Дата публікації: 25 січня 2019
Олег Кулик, юрист
Джерело: «Юридична Газета»
Наразі очікує на друге читання в парламенті Проект Закону №2413-а «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо консолідації функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг», також відомий як законопроект про «спліт». У Проекті пропонується ліквідувати Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сфері ринків фінансових послуг (Нацкомфінпослуг) і передати її повноваження Національному банку України (НБУ) та Національній комісії з цінних паперів та фондового ринку (НКЦПФР).
Модель з трьома регуляторами ринку фінансових послуг діє в Україні з 2003 року. НБУ здійснює нагляд за ринком банківських послуг, діяльністю з переказу коштів та валютними операціями, НКЦПФР відповідає за ринок цінних паперів і похідних цінних паперів, а Нацкомфінпослуг регулює діяльність небанківського сектору. Однак за 15 років така регуляторна політика не продемонструвала свою ефективність. Недосконалість правової бази регулювання небанківської фінансової діяльності, дублювання функцій органами нагляду й регулювання, надмірна зарегульованість дозвільних процедур є тими чинниками, що стримують розвиток ринку небанківських послуг.
Зміст реформи
Згідно з Проектом Закону №2413-а, до сфери регулювання та нагляду Національного банку буде передано: страхові компанії, ломбарди, кредитні спілки, лізингові, факторні компанії, мікрофінансові організації. НКЦПФР, у свою чергу, отримає повноваження щодо регулювання та нагляду за недержавними пенсійними фондами, фондами фінансування будівництва, фондами операцій з нерухомістю та їхніми адміністраторами/управителями. Отже, у разі набуття чинності відповідного Закону, НБУ, наприклад, відповідатиме за значну частину небанківського фінансового ринку і стане основним органом, що видаватиме ліцензії, як банкам, так і більшості небанківських фінансових установ.
НБУ вже підготував проект Білої книги щодо регулювання небанківського ринку фінансових послуг та розробив план подальших дій після прийняття законопроекту № 2413-а, зокрема, в тій частині небанківського ринку фінансових послуг, яка буде належати до компетенції НБУ в майбутньому. НКЦПФР також готується до отримання нових повноважень. У цьому контексті слід сказати, що прийняття законопроекту №2413-а стане першим кроком до запровадження другого рівня пенсійної системи, що є вкрай важливим для старту пенсійної реформи в Україні.
Державним органам необхідно буде забезпечити безперервність усіх процесів з передачі повноважень. З цією метою законопроектом передбачено перехідний період після прийняття законопроекту. У перші дванадцять місяців окремі положення закону не будуть діяти – НБУ і НКЦПФР спрямовуватимуть свої зусилля на здійснення ефективної та скоординованої передачі повноважень від Нацкомфінпослуг. У цей період укрупнені регулятори будуть аналізувати ринок небанківських фінансових послуг, підготують нові підзаконні нормативно-правові акти і внесуть зміни в існуючі, будуть налагоджувати роботу з гравцями ринку. Тобто одразу особливих змін ніхто не відчує. Правила гри певний час залишатимуться такими, як і раніше. Згодом зміняться лише органи, до яких, відповідно, перейдуть функції нагляду й регулювання.
Наріжний камінь
Бізнес зацікавлений у спрощенні дозвільних процедур та скороченні строків їх проведення. Передусім, це стосується підходу до ліцензування, а прийняття законопроекту №2413-а якраз і дає підстави очікувати зменшення кількості процедур для доступу на ринок.
Реформа українського фінансового сектору є також частиною заходів, направлених на імплементацію правових актів Європейського Союзу відповідно до Угоди про Асоціацію між Україною та ЄС, а також – одна з умов співробітництва нашої країни з МВФ. Світовий банк, відзначаючи прогрес України у врегулюванні проблем у банківському секторі, також очікує на продовження реформування фінансового сектору, а саме – небанківського сектору ринку.
Якщо поглянути на світовий досвід, то концентрація функцій із державного регулювання ринків фінансових послуг має місце доволі часто. Наприклад, у Європейському Союзі майже у двадцяти країнах працює саме така інтегрована модель, яку пропонує нам законопроект №2413-а. І вона успішно працює вже не одне десятиліття.
Деякі учасники небанківського сектору б’ють на сполох, що отримавши повноваження Нацкомфінпослуг, нові регулятори почнуть виведення з ринку слабких гравців. Передусім, мова йде про страхові компанії, які відноситимуться до сфери відповідальності НБУ. Страховики побоюються, що так само, як НБУ позбавляв ліценцій десятки банків починаючи з 2014 року, аналогічна доля очікує й на них.
Такий розвиток подій не можна відкидати. Сьогодні на ринку страхових послуг склалася ситуація, коли активну діяльність веде менше половини діючих 300 страхових компаній. До того ж, майже 80% усіх клієнтів – це клієнти 30 найбільших страховиків. Гострою проблемою залишається невиплата страховиками страхових виплат. Постраждалими є сотні тисяч клієнтів, які роками очікують на виплати. Ринок страхових послуг є яскравим прикладом того, що в небанківському секторі назріла потреба в реформуванні.