Залишити заявку

Зернова контратака. Україна подала позов до СОТ проти Польщі, Угорщини та Словаччини через заборону на імпорт її зерна

Дата публікації: 22 вересня 2023

Олена Омельченко, партнер, керівник практики міжнародної торгівлі

Джерело: Forbes

15 вересня Європейська комісія повідомила, що не продовжує заборону на імпорт пшениці, кукурудзи, ріпаку й насіння соняшнику українського походження до Болгарії, Угорщини, Польщі, Румунії та Словаччини, яка діяла з 2 травня. При цьому зазначила, що завдяки роботі Координаційної платформи та тимчасовим заходам, було усунене викривлення ринку у цих п’яти державах-членах, які межують з Україною.

Україна ж зі своєї сторони погодилася контролювати власний експорт та узгоджувати обсяги продукції по чотирьох групах зернових, щоб запобігти можливим викривленням ринку в сусідів. Обсяги експорту Мінекономіки України буде погоджувати з цими п’ятьма країнами ЄС і тільки після цього видаватиме дозволи. По суті — це самообмеження, що є гарним компромісним варіантом для виходу зі спірної ситуації.

Однак Польща, Угорщина та Словаччина не погодились з цим та заявили про запровадження національних обмежень на імпорт українського зерна.

Україна ж відреагувала поданням трьох вимог до арбітражу Світової організації торгівлі (СОТ) проти цих трьох держав на проведення консультацій в рамках процедури урегулювання суперечок. А також повідомила, що відкриває антидискримінаційне розслідування за результатом якого може вжити обмежувальних заходів у відповідь.

Процедура розгляду такого позову в СОТ та особливості кейсу

Консультації – це перший етап урегулювання суперечки. Він може тривати 60 днів перед тим, як буде скликана панель «арбітрів» для урегулювання спору. Однак на практиці були випадки, коли процес завершувався на етапі консультацій, а панель так і не була створена.

На сайті СОТ ще немає інформації та документів, зазвичай Секретаріату потрібно кілька днів для публікації. Припускаю, Україна могла заявити, що обмеження, застосовані Польщею, Угорщиною та Словаччиною, є несумісними з кількома положеннями статті XI:1 Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року (ГАТТ 1994). Вони забороняють або обмежують імпорт сільськогосподарських товарів з України на територію цих країн. Статті V:2 ГАТТ 1994 в частині обмеження свободи транзиту українських сільськогосподарських товарів, а також статей 4.2, 5 Угоди про сільське господарство.

Україна наполягатиме, що ці заходи є дискримінаційними, оскільки застосовуються лише до українського імпорту, а не до імпорту інших членів СОТ.

Крім цього, дана справа має процедурну особливість – Україна позивається до трьох держав, а не до Європейського Союзу, який є членом в СОТ.

З одного боку, це не дивно, бо Європейська комісія скасувала свої торгові обмеження та підтримує компромісний план Києва — контроль за експортом та видачу ліцензій (дозволів) після узгодження об’ємів з приймаючою стороною.

Виглядає так, що дії Брюсселя та Києва є узгодженими, хоча і вони розуміють, що компромісний план є не простим, але дієвим для урегулювання спору без юридичних процедур.

Консультації – це перший етап урегулювання суперечки. Він може тривати 60 днів перед тим, як буде скликана панель «арбітрів» для урегулювання спору. Однак на практиці були випадки, коли процес завершувався на етапі консультацій, а панель так і не була створена.

На сайті СОТ ще немає інформації та документів, зазвичай Секретаріату потрібно кілька днів для публікації. Припускаю, Україна могла заявити, що обмеження, застосовані Польщею, Угорщиною та Словаччиною, є несумісними з кількома положеннями статті XI:1 Генеральної угоди з тарифів і торгівлі 1994 року (ГАТТ 1994). Вони забороняють або обмежують імпорт сільськогосподарських товарів з України на територію цих країн. Статті V:2 ГАТТ 1994 в частині обмеження свободи транзиту українських сільськогосподарських товарів, а також статей 4.2, 5 Угоди про сільське господарство.

Україна наполягатиме, що ці заходи є дискримінаційними, оскільки застосовуються лише до українського імпорту, а не до імпорту інших членів СОТ.

Крім цього, дана справа має процедурну особливість – Україна позивається до трьох держав, а не до Європейського Союзу, який є членом в СОТ.

З одного боку, це не дивно, бо Європейська комісія скасувала свої торгові обмеження та підтримує компромісний план Києва — контроль за експортом та видачу ліцензій (дозволів) після узгодження об’ємів з приймаючою стороною.

Виглядає так, що дії Брюсселя та Києва є узгодженими, хоча і вони розуміють, що компромісний план є не простим, але дієвим для урегулювання спору без юридичних процедур.

Шанси на виграш

Україна має шанс виграти справу в СОТ. Але процес буде тривати кілька років і рішення про компенсацію збитків не буде.

Ми можемо очікувати рішення, в якому буде зазначено факт порушення та необхідність сторін повернутись у правове поле правил СОТ. Лише у випадку невиконання рішення органу врегулювання спорів Україна матиме право ініціювати зустрічні заходи.

Однак уряд України уже оголосив, що готовий застосувати зустрічні заборони імпорту товарів з Польщі, Угорщини й Словаччини у випадку, якщо торгові заборони не будуть скасовані. Прем’єр-міністр України Денис Шмигаль навіть зазначив, що уряд відкриває розслідування щодо встановлення фактів дискримінаційних та недружніх дій цих країн.

Якщо за результатом розслідування встановлять факт таких дій цих держав, можуть застосувати ембарго, позбавлення режиму найбільшого сприяння або пільгового спеціального режиму, запровадження спеціального мита та режиму ліцензування зовнішньоекономічних операцій, встановлення квот. Але такі заходи можуть стати порушенням власного законодавства, Угоди про асоціацію та норм СОТ зі сторони України.

Проблема в тому, що дві анонсовані Україною відповіді: оскарження у СОТ та введення заборони у відповідь, суперечать одна одній. Схоже на те, що Київ не готовий чекати кілька років результату урегулювання суперечки в СОТ та в критичному випадку піде на радикальні кроки, пояснюючи їх винятками з міркувань безпеки.

Станом на зараз справа в СОТ та відкриття дискримінаційних розслідувань є елементами серйозного тиску на Польщу, Угорщину та Словаччину, щоб змусити їх погодились на компромісний варіант, узгоджений між Єврокомісією та Україною.

Україні варто пам’ятати, що після повномасштабного вторгнення Росії в Україну та початку блокування чорноморських портів, для підтримки економіки України Європейський Союз в односторонньому порядку надав Києву додатковий безмитний доступ до свого ринку. Іншими словами, ЄС скасував усі обмеження для української продукції – режим, який Україна мала отримати лише після набуття повноцінного членства в ЄС. Звісно, ЄС може відкликати або переглянути своє рішення. Україні ж вкрай важливо, щоб залишалась єдність в ЄС щодо українського питання.

Цей прецедент свідчить, що переговори про вступ до ЄС будуть дуже складними для України, бо європейські виробники вміють захищати власні інтереси, а спільна сільськогосподарська політика ЄС зазнає суттєвих змін, бо Україна може стати найбільшим отримувачем субсидій ЄС.