Дата публікації: 6 лютого 2019
Олена Омельченко, партнер, адвокат, керівник практики міжнародної торгівлі
Джерело: «Європейська правда»
У перші дні лютого торговий представник США (далі – USTR) видав черговий щорічний звіт за 2018 рік “Про виконання Росією зобов’язань, прийнятих в рамках СОТ”. Даний звіт є шостим і публікується з 2013 року відповідно до розділу 201(a) акта Магнітського (Russia and Moldova Jackson–Vanik Repeal and Sergei Magnitsky Rule of Law Accountability Act of 2012).
Іншими словами, цей аналіз має формувати курс США на відносини з РФ у торговій сфері. А у разi виявлення порушень норм СОТ – активізувати розробку зустрічних кроків Вашингтона.
Важливо, що висновки цього звіту можуть бути корисними й для України, адже від порушень РФ принципів СОТ наш експорт страждає в першу чергу. Саме тому варто проаналізувати звiт, зупинившись на деяких проблемах торгівлі і висновках USTR, що можуть бути корисними і Україні.
В першу чергу, США продовжують уважно стежити за застосуванням тарифних зобов’язань і відзначають, що минулого року Росія продовжувала здійснювати заплановане зниження тарифів відповідно до вимог СОТ.
Але експорт до Росії товарів залишається все ще складним завданням для американського бізнесу, який в 2018 році зазнавав труднощів через нетарифні бар’єри і непрозоре імпортне ліцензування. Зокрема, USTR стверджує про обмеження здатності американських експортерів постачати велику кількість споживчих електронних товарів.
США мають намір продовжувати тиск на Росію, щоб вирішити ці проблеми, проте відзначають, що прохання про зустріч часто залишалися без відповіді.
Як і раніше, залишалися грубі порушення в аграрному секторі, пов’язані із забороною імпорту продукції низки країн (так зване “продуктове ембарго”), яке продовжено до кінця 2019 року. Але список товарів не був розширений. Росія стверджує, що нинішня заборона застосована з міркувань національної безпеки. Однак США мають намір попросити Росію надати обґрунтування таких кількісних обмежень.
Росія нарешті зняла транзитну заборону на продукцію птахівництва, але після тиску з боку США. Однак товар все одно не пропустили через митний кордон під надуманими вимогами до залізничних перевезень і сумнівними санітарними і фітосанітарними вимогами. При цьому USTR звернув увагу, що Росія зробила крок у бік прозорості, сповістивши Комітет СОТ про застосування заходів, але цього явно недостатньо для виконання основних принципів і зобов’язань в рамках СОТ.
Таким чином, у звіті зазначається, що у 2018 році мали місце необґрунтовані санітарні та фітосанітарні вимоги (не норми, а практика), що не відповідають міжнародним стандартам, а технічні регламенти не відповідають і не прагнуть відповідати GRP, зокрема щодо алкогольної продукції.
Окрім цього, експорту до Росії перешкоджає непрозорий митно-правовий режим, ситуація ускладнилась невиконанням Росією своїх зобов’язань в рамках Угоди СОТ про спрощення процедур торгівлі.
Сполучені Штати висловили стурбованість щодо ситуації у промисловій політиці Росії, зокрема з приводу дискримінації американських виробників високотехнологічної продукції (з посиланням на національну безпеку). А також наявності утилізаційного збору, авторського збору й механізму адміністрування виплат з авторських прав, ПДВ при дистрибуції кінопродукції.
У США існує стурбованість щодо можливого субсидування державної промисловості за рахунок неринкових цін на енергію.
США запросили у Росії інформацію про цінову політику на природний газ і залізничні тарифи, щоб пересвідчитись, що Росія не використовує субсидії для захисту внутрішнього ринку.
У 2018 році Росія обмежила експорт брухту чорних металів, дозволивши експортувати лише з дев’яти далекосхідних портів, хоча деякі з них не є відкритими протягом року. Крім того, Росія планує ввести експортну квоту на вивезення березових колод протягом першої половини 2019 року і розглядає можливість заборони експорту хвойних порід і сосни для промислової переробки. США стурбованi можливими тенденціями обмеження експорту і планують відстежувати ситуацію надалі.
Також Сполучені Штати спільно з іншими членами СОТ неодноразово ставили під сумнів розширення російської політики імпортозаміщення, в тому числі вона не може сприяти відкриттю ринку в рамках GPA.
Імпортозаміщення реалізується не тільки за рахунок державного замовлення та вимог до компаній з державною участю, але й через примушення приватного сектора економіки.
USTR стверджує, що російська політика локалізації не обмежується товарами і починає впливати на експорт послуг. США підняли питання про локалізацію і обмеження на іноземну власність в секторах аудіовізуальних послуг та медіа. Існують обмеження на володіння іноземцями часткою/акціями в ЗМІ (у відповідності з федеральним законом “Про ЗМІ” іноземні громадяни та організації не можуть володіти часткою в російському ЗМІ, що перевищує 25%).
Захист інтелектуальної власності в Росії довгий час викликав стурбованість США. У звіті відзначено, що спостерігається прогрес в імплементації TRIPS, крім патентного права і норм про зберігання даних. Зростають вимоги до безпеки імпортованої продукції, що містить елементи криптографічного шифрування. Однак норми про колективні авторські права, як і раніше, не відповідають світовим стандартам.
Що цей звіт може змінити? Не варто стверджувати, що звiт стане поштовхом для швидких змін ситуації.
За процедурою звіт надається Комітету з фінансів Сенату США і Комітету з методiв і засобiв Палати представників США, які оцінюють рівень виконання Росією своїх зобов’язань стосовно США в рамках СОТ. Враховуючи, що звіт не містить інформації щодо нових гучних порушень інтересів США, не варто очікувати різких дій з боку Вашингтона на адресу Росії.
Як і раніше, США планують спонукати Росію поліпшити умови доступу товарів і послуг на свій ринок шляхом висловлення стурбованості і нагадування Росії про її зобов’язання перед державами-членами СОТ.
Втім. не виключено, що реакція Палати представникв на цей звіт буде більш різкою – звіт перераховує численні порушення РФ, щодо яких прогресу немає вже багато років. А відповідно, звіт може стати підгрунтям для посилення тиску США на РФ – тепер вже й у торговельній сфері.