Дата публікації: 28 січня 2019
Олександр Камша, адвокат, арбітражний керуючий
Джерело: LB.ua
У планах Кабінету Міністрів України на 2019 рік – нові та більш сучасні способи платежів під час продажу товарів і послуг. Наразі підприємства використовують спеціальні прилади – реєстратори розрахункових операцій (РРО). Вони друкують паперові чеки, які всі ми бачимо в супермаркетах, магазинах і в багатьох інших закладах.
Разом з тим, Державна фіскальна служба України запустила в тестовому форматі інформаційну систему E-Receipt. Це дає можливість бізнесу зареєструвати касу і касирів у режимі online без відвідування органів ДФС. Справедливо сказати, що станом на сьогодні це єдина нова система, яка доступна в тестовому режимі. Кожен охочий може встановити програмне забезпечення, запропоноване ДФС на їхньому офіційному сайті, і застосувати його до своєї діяльності. Зі свого боку ДФС обіцяє надалі, в разі успішного завершення тестів, впровадити цю систему для загального використання. Не виключено, що програма E-Receipt виявиться єдиною запропонованою і, як наслідок, українським підприємцям доведеться працювати тільки з нею.
Паралельно ДФС впровадила можливість пошуку виданих електронних чеків через відкриту частину Електронного кабінету платника податків. Іншими словами, через цей сервіс будь-який покупець зможе відшукати свій електронний чек і, в разі невідповідності будь-яких даних, повідомити про це ДФС. У перспективі ця система дозволить реєструвати будь-який пристрій як касу з можливістю реєстрації виданих чеків в режимі реального часу в органах ДФС. Як РРО зможе використовуватися комп’ютер, планшет, смартфон або будь-який пристрій, на який можливо встановити програмне забезпечення. Наразі підтримуються операційні системи Windows та Android. Надалі передбачається запуск технології для операційної системи iOS. Підтримка різних систем забезпечить безперешкодний доступ для широкого кола користувачів. За інформацією органів ДФС, сьогодні послугою електронного чека користується 120 підприємств. І вже є випадки невідповідності виданих електронних чеків з даними, які отримала ДФС, що може свідчити не тільки про недобросовісність користувачів, але й можливі «мінуси» програмного забезпечення. У будь-якому випадку, процес впровадження нових технологій в масштабах цілої країни – це не завжди одномоментний процес.
Оновлена система не розпочне свою роботу відразу після 1 квітня 2019 року. Прогнозувати шляхи розвитку системи поки рано. До кінця поточного року проект повинен дати свої результати, принаймні, такий строк закладають самі автори.
Можливо спрогнозувати лише основні тенденції розвитку сучасних систем платежів: 1) реєстрація кас у режимі online без витрат часу і без подачі документів у паперовому вигляді; 2) здешевлення процедури реєстрації; 3) передача звітності в режимі реального часу в органи контролю. Все це повинно знизити навантаження на бізнес у розрізі матеріальних і тимчасових витрат. Крім цього, повинні знизитися витрати на обслуговування приладів обліку.
Варто розповісти про переваги й нюанси для бізнесу. Оновлена система повинна зменшити бюрократичну складову фіскальної системи – це раз. Два: знизити обсяг економіки, який зараз знаходиться «в тіні», внаслідок чого повинні збільшитися податкові відрахування. Цікавий момент: якщо для великого і середнього бізнесу ця система обіцяє значні скорочення витрат, то для малого бізнесу вона може бути не так приваблива і, можливо, не зацікавить їх зовсім, з тієї причини, що ДФС зможе більш оперативно і точно контролювати звітність.
Зараз проект знаходиться на самому початку свого шляху. Нові технології тільки на етапі тестування і навіть не внесені до державного реєстру. Відгуки про роботу систем демонструють, що є недоліки і прогалини в їх впровадженні. Щоб успішно запустити проект потрібно: зменшити недоліки систем на етапі тестування, актуалізувати законодавство з урахуванням можливостей нових комплексів, а також розширити підтримку різних операційних систем. Бізнесу залишається стежити за інформацією, яку публікує ДФС і контролювати появу інформації в Державному реєстрі. Крім цього, необхідно стежити за можливим внесенням змін до чинного законодавства, яке регулює РРО. Міжвідомча група, яка повинна координувати процес відбору нових комплексів, відповідно до своїх завдань, може підготувати зміни, які регулюватимуть питання роботи нових систем обліку.