Дата публікації: 11 травня 2022
Дмитро Груба, адвокат
Джерело: «Юридична практика»
Після запровадження воєнного стану життя в Україні не зупинилося, хоча й багато в чому зазнало кардинальних змін. Сфера спадкування не є винятком. Питання складності процедури спадкування виникали у громадян і до запровадження в країні воєнного стану. Зараз їх стало більше. Нижче будемо розбиратися із найпоширенішими з них.
Як та протягом якого строку можна прийняти спадщину?
Спадщину, як і раніше, можна прийняти двома шляхами:
- «автоматично» приймає спадщину спадкоємець, який постійно проживав разом зі спадкодавцем на час відкриття спадщини, якщо протягом строку, встановленого для прийняття спадщини, він не заявив про відмову від неї (не слід також забувати, що факт спільного проживання має підтверджуватись документально);
- шляхом подання заяви – для спадкоємця, який бажає прийняти спадщину, але на час відкриття спадщини не проживав постійно зі спадкодавцем (або не може це документально підтвердити).
Тобто після запровадження воєнного стану шляхи прийняття спадщини змін не зазнали, в цьому питанні все залишилось звичним. Але змін зазнав перебіг строку, встановлений законодавцем для прийняття спадщини.
Так, відповідно до частини 1 статті 1270 Цивільного кодексу України для прийняття спадщини встановлюється строк у шість місяців. Починається такий строк з часу відкриття спадщини (день смерті особи або день, з якого вона оголошується померлою).
Проте відповідно до пункту 3 постанови Кабінету Міністрів України від 28 лютого 2022 року № 164 «Деякі питання нотаріату в умовах воєнного стану» встановлено, що на час воєнного стану перебіг строку для прийняття спадщини або відмови від її прийняття зупиняється.
Чому це важливо?
По-перше, це полегшує життя громадян у питаннях прийняття спадщини, які інакше були б змушені звертатися з численними позовами та просити суди встановити додатковий строк для прийняття спадщини. По-друге, це превентивно розвантажує судову систему від значної кількості однотипних справ.
Проте, незважаючи на зупинення строку, я б не рекомендував затягувати із питанням подання заяви про прийняття спадщини, очікуючи скасування воєнного стану. Якщо є можливість звернутися до нотаріуса, не наражаючи себе на небезпеку, то варто це зробити, не відкладаючи наостанок. Адже у випадку пропуску строку поновити його врешті-решт вкрай непросто.
По-третє, зупинення строку говорить і про те, що до завершення воєнного стану більшість громадян не зможе завершити процес оформлення спадщини – отримати свідоцтво про право на спадщину та зареєструвати права власності на спадкове майно.
До кого звертатися із заявою про прийняття спадщини?
За загальним правилом заява про прийняття спадщини має бути подана спадкоємцем нотаріусу за місцем відкриття спадщини (останнє місце проживання спадкодавця) або в сільських населених пунктах – уповноваженій на це посадовій особі відповідного органу місцевого самоврядування також за місцем відкриття спадщини.
Проте, зважаючи на умови воєнного стану та значну складність в питанні вільного пересування територією України, законодавцем були внесені зміни до Порядку вчинення нотаріальних дій нотаріусами України. Відповідно до них в умовах воєнного або надзвичайного стану спадкова справа заводиться за зверненням заявника будь-яким нотаріусом України, незалежно від місця відкриття спадщини.
Тобто звернутися із заявою про прийняття спадщини під час дії воєнного стану можна до будь-якого нотаріуса України, який продовжує провадити свою діяльність.
З переліком нотаріусів, які працюють в умовах воєнного стану, можна ознайомитися на сайті Нотаріальної палати України https://npu.ua/news/notary/
Водночас нотаріус навіть за відсутності доступу до Спадкового реєстру заводить спадкову справу без використання цього реєстру. Тільки після відновлення доступу до такого реєстру нотаріус протягом 5 робочих днів буде зобов’язаний перевірити наявність раніше заведеної спадкової справи та в разі її виявлення передати заведену ним спадкову справу до нотаріуса, який раніше завів спадкову справу та буде вчиняти подальші дії щодо оформлення права на спадщину. Якщо ж іншої зареєстрованої спадкової справи виявлено не буде, то нотаріус, який заводив спадкову справу без використання Спадкового реєстру, здійснює реєстрацію спадкової справи в Спадковому реєстрі та подальші дії щодо оформлення права на спадщину (приймає рішення про видачу свідоцтва про право на спадщину, реєструє право власності).
Водночас слід звернути увагу, що для уникнення зловживань забороняється видача свідоцтва про право на спадщину у спадковій справі, заведеній без використання Спадкового реєстру, до її реєстрації у Спадковому реєстрі.
Оформлення свідоцтва про право на спадщину та реєстрація права власності
Як було вказано вище, у зв’язку із зупиненням перебігу строку на прийняття спадщини оформити свідоцтво про право на спадщину та зареєструвати своє право власності на нерухоме майно в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно зможуть не всі.
Це продиктовано тим, що отримання свідоцтва про право на спадщину можливе лише після спливу строку на прийняття спадщини й ніяк інакше. За тими ж спадковими справами, які відкрились менш ніж за 6 місяців до 24 лютого 2022 року (або після 24 лютого 2022 року), строк на прийняття спадщини зупинився (не почався) і перебіг його продовжиться (почнеться) лише після скасування воєнного стану.
Для простоти сприйняття ситуацію можна проілюструвати на простому прикладі: днем смерті, а отже, днем відкриття спадщини є 24 жовтня 2021 року. Станом на 24 лютого 2022 року, коли було оголошено воєнний стан, із 6 місяців, відведених для прийняття спадщини, пройшло тільки 4. Строк зупинився і наступні 2 місяці строку почнуть відраховуватись лише після скасування воєнного стану. Отже, оформити свідоцтво про право на спадщину в такому випадку сьогодні неможливо і стане можливим лише через 2 місяці після скасування воєнного стану.
Із зазначеного вище випливає, що повністю завершити процес оформлення спадщини буде можливо лише в тому випадку, коли строк для прийняття спадщини завершився до 24 лютого 2022 року. Проте й тут є певні нюанси. Зробити це може не кожен нотаріус, а лише той, який відкривав спадкову справу та на цей час має доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно. Такий доступ мають виключно нотаріуси, внесені до переліку нотаріусів, які в умовах воєнного стану вчиняють нотаріальні дії щодо цінного майна. З таким переліком можна ознайомитись на сайті Міністерства юстиції України за посиланням https://minjust.gov.ua/pages/list_of_notaries. Перелік може змінюватись.
Видача свідоцтва про право на спадщину на майно, яке підлягає реєстрації, зокрема й нерухоме майно, проводиться нотаріусом після подання правоустановчих документів щодо належності цього майна спадкодавцеві.
У цьому питанні можна спрогнозувати складнощі, адже ризик втрати оригіналів документів внаслідок воєнних дій значно підвищується, і такі випадки фіксуються зараз дуже часто. В разі втрати оригіналів документів на майно спадкодавця єдиним варіантом оформлення права на спадщину для спадкоємців є звернення із позовом про визнання права власності на спадкове майно до суду.