Дата публікації: 28 вересня 2021
Костянтин Кривенко, адвокат
Джерело: «Юридична Газета»
Широке застосування та розповсюдження віртуальних активів змусило світ приймати правила гри для новоствореної індустрії. Україна не стала виключенням і 8 вересня 2021 р. ухвалила у другому читанні та в цілому Закон «Про віртуальні активи», розроблений з метою врегулювання обігу віртуальних активів на території України та виведення індустрії з тіні.
Існує дві протилежні думки щодо самого факту втручання держави у криптоіндустрію та застосування певного регулювання, адже більше 10 років учасники ринку криптовалют працювали за відсутності будь-яких правил гри, і багатьох це влаштовує.
Частина криптоспільноти вважає, що будь-яке державне регулювання індустрії несумісне з основними її властивостями — децентралізацією та анонімністю. Ці люди впевнені, що система не повинна мати регулятора, адже за її функціонуванням стежать усі учасники (принцип роботи блокчейну). Відсутність регулювання з боку держави — це відсутність оподаткування та неможливість нав’язування будь-яких правил. Така позиція має право на існування, але вона досить недалекоглядна й більше підходить для маленьких гравців ринку чи осіб, які використовують властивості криптовалют у нелегальній діяльності.
Так, анонімність користувачів та децентралізація системи дає можливість використовувати віртуальні активи в якості знарядь та засобів вчинення кримінальних правопорушень або приховування незаконно набутих статків, наприклад, від корупції.
Друга позиція, що сформувалась у суспільстві щодо регулювання криптовалют, — це створення прозорих та, що не менш важливо, комфортних правил для індустрії. Великі учасники ринку розуміють, що накопичення активів тягне за собою необхідність їх безпечного зберігання і у окремих випадках захисту. Відтак, держава повинна визначити правовий статус криптоактивів задля можливості використання існуючих правових механізмів для захисту права власності на них.
Крім того, без належного регулювання певного виду господарської діяльності її здійснення стає неможливим для бізнесу.
Враховуючи викладене, більш доцільним все ж є другий шлях, яким і вирішив піти уряд нашої держави, розробивши та пролобіювавши ухвалення досить рамкового закону про регулювання обігу віртуальних активів в Україні.
Що закріплено в законі та чи допоможуть його положення відкриттю легального ринку криптовалют в Україні?
По-перше, Закон України «Про віртуальні активи» (далі — Закон) визначив правовий статус таких активів, а саме те, що вони є нематеріальними благами, а відтак, і об’єктами цивільних прав, які підлягають захисту в установленому законом порядку. Тобто відтепер віртуальні активи мають офіційний правовий статус, і протиправні дії з ними можуть бути предметом як кримінального провадження (наприклад, у разі їх крадіжки або шахрайського заволодіння), так і відповідного судового розгляду в цивільному порядку.
Однак слід звернути увагу, що віртуальні активи не є засобом платежу на території України та не можуть бути предметом обміну на майно (товари) чи роботи (послуги). І хоча практика оплати виконаних послуг криптовалютою досить розповсюджена в ІТ-сфері, ухвалений Закон це питання не регулює та навіть забороняє.
По-друге, Закон визначив види діяльності у сфері обігу віртуальних активів, які будуть регулюватися державою та вимагатимуть одержання спеціальних дозволів. Такою діяльністю стане:
- зберігання або адміністрування віртуальних активів та ключів від них;
- обмін віртуальних активів;
- переказ віртуальних активів;
- надання посередницьких послуг, пов’язаних з віртуальними активами.
Слід зазначити, що до прийняття Закону така діяльність здійснювалася на власний ризик, адже не була заборонена, та не була й дозволена. І хоча ми звикли до постулату, що «все, що не заборонено, дозволено», постачальники вказаних послуг часто приймали у себе гостей з ухвалами слідчих суддів про обшук або жили в очікуванні на них. Після набрання чинності Законом учасники ринку віртуальних активів матимуть змогу визначитися, обрати для себе одну з моделей подальшої роботи та перейти або в «білу», або в «чорну» площину відповідно.
Досить незрозумілою залишається відповідальність за здійснення діяльності без отримання відповідних дозволів, адже Закон передбачає лише фінансову відповідальність у вигляді штрафів.
Скоріше за все, невдовзі законодавцями буде опрацьоване й питання щодо введення кримінальної відповідальності з розробкою відповідних складів злочинів щодо порушення порядку обігу віртуальних активів в Україні.
Необхідно також відзначити, що законодавець вирішив залишити поза увагою майнінг віртуальних активів, пославшись на те, що така діяльність не потребує додаткового регулювання. Тривалий час проблемою майнерів залишалася неможливість доведення зв’язку між витрачанням грошей на електроенергію та отриманням прибутку від продажу криптовалюти. Фактично наділення криптовалют властивостями об’єктів цивільних прав дасть суб’єктам господарювання змогу вносити вироблені криптовалюти на баланс підприємства та показувати їх у фінансовій та податковій звітності.
Наостанок хочеться звернути увагу, що Закон фактично не зобов’язує звичайних власників віртуальних активів або осіб, які здійснюють торгівлю ними у власних інтересах, отримувати якісь додаткові дозволи або реєструватися в якості суб’єктів господарювання. Будь-яких додаткових обмежень для користувачів згаданих послуг Законом не встановлюється. Натомість Закон передбачає можливість застосування правових механізмів для захисту порушених прав власників віртуальних активів, а також нові можливості для здійснення легальної господарської діяльності у цій сфері.
Окремо необхідно звернути увагу на положення Закону щодо введення фінансового моніторингу операцій з віртуальними активами, що, з одного боку, дасть змогу підтвердити походження коштів від операцій з криптовалютами, а з іншого — знищить певну анонімність користувачів.
Підсумовуючи, можна дійти висновку, що саме по собі визначення правового статусу віртуальних активів та введення певних правил для здійснення господарської діяльності у цій сфері, безумовно, позитивно вплине на розвиток прогресивної індустрії в Україні. Та як саме Закон запрацює у нашій державі, які «підводні камені» від регуляторів очікують на учасників ринку, можна лише гадати. Відтак, учасникам ринку віртуальних активів залишається лише зайняти стартове положення для виходу в «білу» та сподіватися на обіцяне рішення про знижені ставки податків (5% від прибутку), адже в іншому випадку вихід бізнесу в «білу» у сфері обігу віртуальних активів Україні може не відбутися.
Важливо, що Закон набирає чинності лише після того, як Верховна Рада України розробить та ухвалить інший закон — щодо особливостей оподаткування операцій з віртуальними активами, доля якого на теперішній час невідома, але законопроєкт вже з’явився.