Залишити заявку

Військовий облік співробітників: нові обов’язки та відповідальність роботодавців в Україні

Дата публікації: 3 липня 2024

Олександр Камша, адвокат, арбітражний керуючий, керівник Дніпровського офісу

Джерело: «NV Бізнес»

З 16 травня 2024 року в Україні діють нові правила військового обліку на підприємствах, які суттєво змінили ступінь відповідальності роботодавців за можливі порушення законодавства про мобілізацію. Що саме змінилося?

Правила ведення військового обліку своїх військовозобов’язаних працівників для підприємств діяли давно, проте постанова Кабінету Міністрів України 560 значно розширила коло обов’язків роботодавців у забезпеченні процесу мобілізації своїх співробітників.

Обов’язки роботодавців під час мобілізації

Законодавці змінили певні норми Кодексу України про адміністративні правопорушення, а також положення Порядку організації та ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів (затверджено постановою КМУ 1487 від 30 грудня 2022 р).

Як визначено порядком, роботодавці зобов’язані здійснювати:

  • перевірку у громадян України під час прийняття на роботу (навчання) наявності військово-облікового документа;
  • доведення до призовників, військовозобов’язаних та резервістів правил військового обліку під особистий підпис під час прийняття на роботу;
  • надсилання у семиденний строк з дня видання наказу про прийняття на роботу звільнення з роботи, повідомлень до відповідних ТЦКтСП;
  • оповіщення на вимогу ТЦКтСП призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик;
  • взаємодію з відповідними ТЦКтСП;
  • оформлення документів, необхідних для бронювання військовозобов’язаних на період мобілізації;
  • та інше.

Оповіщення працівників на підприємстві про виклик до ТЦКтСП

Зміни до законодавства передбачають, що після отримання розпорядження щодо оповіщення призовників, військовозобов’язаних від ТЦКтСП, керівники підприємств зобов’язані:

  1. Видати наказ про оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів, довести його до відома таких осіб під особистий підпис;
  2. Надіслати копію наказу у триденний строк до відповідного районного ТЦКтСП;
  3. Вручити призовникам, військовозобов’язаним та резервістам повістки;
  4. Забезпечити здійснення контролю за результатами оповіщення та прибуттям призовників.

Такий наказ має містити:

  • підставу та мету видання;
  • перелік осіб, які підлягають оповіщенню;
  • дату, час та місце їх прибуття;
  • відомості про відповідальних осіб за здійснення оповіщення;
  • порядок здійснення контролю за оповіщенням та прибуттям військовозобов’язаних;
  • інші питання.

Варто зауважити, що згідно ст. 38 Закону «Про військовий обов’язок і військову службу» органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації та заклади освіти незалежно від підпорядкування і форми власності зобов’язані на вимогу ТЦКтСП не тільки сповістити призовників, військовозобов’язаних та резервістів, але й забезпечити їх своєчасне прибуття за цим викликом.

Незрозуміло, як має діяти ця норма, адже у роботодавця відсутні повноваження на доставку співробітників проти їх волі в будь-яке місце. Роботодавець може, наприклад, проконтролювати виконання наказу шляхом проведення опитування та звіряння документів співробітників.

Відповідальність для підприємства у разі порушення правил введення військового обліку

Відповідно до п. 87 Порядку посадові особи підприємств несуть відповідальність за порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію, а саме:

  • за неподання до ТЦКтСП списків громадян, які підлягають приписці до призовних дільниць;
  • за прийняття на роботу призовників, військовозобов’язаних та резервістів, які не перебувають на військовому обліку;
  • незабезпечення оповіщення призовників, військовозобов’язаних та резервістів про їх виклик до ТЦКтСП;
  • перешкоду їх своєчасній явці на збірні пункти, призовні дільниці;
  • несвоєчасне подання документів, необхідних для ведення військового обліку призовників, військовозобов’язаних та резервістів;
  • неподання відомостей про таких осіб.

Ст. 42 Закону України «Про військовий обов’язок і військову службу» також врегульовує це питання. Керівники підприємств та громадяни України, винні в порушенні правил військового обліку громадян України, взяття на військовий облік, мобілізаційної підготовки та мобілізаційної готовності, а також у вчиненні інших порушень законодавства про військовий обов’язок і військову службу, несуть відповідальність згідно із законом.

За ухилення від виконання законних вимог ТЦКтСП може настати адміністративна відповідальність. Верховною Радою України було вирішено суттєво збільшити штрафи за можливі порушення законодавства. Ймовірно, що таким чином законодавець намагається вирішити питання із більш ширшим залученням військовозобов’язаних до мобілізаційних заходів та актуалізації даних.

Так, змінено ст. 210-1 КУпАП «Порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію», і тепер порушення законодавства про оборону, мобілізаційну підготовку та мобілізацію в особливий період тягне за собою накладення штрафу на громадян від 1000 до 1500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 17 000 грн. до 25 500 грн.). Для посадових осіб органів державної влади, органів місцевого самоврядування, юридичних осіб та громадських об’єднань штрафи ще більші – від 2000 до 3500 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (від 34 000 грн. до 59 500 грн.).

Варто зауважити, що роботодавці мають щороку звіряти дані з ТЦКтСП щодо військовозобов’язаних працівників та їхнього статусу, а також повідомляти про будь-які зміни в штаті (звільнення, інвалідність та ін.). Фактично, роботодавець зобов’язаний мати актуальну інформацію щодо працівників, які перебувають на військовому обліку, бо інше буде вважатись порушенням ведення військового обліку.