Дата публікації: 19 липня 2018
Євгенія Макаренко, юрист
Джерело: «УНІАН»
Нещодавно українська влада згадала про швидке підписання між Україною і Європейським союзом Угоди про спільний авіаційний простір (Угоди про «Відкрите небо»). Варто зазначити, що ще в минулому році учасники 5-го саміту «Східного партнерства» інформували про підписання між Україною і Європейським союзом Угоди про «Відкрите небо», проте дата підписання неодноразово переносилася. Більше того, Угода була парафована у 2013 році, але до цих пір не вступила в силу.
Формальну перешкоду становила територіальна суперечка між Британією та Іспанією. Вихід Великої Британії з ЄС може зняти це питання, але це означає, що підписання може бути відкладене як мінімум до завершення процедури Brexit.
Що таке Угода про «Відкрите небо», які труднощі можуть виникнути під час імплементації норм цієї Угоди, і чому для України все-таки важливо підписати цей документ?
Європейський спільний авіаційний простір (European Common Aviation Area) – це двостороння угода між ЄС і третіми країнами, яка встановлює загальні стандарти безпеки, дозволяючи ефективніше та безпечніше використовувати повітряний простір. Метою створення спільного авіаційного простору Європейського Союзу з третіми країнами є поступова лібералізація авіаційного ринку і гармонізація законодавства у сфері цивільної авіації.
Ще у 2015 році Рада національної безпеки і оборони України ухвалила Рішення «Про заходи щодо захисту національних інтересів України в галузі авіації», в якому одним із пунктів до реалізації є невідкладне затвердження плану заходів з підготовки до впровадження спільного авіаційного простору України з Європейським Союзом та його державами-членами, передбачивши, зокрема, заходи щодо адаптації законодавства України до законодавства Європейського Союзу в сфері авіаційного транспорту.
Угода про асоціацію з ЄС чітко передбачає укладення Угоди про спільний авіаційний простір.
Серед іншого, підписання угоди дозволяє відмовитися від двостороннього регулювання авіаперевезень між країнами, а також зняти обмеження щодо кількості рейсів між пунктами в рамках єдиного авіапростору. В результаті підписання угоди в Україні зросте пасажиропотік і кількість авіанапрямків. Разом з цим, збільшиться приплив туристів та іноземної валюти, що забезпечить додаткові надходження до державного бюджету.
Проте також не варто забувати, що українські авіакомпанії можуть не витримати цінової конкуренції з європейськими лоукостерами, які можуть прийти на український авіаринок.
Додатковою вигодою для України стане визнання державами-членами ЄС сертифікатів, виданих Україною щодо екіпажів повітряних суден та організації повітряного руху.
Угода про спільний авіаційний простір передбачає інкорпорацію в українське законодавство більше 60 регламентів і директив ЄС. Наприклад, Молдова після підписання такої Угоди повинна впровадити більше 86 норм ЄС і ухвалити більше 70 нормативних актів. Однією з перешкод ефективного впровадження норм Угоди в українське законодавство може стати недостатність ресурсів профільних відомств для інкорпорації відповідного законодавства.
Після впровадження відповідних нормативно-правових актів українські авіаперевізники зможуть отримати необмежені права на перевезення з України в ЄС і між країнами-членами ЄС за умови зупинки в Україні. У свою чергу, авіаперевізники Євросоюзу зможуть отримати необмежені комерційні права на польоти з ЄС в Україну і в її межах.
Відповідно до короткого змісту Угоди, цей документ створює рівні й однакові умови доступу на ринки для всіх перевізників Євросоюзу і встановлює нові механізми нормативної співпраці та конвергенції між Європейським Союзом і Україною у сферах, необхідних для безпечної та ефективної експлуатації повітряного простору. Примітно, що це дозволяє поширити положення Угоди на інших держав-членів, застосовуючи ті ж недискримінаційні правила, і користуватися усіма повітряними перевезеннями Євросоюзу незалежно від їх громадянства. Авіаперевізники зможуть вільно працювати з будь-якої точки Європейського Союзу в будь-якій точці України.
Для самих українських громадян «Відкрите небо» вигідне, в першу чергу, зниженням цін на авіаперевезення і підвищенням їх доступності.
Підписання «Відкритого неба» стане стимулом для приходу нових авіакомпаній на наш ринок, в тому числі й лоукост сегменту. Це, в свою чергу, посилить конкуренцію і боротьбу між авіакомпаніями за вигідні напрямки.
Угода про «Відкрите небо» запрацює приблизно через півроку після підписання. Такий строк необхідний для ратифікації документа на рівні парламентів зацікавлених країн. Це означає, що у вітчизняних авіакомпаній є час, щоб підготуватися до відкритої конкуренції із західними колегами, а у аеропортів — можливість випрацювати вигідніші умови.