Дата публікації: 9 вересня 2016
Олександр Фефелов, адвокат, керівник практики антимонопольного та конкурентного права
Джерело: «Європейська правда»
Європейська комісія ухвалила справді епохальне рішення – вона визнала неприпустимою державною допомогою податкові преференції, надані Ірландією двом компаніям групи Apple.
Комісія встановила, що надані податкові преференції дозволили Apple уникнути сплати податків в ЄС на суму близько 13 млрд євро, що поставило компанію в привілейоване становище щодо інших суб’єктів господарювання, включаючи конкурентів.
У чому полягають ці преференції? На думку Єврокомісії, неприпустима державна допомога була надана у вигляді ухвалення для Apple двох державних актів Ірландії (фактично угод з Apple).
В обмін на будівництво підприємств Apple в Ірландії компанії було дозволено протягом багатьох років платити ефективний корпоративний податок за мізерною ставкою.
Ця ставка становила від 1% у 2003 році до 0,005% в 2014 році при стандартній ставці корпоративного податку в Ірландії 12,5%. При цьому зазначені ірландські компанії Apple вважалися “головними підприємствами” групи, на яких акумулювалася прибуток від продажу по всьому ЄС, і згідно зі специфічним положенням ірландського податкового законодавства (вже, правда, нечинного) прибуток компаній групи, отриманий в інших країнах, не оподатковувався у них, що позбавляло ці країни істотних податкових надходжень.
На думку Єврокомісії, таке вибіркове застосування внутрішніх норм окремої держави-члена щодо оподаткування окремо взятої компанії не відповідає європейському законодавству, а отже, не може вважатися законним у Європейському Союзі.
У контексті ухваленого рішення слід розуміти, що регулювання державної допомоги є одним з основних елементів політики щодо захисту конкуренції. Тому увага до таких явищ підвищена.
В чому Єврокомісія побачила порушення конкуренції?
Стаття 107 Договору про функціонування Європейського Союзу прямо передбачає, що допомога, яка надається в будь-якій формі державою-членом ЄС або за рахунок державних ресурсів, що порушує або загрожує конкуренції, яка надає переваги окремим суб’єктам господарювання або виробництву певних товарів, є несумісною з внутрішнім ринком тією мірою, якою вона впливає на торгівлю між державами-членами.
Саме тому Європейська комісія у співпраці з державами-членами постійно моніторить всі системи допомоги, які існують в цих країнах, що вкрай необхідно для того, щоб не допускати можливості застосування нерівних умов ведення бізнесу різних суб’єктів, що, в свою чергу, веде до ризику спотворення конкуренції.
ЄС не допускає селективних заходів надання допомоги суб’єктам господарювання, якщо застосування таких заходів передбачає надання окремим суб’єктам переваг порівняно з іншими суб’єктами, що знаходяться в співставному правовому і фактичному становищі.
Не стала винятком і Apple. В результаті розслідування з’ясувалося, що селективне застосування податкових преференцій до компаній групи Apple призвело до отримання останньою суттєвих переваг порівняно з іншими суб’єктами, оподаткування яких здійснюється в Ірландії за тим ж внутрішніми правилами.
Водночас позиція Європейської комісії передбачає, що держави-члени ЄС не мають права надавати таку державну допомогу (шляхом ухвалення внутрішніх податкових постанов або іншим чином), яка надає окремим компаніям більш сприятливі податкові умови.
На цій підставі Єврокомісія вимагає від Apple відшкодувати сплачений податок у такому відповідному розмірі, який би корпорація заплатила, якби до неї застосовувалися стандартні податкові правила. Внаслідок проведеного розслідування було ухвалено рішення, що Ірландія повинна стягнути з компаній групи Apple суму недоплаченого податку в розмірі до 13 млрд євро плюс відсотки.
Важливий момент – сума, що стягується, не є штрафом (санкцією), а спрямована на відновлення рівності в оподаткуванні Apple порівняно з іншими бізнес-суб’єктами.
Іншими словами, ЄС зобов’язав Ірландію стягнути недоотриману суму податків.
Можна тільки уявити, які труднощі матиме Ірландія з виконанням рішення Європейської комісії – як мінімум, через розмір суми, яку належить стягнути, а також в силу того, що можуть постраждати бізнес-проекти Аpple в Ірландії.
Цього не приховують і в Apple – там заявили, що рішення Єврокомісії дуже негативно вплине на збереження робочих місць на підприємствах групи, особливо в Ірландії та в інших країнах ЄС.
В американській компанії переконані, що її дії цілком відповідали чинному на той момент законодавству Ірландії, а тому впевнені, що зможуть домогтися скасування рішення ЄК в суді.
При цьому Ірландія не поспішає виконувати рішення Єврокомісії.
Виникає незвичайна ситуація – країна сама відмовляється від можливості отримати додатковий обсяг податкових надходжень.
В Дубліні заявляють про свою незгоду з рішенням про стягнення такої рекордної суми і про плани в судовому порядку захищати “цілісність своєї податкової системи”.
Судячи з аналогічних справ, судові тяжби можуть тривати щонайменше 2-3 роки. Однак, без сумніву, результат цієї справи стане дуже важливим прецедентом.
А тому увага до цього спору не згасне.
Інше питання – як цей спір торкнеться України?
2 серпня 2017 року набуде чинності в повному обсязі закон України “Про державну допомогу суб’єктам господарювання”, ст. 4 якого відносить надання податкових пільг, відстрочення або розстрочення сплати податків до державної допомоги.
Для вітчизняних фахівців справа Єврокомісії проти Apple є цікавим прикладом того, в яких формах може здійснюватися державна допомога, неприпустимості такої допомоги, а також того, до яких суттєвих наслідків для бізнесу вона може призвести.
Для нашої держави важливо розуміти, що залучення іноземних інвестицій шляхом застосування до інвесторам податкових пільг, як це було в 90-х роках минулого століття, матиме серйозний негативний ефект як окремо для конкуренції, іноземних інвесторів, так і для країни в цілому.