Дата публікації: 7 серпня 2024
Іван Маринюк, керівник практики податкового права
Джерело: «NV Бізнес»
Із блокуванням (зупиненням реєстрації) податкових накладних (ПН) зіштовхувався майже кожний платник ПДВ, і ця проблема не втрачає актуальності.
Блокування ПН формує негативну репутацію підприємства у контрагентів, оскільки останні не отримують податковий кредит і зазнають «вимивання» обігових коштів з бізнесу. Також це створює ризики для постачальника у вигляді застосування контрагентом штрафних санкцій або неотримання оплати. Постачальники змушені витрачати час на бюрократичну процедуру розблокування ПН та неефективно використовувати трудові ресурси. Розглянемо причини блокування податкових накладних та проаналізуємо, як цього уникнути.
Підстави для блокування податкових накладних
Механізм блокування ПН покликаний боротися із формуванням схемного ПДВ-кредиту та ухиленням від сплати податків. Блокування відбується при направленні підприємством накладної на реєстрацію та перевірці платника або операції на відповідність ознакам ризиковості. Найпоширенішими підставами блокування ПН є розбіжності в номенклатурі та кількості придбаних товарів та послуг, а також їх постачання, продажу товарів за завищеними або заниженими цінами, включення підприємства до категорії ризикових платників податків, технічні помилки.
На жаль, із блокуванням ПН зіштовхуються не тільки фіктивні підприємства, але й реальний бізнес. У зв’язку з цим необхідно переглянути бізнес-профіль підприємства як платника ПДВ, обережніше обирати контрагентів, ретельно підготуватися до розблокування ПН.
Практичні аспекти розблокування податкових накладних
Якщо Ваше підприємство включено до категорії ризикових платників ПДВ, то це першочергове питання, яке потребує вирішення. Адже наявність такого статусу є безумовною підставою для блокування всіх ПН підприємства. На практиці документи ризикових платників ПДВ на розблокування ПН залишаються без позитивного розгляду, а самі податківці наполягають на першочерговому виведенні підприємства з категорії ризикових. За такої ситуації та при бездіяльності можна накопичити значну кількість податкових накладних, які бухгалтеру та юристам доведеться розблоковувати місяцями.
В іншому випадку, при отриманні квитанції про зупинення реєстрації ПН треба проаналізувати підстави зупинення реєстрації останньої та почати ретельно готуватися до подання документів на розблокування.
Процес розблокування ПН включає підготовку:
- повідомлення про розблокування ПН (Повідомлення);
- письмових пояснень до Повідомлення;
- документів щодо господарської операції за якою заблоковано податкову накладну (зокрема, договори, акти, видаткові/прибуткові накладні, транспортні документи, довіреності, складські документи, розрахункові документи, сертифікати якості та інші документи, що підтверджують інформацію у податковій накладній, (орієнтовний та невиключний перелік документів визначено в Наказі Мінфіну № 520 від 12.12.2019)).
Фактично, підготовка письмових пояснень та документів є ключовим аспектом і від їх якості та змістовності залежить майбутній результат. Разом з цим, у підприємства є лише одна спроба на подання пакету документів. Тобто, якщо будуть подані не ті пояснення/документи або не в повному обсязі, то електронна система, через яку подаються документи, не прийме документи за заблокованою ПН повторно або додатково. Відповідно, шанси підприємства на розблокування суттєво знижуються.
Тому в підготовчому процесі бізнесу треба врахувати наступне:
- письмові пояснення до Повідомлення мають бути чіткими, лаконічними, структурованими та розкривати інформацію про суть діяльності підприємства, його матеріально-технічне забезпечення, трудові ресурси, фінансовий стан, господарську операцію, за якою заблоковано ПН, а також позитивну історію про операції з контрагентом або розблокування ПН за аналогічними операціями (за наявності);
- блок про господарську операцію має включати інформацію про правову підставу та обсяг операції, стан розрахунків, рух товарів, учасників операції та їх повноваження, бухоблік такої операції (кожен факт має підтверджуватися документально).
Помилки під час спроби розблокування податкових накладних
Найпоширенішими помилками при розблокуванні ПН є:
- подання неповного пакету документів, які підтверджують здійснення операції, або подання документів, які не стосуються такої операції;
- надані документи не розкривають суть та обсяг операції, а також порядок формування вартості операції (хоча податковий орган не повинен здійснювати аналіз операції на предмет її реальності, але обмеженість інформації, наприклад, в акті приймання-передачі товару/наданих послуг щодо змісту, обсягу та калькуляції вартості операції може призвести до негативних наслідків, відтак акти мають бути деталізованими);
- відсутність реакції на запит податкової щодо необхідності подання додаткових документів для розблокування ПН (у підприємства є 5 робочих днів для відповіді на такий запит, треба перевіряти вхідну кореспонденцію в Електронному кабінеті платника);
- неналежне ведення звітності (наприклад, підприємство не подало повідомлення за формою 20-ОПП про об’єкти оподаткування або не відобразило в звітності основні засоби, що використовуються в господарській операції);
- документи містять дані, що не узгоджуються між собою, строк договору закінчився, а операції продовжуються за ним, обов’язкові поля документів про здійснення операції містять пропуски.
Строки розблокування податкових накладних
У підприємства є 365 днів для подання пакету документів для розблокування ПН. Строк розгляду документів контролюючим органом складає 5 робочих днів.
У випадку негативного результату, рішення про відмову в реєстрації ПН може бути оскаржено в адміністративному порядку протягом 10 робочих днів з його прийняття (за загальним правилом строк розгляду скарги 10 календарних) або в судовому порядку протягом 1 місяця у випадку використання адміністративної процедури оскарження рішення/6 місяців без адміноскарження.
Судова практика щодо розблокування ПН в більшості випадків є позитивною, однак сам процес може бути затяжним (орієнтовно від 1,5 до 3 років).
Превентивні заходи блокування податкових накладних
Для попередження випадків блокування ПН доцільно, зокрема:
- подати таблицю платника ПДВ (містить перелік кодів товарів та послуг, які на постійній основі придбаються та продаються підприємством) та письмові пояснення до неї (особливо це важливо, коли підприємство закуповує одні товари, переробляє їх та продає інші, тобто відбувається зміна кодів товарів при вхідному та вихідному ПДВ);
- перевіряти своїх контрагентів за відкритими джерелами інформації щодо їх діяльності, а також просити надати Вам доступ до інформації щодо них в Електронному кабінеті (може дозволити мінімізувати ризик бути включеним в категорію ризикових платників ПДВ, також допомогти при податкових перевірках зменшити штрафні санкції);
- покращити бізнес-профіль платника ПДВ – мати достатню кількість працівників з відповідними посадами та диференційованими зарплатами в залежності від виду діяльності підприємства, мати матеріально-технічну базу та відобразити інформацію про останню в звітності (не забувати подавати повідомлення за формою 20-ОПП);
- не використовувати послуги адреси масової реєстрації та масових директорів;
- добросовісно відноситися до первинних документів та документообігу;
- не укладати нетипових угод, що не притаманні діяльності підприємства (особливо на значні суми).
З огляду на зазначене, блокування ПН може бути першим дзвінком про те, що бізнес-процеси підприємства є недосконалими та потребують реакції керівництва. Своєчасне вжиття превентивних заходів може допомогти мінімізувати податкові ризики.