Дата публікації: 9 листопада 2015
Роман Марченко, адвокат, старший партнер
Джерело: «Економічна правда»
З 25 жовтня 2015 набуває чинності заборона на польоти в Україну для цілого ряду російських авіакомпаній. Серед них такі гіганти як «Аерофлот» і оголошений минулого тижня банкрутом «Трансаеро». Причиною для введення подібних санкції з боку української влади стали несанкціоновані польоти даних авіакомпаній в Крим без отримання дозволів Державіаслужби.
Рішення цілком об’єктивне з точки зору українського права. Згідно з його нормами і нормам міжнародного права Крим є українською територією. Отже, російські авіакомпанії могли здійснювати польоти на півострів тільки з дозволу Києва.
Починаючи з 2014 року, Державіаслужба склала більше 5 тис адміністративних протоколів про порушення правил польотів над територією півострова, а сума пред’явлених штрафів російським компаніям перевищила 600 млн грн. Однак російські авіаперевізники ігнорували приписи та вимоги Державіаслужби, керуючись логікою «Крим наш!». У підсумку, Києву довелося вдатися до введення офіційних санкцій.
Факт введення санкцій з боку України, м’яко кажучи, обурив політиків сусідньої країни. У Москві думали недовго і вирішили ввести «дзеркальні» санкції відносно п’яти українських авіакомпаній. Російське небо закрили для «Міжнародних авіаліній України», «Дніпроавіа», YanAir, WizzAir і «МоторСіч». Санкції запровадили щодо компаній, які не були викриті в порушеннях правил перельотів в Росії.
Справедливості заради слід зазначити, що для РФ це таки «дзеркальні» санкції, адже в їхній системі координат Крим – Росія, і саме Україна першою безпідставно ввела санкції.
Примітно, що під взаємні санкції не потрапили «Ютейр» і її українська «дочка». Опинившись єдиною структурою, якій не заборонили літати, представники «Ютейр» поспішили заявити, що вони мають намір збільшити кількість польотів за маршрутом Москва-Київ.
Подібні плани не знайшли схвалення у Арсенія Яценюка. Прем’єр-міністр на засіданні уряду, яке транслювалося в прямому ефірі, заявив, що подібні питання мають вирішуватися виключно за принципом взаємності.
Мовляв, якщо заборонено літати всім українським компаніям, то жодна російська компанія не повинна літати в Україну. Правда, взаємність могла бути дотримана: «Ютейр» – компанія з РФ, «Ютейр-Україна» – резидент України. Щодо «Ютейр-Україна» у ЗМІ з’явилася інформація про продаж цієї «дочки» власниками компанії туристичному оператору Anex Tour. Таким чином, доля перельотів між РФ і Україною вкрай туманна.
Не секрет, що «дзеркальні» санкції негативно відіб’ються на фінансовій діяльності українських авіаперевізників. За останнє вісім місяців 2015 пасажиропотік на маршрутах Київ-Москва склав 800 тис. людей. Найбільше постраждають від санкцій «Міжнародні авіалінії України», якій належить левова частка українського ринку авіаперевезень.
Труднощі у зв’язку з введенням «дзеркальних» санкцій відчують і пасажири, які будуть змушені добиратися в РФ транзитом через Мінськ, Стамбул або Ригу. Якщо раніше переліт з Києва до Москви займав трохи більше години, то тепер пасажирам доведеться витратити у три рази більше часу.
Збільшиться попит на послуги перевезень поїздами та автобусами. Окремі експерти намагаються поставити під сумнів правильність дій Кабміну щодо введення санкцій. На їхню думку, від введення обопільних санкцій Україна більше втратила, ніж придбала. Такі твердження навряд чи коректні.
Саме Росія анексувала Крим і підтримує військові дії на Донбасі, перебуваючи з нами в стані неоголошеної війни. Російські авіакомпанії прямо порушують законодавство нашої країни. Україна не може дозволити собі політику подвійних стандартів: просити санкцій проти РФ в світі і не вводити свої. Рішення про санкції правильне і навіть запізніле. Такі заходи потрібно було приймати ще в 2014 році.
Звучать заяви, що окремі компанії можуть подати позов про відшкодування упущеної вигоди до урядів України і Росії через введення санкцій. Це, звичайно, можливо – звернення до суду є правом кожного суб’єкта – як громадянина, так і юридичної особи, яка вважає свої права порушеними.
Однак перспективи подібного судового розгляду проти України для позивачів вкрай низькі. Справа в тому, що в Україні при винесенні санкцій були дотримані всі юридичні формальності: складено протоколи про порушення правил авіаперевезень, прийняті рішення компетентних органів влади. Російським компаніям вельми проблематично буде довести незаконність дій Україна. Аналогічно не доводиться розраховувати, що український авіаперевізник зможе виграти суд в російському суді проти Росії.
Думається, авіакомпанії будуть пристосовуватися до рішень своїх держав без звернень до суду і чекати зняття санкцій.