Залишити заявку

Підвищення податків: хто, скільки і як платитиме?

Дата публікації: 21 вересня 2024

Іван Маринюк, керівник практики податкового права

Джерело: «NV Бізнес»

Час непопулярних рішень настав. 17 вересня 2024 року Верховна Рада підтримала у першому читанні доопрацьовану версію законопроєкту № 11416-д про збільшення податків.

Такий нелегкий крок обґрунтовується необхідністю підтримки економіки та забезпечення дохідної частини бюджету України під час воєнного стану. Очікується, що податкові зміни можуть дозволити збільшити дохід бюджету на 58 млрд грн у 2024 році та на 137 млрд грн у 2025 році.

Отже хто і скільки платитиме?

Фізичні особи-підприємці (ФОП) та юридичні особи-єдиноподатники

Після введення закону в дію ФОПи стануть платниками військового збору у таких розмірах:

  • ФОП І, ІІ та IV груп – 10% від мінімальної заробітної (710 грн в 2024 році, 800 грн (очікується) в 2025 році);
  • ФОП ІІІ групи – 1% від доходу;
  • ФОП та самозайняті особи на загальній системі оподаткування – 5%.

ФОП І, ІІ та IV груп мають сплачувати військовий збір авансовими платежами до 20 числа поточного місяця, а ФОП ІІІ групи протягом 10 днів після граничного строку подання декларації. Тобто, ФОП І–ІІІ груп сплачуватимуть військовий збір разом зі сплатою єдиного податку (в аналогічні строки), окрім ФОП ІV групи.

До юридичних осіб-єдиноподатників  застосовуються аналогічні умови сплати військового збору.

Підвищена ставка військового бору діятиме з 1 жовтня 2024 року до 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано військовий стан, після чого військовий збір сплачуватиметься за поточними правилами.

АЗС (оподаткування роздрібної торгівлі пальним)

Найближчим часом підприємства, що здійснюють діяльність з роздрібної торгівлі пальним, зобов’язані будуть сплачувати авансові внески з податку на прибуток.

Авансові внески сплачуватимуться  від 30 тис. грн до 80 тис. грн за кожне місце торгівлі (АЗС). Розмір платежу буде залежати від того, чи реалізується на АЗС алкоголь та тютюнові вироби, а також від видів та кількості пального, що реалізується.

Водночас, негативним аспектом очікуваних змін є те, що:

  • якщо сума сплаченого авансового внеску перевищує суму податкових зобов’язань з податку на прибуток за відповідній період, то сума перевищення не переноситься у зменшення податкових зобов’язань за наступний звітній період;
  • сума сплачених авансових внесків не підлягає поверненню як надміру та/або помилково сплачені податкові зобов’язання, та не може бути зарахована в рахунок інших податків та зборів.

Таким чином, такі авансові внески будуть прототипом фіксованого щомісячного платежу з кожної АЗС і справлятимуться незалежно від її прибутковості.

Фізичні особи

Для доходів фізичних осіб також зросте ставка військового збору з 1,5% до 5%. Таке підвищення діятиме до 31 грудня року, у якому буде припинено або скасовано військовий стан.

Фактично, це означатиме зменшення чистого доходу, отриманого особою «на руки», на 3,5% (наприклад, від зарплати).

Банки

Для банків збільшується ставка податку на прибуток за 2024 рік з 25% до 50%. Така ставка податку застосовується ретроспективно (також до доходів попередніх звітних періодів). У зв’язку з цим банкам необхідно буде у декларації за 3 квартал 2024 року здійснити відповідні уточнення показників минулих (звітних) періодів.

Небанківські фінансові установи

Для небанківських фінансових установ (крім страховиків) встановлюється ставка податку на прибуток 25%.

Зміна строків подання звітності з ПДФО та військового збору

Для податкових агентів (у т. ч. роботодавців) зміниться податковий період подання звітності щодо доходів, виплачених на користь фізичних осіб, з квартального на місячний.

Також зменшиться строк подання повідомлення про найм або звільнення працівників з 40 до 20 календарних днів.

У підсумку можу сказати, що доопрацьована версія законопроєкту № 11416-д є менш жорсткою і радикальною, ніж попередня. Законопроєктом не передбачено таких суперечливих змін, як застосування 15% ставки військового збору за першу реєстрацію транспортних засобів або 30% військового збору для виробників ювелірних виробів.

Разом з цим, підвищення податків може спровокувати підвищення цін на пальне, фінансові послуги або деякі товари (через збільшення собівартості товарів у зв’язку із підвищенням зарплат для покриття витрат на збільшення розміру військового збору з метою збереження працівників).