Союзі.

Відносно “зручних” прапорів, то вони мають дещо сумнівну репутацію, хоч це і не загальна тенденція, адже зручність полягає в простоті реєстрації судна та фактично у відсутності будь-якого контролю національних органів за експлуатацією цього судна. Зокрема, в Монголії, Сан-Томе та Королівстві Тонга реєстрація морських суден була передана в руки іноземних компаній, які не зовсім добросовісно виконували покладені на них функції. У результаті чого було допущено ряд помилок, що призвели до втрати контролю національними органами за процедурою реєстрації. Частина суден, які обліковувались у реєстрі Сан-Томе і Королівства Тонга, були занесені до “чорних” списків портів Європейського Сою зу, інші були заарештовані за перевезення нелегальних емігрантів. Також відносно вказаних прапорів Міжнародна морська організація домоглась припинення реєстрації суден під вказаними прапорами після висунення ряду звинувачень щодо неналежного управління процедурою реєстрації вказаних суден.

Звичайно, було б неправильним стверджувати, що реєстрація суден під “зручним” прапором є лише негативною практикою, оскільки процедура реєстрації зручних прапорів зазвичай є дешевою, нескладною, вигідною при купівлі дорогих суден, дозволяє заощадити на податках у результаті реєстрації такого судна за компаніями, розташованими в офшорних зонах.

Тому при обранні прапора судна потенційному покупцю в першу чергу слід визначитись, з якою метою та для яких цілей судно придбавається та що хотів би отримати майбутній власник від експлуатації цього судна.

 
© 2017 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія