Залишити заявку

Повернення податкових перевірок: які зміни очікують на бізнес з 1 серпня?

Дата публікації: 26 липня 2023

Дмитро Лазебний, адвокат

Джерело: «NV Бізнес»

Неминуче стало реальністю. Саме так можна описати остаточне прийняття 30 червня ВР законопроекту 8401 «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей оподаткування у період дії воєнного стану».

Закон вступить в силу з 1 серпня 2023 року. В цілому, законопроект 8401 в базовому вигляді відновлює ту податкову систему, яка існувала до початку повномасштабного вторгнення рф.

Зупинення перебігу строків, визначених податковим законодавством

Законопроектом скасовано пункт ПК України, який передбачав, що на період дії правового режиму воєнного, надзвичайного стану зупиняється перебіг строків, визначених Кодексом або іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на органи контролю, крім випадків, передбачених Кодексом.

У ПК України встановлені винятки, на які зупинення перебігу строку не поширюється: строків реєстрації податкових накладних, подання звітності, сплати податків, строків проведення камеральних, фактичних, документальних позапланових перевірок, які можуть бути проведені, складення актів, подання і розгляду заперечень, визначення грошових зобов’язань, направлення ППР, його оскарження, нарахування пені за результатами таких перевірок.

При цьому, й законопроект 8401 все ж містить певні виключення щодо зупинення строків. На ці зміни необхідно зважати, бо до 1 серпня 2023 року залишилося не так багато часу.

Повернення податкових перевірок

Також повертаються податкові перевірки з певними особливостями. На період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України документальні позапланові перевірки проводяться виключно на звернення платника податків або з таких підстав:

  • документальні позапланові перевірки платників податків через інформацію, що свідчить про порушення податкового законодавства з питань оподаткування доходів, отриманих нерезидентами, із джерелом їх походження з України або з питань оподаткування нерезидентів, які здійснюють свою діяльність через відокремлені підрозділи, у тому числі постійні представництва, платників податків, які здійснюють діяльність у сфері виробництва або реалізації підакцизної продукції, організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес), платників податків, які надають фінансові, платіжні послуги (пп. 78.1.1 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • неподання в строк звітності у частині контролю за трансфертним ціноутворенням (пп. 78.1.2 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • недослідження обставин під час першої перевірки, та неможливість їх розгяду без проведення перевірки (пп. 78.1.5 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • реорганізація юридичної особи, інші питання реорганізації юридичних осіб, припинення діяльності ФОП (пп. 78.1.7 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • відшкодування з бюджету ПДВ / від’ємне значення ПДВ, що більше 100 тис, грн (пп. 78.1.8 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • щодо платника податку подано скаргу щодо недоліків податкової накладної / акцизної накладної (пп. 78.1.9 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • перевірка, яка призначається контролюючим органом вищого рівня для перевірки висновків щодо перевірки, яка була проведена контролюючим органом нижчого рівня (пп. 78.1.12 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • невідповідність умов контрольованої операції принципу “витягнутої руки” (пп. 78.1.14 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • неподання документів щодо ТЦО (пп. 78.1.15 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • подано звіт про контрольовані операції, надісланий платником податків відповідно до пункту 39.4 статті 39 ПК України (пп. 78.1.16 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • отримано інформацію та/або документи від іноземних державних органів щодо вже проведеної перевірки (пп. 78.1.21 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • проведення господарської діяльності нерезидентом через постійне представництво на території України без взяття на податковий облік (пп. 78.1.22 п. 78.1 ст. 78 ПК України);
  • документальні позапланові перевірки платників податків через податкову інформацію, що свідчить про порушення платником валютного законодавства в частині дотримання граничних строків надходження товарів за імпортними операціями та/або валютної виручки за експортними операціями.

Слід зазначити, що законопроект пов’язує проведення документальних та фактичних перевірок  з безпечністю умов їх проведення.

Перевірки можуть бути проведені за умови:

  • доступу, допуску до територій, приміщень та іншого майна, що пов’язані з об’єктами оподаткування платників податків;
  • допуску до документів про фінансово-господарську діяльність, отримані доходи та видатки, пов’язаних з обчисленням та сплатою податків;
  • проведення інвентаризації основних засобів, товарно-матеріальних цінностей, коштів, зняття залишків товарно-матеріальних цінностей, готівки.

У випадку наявності відповідних обмежень, перевірки зупиняються до завершення дії таких обставин або усунення перешкод щодо проведення перевірки за рішенням керівника контролюючого органу.

Такі обставини зупиняють перебіг строку проведення перевірки з подальшим поновленням її проведення на невикористаний строк.

Законопроект також передбачає, що документальні перевірки, що були розпочаті та незавершені до 24 лютого 2022 року, крім перевірок, для яких встановлено мораторій, поновлюються на невикористаний строк.

Повертаються і планові перевірки. Тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану, до плану-графіка проведення документальних планових перевірок, можуть бути включені тільки платники податків у сферах:

  • виробництва або реалізації підакцизної продукції;
  • організації та проведення азартних ігор в Україні (гральний бізнес);
  • фінансових, платіжних послуг.

Формування плану-графіка проведення документальних планових перевірок та внесення змін до нього здійснюються без урахування вимог, передбачених у ПК України (у ПК передбачені певні правила формування плану-графіку, до прикладу: до проведення документальних планових перевірок відбираються платники податків, які мають ризик щодо несплати податків та зборів, невиконання іншого законодавства). Після набуття чинності законопроекту 8401 підприємство (наприклад, з грального бізнесу) може потрапити до плану-графіку перевірок.

Також, тимчасово, на період з 1 серпня 2023 року до припинення або скасування воєнного стану на території України:

  • якщо платник податків протягом 30 календарних днів з дня після отримання ППР сплатив всю суму податкового зобов’язання, нараховану за результатами документальних перевірок, які були відновлені або розпочаті з 1 серпня 2023 року та завершені до дня припинення або скасування воєнного стану, то штрафи, які були нараховані на суму такого податкового зобов’язання, вважаються скасованими, а пеня не нараховується;
  • сума грошового зобов’язання, визначеного у ППР, вважається неузгодженою до моменту повної сплати податкового зобов’язання, визначеного в такому ППР, але не пізніше ніж протягом 30 календарних днів з дня отримання. Сума податкового зобов’язання, сплаченого у такому порядку, не підлягає оскарженню;
  • у разі самостійного виправлення платником податків помилок, що призвели до заниження податкового зобов’язання, такий платник звільняється від нарахування та сплати штрафів, передбачених п. 50.1 ст. 50 ПК України, та пені (новий пункт 69.38).

Скасування єдиного податку 2%

Також з набуттям чинності даного законопроекту змінюються умови перебування платників податків на спеціальній групі Єдиного податку. Так, з 1 серпня 2023 року скасовується ставка єдиного податку на рівні 2%.

При цьому, платник податків матиме право подати заяву про відмову від застосування 2% єдиного податку та вказати на яку систему оподаткування він переходить. Якщо таку заяву не подано, а також якщо платник не повідомив про своє бажання перейти на іншу систему оподаткування в заяві, він автоматично переводиться на систему оподаткування, на якій перебував до обрання 2% системи.

Платники податків, які зареєструвалися вже після 24 лютого 2022 року та одразу обрали спеціальну групу, автоматично стають платниками податків третьої групи зі ставкою 5%.

З-поміж іншого законопроект передбачає, що платники спеціальної групи, які в 2023 перейшли на загальну систему оподаткування, мають право перейти у 2023 році повторно на спрощену систему оподаткування.