Залишити заявку

Спорт, гроші та бізнес: нова арена для вигідних інвестицій в Україні

Дата публікації: 7 березня 2025

Михайло Ілляшев, Президент Федерації фехтування України, керуючий партнер юридичної фірми «Ілляшев та Партнери»

Джерело: «NV Бізнес»

Спорт в Україні традиційно фінансується державою та місцевими органами влади. Звісно, існують «розкручені», комерційно привабливі види спорту, але більшість з них не є такими. Проте саме прагнення федерації з окремого виду спорту знайти приватне фінансування, на мою думку, є рушійною силою його комерціалізації.

Меценатство чи спонсорство?

Чи будь-яке приватне фінансування «розкручує» вид спорту і робить його комерційно привабливим? Ні!

Очоливши Федерацію фехтування України, я розділив пошук приватного фінансування на два напрями. Перший – пошук меценатів – тих, хто готовий підтримати спорт без будь-якого комерційного зиску. Другий – пошук спонсорів – тих хто готовий фінансувати спорт і отримувати за це як матеріальну вигоду (зростання продажів), так і нематеріальну (посилення репутації).

У випадку з меценатами все зрозуміло: потрібно лише переконати їх у важливості підтримки спорту. З пошуком спонсорів все набагато складніше. Ти повинен надати послуги, створити продукт, а спонсор постійно контролюватиме ефект.

Перша проблема, з якою я стикнувся в Україні, – це відсутність агенцій, які працюють в цьому напрямку. Нам так і не вдалося знайти рекламну агенцію, яка би займалась спортивним маркетингом професійно і пропонувала готові рішення для ефективної взаємодії федерацій зі спонсорами. Я маю на увазі агенцію, до якої Федерація могла би звернутись, а агенція, зі свого боку, комплексно підійшла до цієї роботи: допомогла з визначенням того, що федерація має запропонувати спонсорам, допомогла створити готовий продукт (телетрансляцію тощо), встановити контакти з потенційними спонсорами – рекламодавцями, провести переговори.

Федерації довелося самостійно визначати сильні і привабливі сторони фехтування, розробляти комерційні презентації для спонсорів, вести перемовини з організаторами телевізійних трансляцій. Ми запустили Телеграм-канал та активізували роботу з соцмережами, при цьому не забуваючи про створення продукту, а саме: суттєве покращення організації і проведення національних змагань, забезпечення телевізійної трансляції і в мережі Інтернет.

Як шукати і залучати спонсорів?

Важливо пам’ятати – ти повинен спочатку створити продукт для спонсора, а вже потім пропонувати спонсорські пакети. Багато наших колег роблять навпаки, і це стає головною причиною відсутності інтересу з боку бізнесу.

Також нам допомогла участь в заходах SBC (Sport Business Club) – які намагаються виступити містком між спортом і бізнесом.

Завдяки цьому нам вдалося залучити приватне фінансування не як меценатську допомогу, а саме у форматі спонсорства. Генеральним партнером Федерації фехтування України стала компанія FavBet, генеральним спонсором – компанія UNIC. Водночас у нас також є спонсорські контракти з Ilta, «Біофарма», Masque. Поки що суми спонсорських надходжень незначні і становлять лише кілька відсотків від потреб українського фехтування , але спостерігається тенденція по збільшенню надходжень і для нас важливо, що ми маємо  зворотній зв’язок від спонсорів, навчаємось як нам бути корисними та пропонувати кращі продукти. Також спрацьовує добре відомий в України синдром, коли ти хочеш, щоб було краще, ніж у сусіда. Якщо одна компанія стає спонсором, її конкуренти теж хочуть долучитися.

Чи допоможе держава?

Сьогодні в Україні існують різні законодавчі ініціативи, спрямовані на додаткове стимулювання спонсорства спорту. Зокрема, я знаю, що розглядаються різного роду податкові пільги для спонсорів. Втім, я скептично оцінюю перспективи таких змін з огляду на постійні тенденції до збільшення податкового навантаження.

Впевнений, що українському спорту варто розраховувати виключно на себе. Ми мусимо шукати шляхи, як бути комерційно привабливими для спонсорів.

Чому майбутнє за спортивним спонсорством?

Війна, звісно, не допомагає нам у вирішенні цих проблем з пошуком спонсорів. Але Україна повернеться до мирного життя, і, я сподіваюсь, саме тоді ми зможемо розраховувати на підвищений інтерес до спорту.

Оптимізму додає міжнародний досвід: в багатьох країнах приватний бізнес вже давно зрозумів вигоду від спонсорства спорту. Якщо деякі види спорту давно перебувають в центрі уваги, що в першу чергу пов’язано з доступом до масової аудиторії, який довго забезпечувався виключно телетрансляціями, а «вхідний квиток» туди мав захмарну ціну, то сьогодні завдяки інтернету та соцмережам навіть нішеві дисципліни, отримали доступ до мільярдних аудиторій. Це збільшує їх комерційну привабливість, відкриває нові можливості для залучення спонсорів і вони включаються (або найближчим часом включаться) в гонку за футболом, адже спонсорство – це в першу чергу про контакти з потенційними споживачами. В першу і, можливо, в єдину чергу. Саме за увагу глядачів, а точніше споживачів, йде боротьба. І у спорту в цьому напрямку не так вже й багато конкурентів (культурні заходи, блогери – інфлюенсери, політики).

Україна має величезний потенціал у сфері спортивного маркетингу. Сподіваюсь, що мені вдалося привернути увагу рекламних та маркетингових агенцій до вільної ніші у бізнесі та можливостей, які відкриває спорт. Спортивні організації зацікавлені у співпраці з вами в напрямку пошуку спонсорів та «комерціалізації» своїх видів спорту. Федерація фехтування України готова до співпраці з професійними партнерами, навіть якщо це будуть стартапи. Маючи за плечима великий, майже 30-ти річний досвід у юридичному бізнесі і не тільки, відчуваю, що «тема є»!