укр eng рус

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Реформа в галузі нерухомості

26.02.2013

Автори: Максим Копейчиков, Адвокат, Партнер, і Леонід Гілевич, юрист ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело «The Lawyer»

Україна починає 2013 рік з новими правилами реєстрації прав на нерухоме майно. 1 січня 2013 року набув чинності новий порядок реєстрації речових прав на нерухоме майно, а також обтяження цих прав, затверджений Законом України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Заявлена ціль законодавчих змін полягає в тому, щоб зробити українські закони та інші формальні процедури більш послідовними, привабливими і відкритими для бізнесу, а також більш простими і зрозумілими для окремих осіб, та усунути негативні наслідки, пов’язані з високим ступенем бюрократизації процедури реєстрації прав на нерухоме майно.

Нові правила покликані полегшити життя покупцям і продавцям нерухомості на вторинному ринку, а також спростити процес обробки документів на первинному ринку. З 1 січня 2013 року право власності на нерухомість буде оформлятися (шляхом видачі сертифіката) і одночасно реєструватися органами Державної реєстраційної служби. Це означає, що власникові не доведеться оббивати пороги різних органів влади, щоб зареєструвати право власності та отримати необхідні документи.

До 31 грудня 2012 року особі, яка продає майно, необхідно було зібрати великий комплект документів перш, ніж прийти до нотаріуса, щоб укласти договір купівлі-продажу. Коли договір був укладений і нотаріально завірений, він мав бути зареєстрований нотаріусом у Державному реєстрі актів. Після цього покупцю необхідно було зареєструвати право власності в бюро технічної інвентаризації. Мабуть, Україна була єдиною країною в Європі, в якій існувала така складна процедура подвійної реєстрації.

Зміни дійсно є суттєвими. Перш за все, державна реєстрація прав на нерухоме майно тепер буде здійснюватися не бюро технічної інвентаризації та Державним агентством з земельних ресурсів, а органами Міністерства юстиції (Державна реєстраційна служба) і нотаріусами, що, як передбачається, буде сприяти підвищенню рівня комфорту і зручності стосовно процедури реєстрації. Державна реєстраційна служба буде реєструвати первинні права, а нотаріуси будуть реєструвати ці права та обтяження, що виникають у результаті вчинення нотаріальних дій, пов’язаних з нерухомістю.

По-друге, з цього моменту буде існувати єдина процедура реєстрації прав на земельні ділянки та об’єкти нерухомості, розміщені на таких земельних ділянках. По-третє, вся інформація про реєстрацію прав на нерухоме майно та їх обтяження повинна бути об’єднана в єдиний Державний реєстр прав на нерухоме майно, включаючи всі права та обтяження щодо земельних ділянок, будівель, споруд та їх частин.

На додаток до вищесказаного, змінене законодавство передбачає подачу документів на реєстрацію в електронному вигляді, можливість здійснення реєстрації прав одночасно з нотаріальним посвідченням угод та інші нововведення.

В ідеалі можна буде зареєструвати право власності на нерухомість протягом години (проте тільки за умови попередньої реєстрації відповідного об’єкта нерухомого майна в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно). До 2013 року на ту ж процедуру необхідно було витратити принаймні тиждень.

Витрати на оформлення угод, пов’язаних з нерухомим майном, також мають знизитися у зв’язку з тим, що нотаріусу, який реєструє право власності, в даний час необхідно отримати витяги тільки з двох державних реєстрів, а не з трьох, як це було раніше. Таким чином, відповідні витрати можуть зменшитися приблизно на 30 відсотків. Однак, це буде працювати тільки після того, як все нерухоме майно буде зареєстроване в новому реєстрі.

Очікується, що спрощена процедура реєстрації буде мати позитивний вплив на ринок нерухомості в Україні.

Разом з тим, деякі недоліки реформи помітні вже зараз. Наприклад, скасування обов’язкової процедури технічної інвентаризації об’єктів нерухомості (відсутність вимоги перевіряти нерухоме майно до його відчуження, щоб виявити незаконні зміни) може стати основою для зловживань. При цьому, купівля нерухомості відповідно до нової та спрощеної процедури може призвести до володіння нерухомістю, яка була змінена незаконно, тому буде необхідно «легалізувати» зміни, зроблені попередніми власниками.

Крім того, оскільки багато об’єктів не були включені до Реєстру прав власності на нерухомість, єдиним підтвердженням існування прав на такі об’єкти є документи, які зберігаються в бюро технічної інвентаризації, тому якщо щось трапиться з цими архівами, існує ризик втратити право власності, оскільки його необхідно буде довести заново.

Не останнім є й те, що Державна реєстраційна служба зараз стикається з серйозними проблемами у зв’язку з набутими повноваженнями, пов’язаними з реєстрацією прав на нерухоме майно, зокрема нестача співробітників і досвіду, а також велика кількість звернень. Однак, очікується, що ці недоліки поступово будуть усунуті.

 
© 2017 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія