Дата публікації: 29 липня 2025
Валерія Гудій, адвокат, партнер
Олександр Камша, адвокат, керівник Дніпровського офісу
Джерело: Ukrainian Law Firms 2025
З 01 квітня 2024 року операції з оптовими енергетичними продуктами в Україні можуть здійснювати виключно особи, які зареєструвалися як учасники оптового енергетичного ринку відповідно до Порядку реєстрації учасників оптового енергетичного ринку, затвердженого постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі – «НКРЕКП», «Регулятор») №1812 від 04.10.2023 р.
Будь-яка особа-нерезидент, яка укладала угоди з купівлі-продажу або подавала пропозиції (заявки) на купівлю-продаж відповідного оптового енергетичного продукту на оптовому енергетичному ринку з місцем поставки (виконання) в Україні чи з України на територію інших країн, зокрема до 20.12.2024 р., також обов’язково повинна була реєструватися учасником оптового енергетичного ринку (далі – «ОЕР») відповідно до законодавства України та підзаконних актів НКРЕКП.
У законодавстві України навіть існувала і продовжує існувати відповідальність за «здійснення в Україні операцій з оптової торгівлі енергетичними продуктами без реєстрації учасника оптового ринку електроенергії вважається порушенням на ринку електричної енергії», яка передбачена п. 20 ч. 2 ст. 77 Закону України «Про ринок електричної енергії». У разі скоєння правопорушення на ринку електричної енергії до відповідних учасників ринку можуть застосовуватися санкції у виді: попередження про необхідність усунення порушень; штрафу; зупинення дії ліцензії; припинення дії ліцензії (ч. 3 ст. 77 Закону «Про ринок електричної енергії»).
Для чіткого розуміння, оптовим енергетичним продуктом є договори (угоди) та деривативи незалежно від місця, часу та способу їх укладення, зокрема:
- договори купівлі-продажу електричної енергії або природного газу з місцем поставки (виконання) в Україні;
- деривативні контракти, базовим активом яких є електрична енергія або природний газ, укладені в Україні або з місцем поставки (виконання) в Україні;
- договори про передачу електричної енергії або транспортування природного газу в Україні, доступ до пропускної спроможності/розподілу потужності до/з України;
- деривативні контракти щодо передачі електричної енергії або транспортування природного газу в Україні, доступу до пропускної спроможності/розподілу потужності до/з України;
- договори про постачання електричної енергії або природного газу з дозволеною потужністю споживання за договором з оператором системи розподілу/передачі або з номінальною потужністю споживання за договором з оператором газорозподільної/газотранспортної системи, що дозволяє споживати 600 ГВт/год на рік та більше при максимальній виробничій потужності споживання об’єкта споживача (цілодобове споживання протягом року).
Вимоги щодо реєстрації учасником ОЕР ще й в Україні ставили іноземців в незручне становище, адже компанії – нерезиденти, які вже здійснюють діяльність в ЄС та мали намір вийти на ринок України, зазвичай вже давно отримали та мали передбачені законодавством країн ЄС коди ACER. Необхідність для компаній-нерезидентів у де-факто подвійній реєстрації і в ЄС (за кодом ACER), і в Україні за нашим законодавством фактично було дублюючою та зайвою процедурою, яка гальмувала вихід іноземців на ринок України на місяць або навіть два.
Непоодинокими були випадки, коли операції з оптовими енергетичними продуктами здійснювались взагалі без реєстрації в НКРЕКП, наслідком чого були листи – повідомлення про допущені порушення з вимогами надати пояснення причин недотримання українського законодавства.
Згідно з вимогами Постанови НКРЕКП №1812 від 04.10.2023 р. для реєстрації учасником ОЕР особа, яка має намір здійснювати операції з оптової торгівлі енергетичними продуктами, повинна подати до НКРЕКП реєстраційну форму українською та англійською мовами. Реєстраційна форма НКРЕКП значною мірою базувалась на реєстраційному форматі, прийнятому рішенням Агентства з питань співробітництва регуляторів енергетики (ACER) №01/20129 (в Європейському співтоваристві), з деякими пристосуваннями (адаптацією) до Європейського Енергетичного Співтовариства.
Проблемним питанням для осіб-нерезидентів у цьому була необхідність заповнення згаданої форми, подальше її надсилання на адресу НКРЕКП в електронній та письмовій формах, а також подальше очікування на вирішення НКРЕКП питання про включення відомостей про особу-нерезидента до Реєстру. Непоодинокими були випадки, коли НКРЕКП повертало заповнені документи за суто формальними обставинами, наприклад, некоректним заповненням даних стосовно трудових чи корпоративних взаємовідносин з керівником особи-нерезидента або з некоректним, на думку Регулятора, перекладом певних реєстраційних даних особи нерезидента (адреси місцезнаходження і т. п.).
Подібні складнощі лише зменшували бажання для нерезидентів для початку або продовження діяльності на українському енергетичному ринку.
Що змінилось в грудні 2024 року?
Особи, які мають намір здійснювати операції з оптовими енергетичними продуктами, мають реєструватися як учасники ОЕР до початку укладання угод з купівлі-продажу або подання пропозицій (заявок) на купівлю-продаж відповідно до оптового енергетичного продукту, незалежно від того, чи зареєстровані вони в реєстрі регуляторних органів інших держав як учасники оптового енергетичного ринку і наявності у них ліцензій на право провадження будь-якої діяльності на оптовому енергетичному ринку.
Водночас, після 20 грудня 2024 року Регулятор запровадив добровільний порядок реєстрації особами-нерезидентами, учасниками оптового енергетичного ринку, якщо вони мають код, виданий Agency for the Cooperation of Energy Regulators (ACER), або ECRB код, виданий Регуляторним органом іншої Договірної сторони Енергетичного Співтовариства, що планують здійснювати або здійснюють тільки такі операції [1]:
- набуття права на використання міждержавного перетину за результатом первинного розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів та/або
- замовлення послуг транспортування природного газу, яким було розподілено потужність точок входу/виходу на міждержавних з’єднаннях, крім випадків передачі права використання такої потужності іншим замовникам.
Запровадження НКРЕКП змін (спрощення бюрократичних процедур) для осіб-нерезидентів повинно позитивно вплинути на зацікавленість таких осіб-нерезидентів у здійсненні своєї діяльності на енергетичному ринку України. Це сприятиме виходу на український енергоринок нових гравців, які будуть надавати позитивного поштовху для відновлення та розвитку економіки України. Тим більше, подібні спрощення процедур мають на меті створення єдиного, спільного простору для компаній з Європи та з України для торгівлі оптовими енергетичними продуктами, що ще більше наблизить український енергетичний ринок до європейського і дасть можливість позбутися зайвих та обтяжливих процедур, а також тих процедур, які фактично подвоюють реєстраційні дії (спочатку в Європі, а потім в Україні).
Разом з тим, особам-нерезидентам України, які вже є учасниками ОЕР України, варто взяти до уваги, що певні нюанси, потребують врахування в роботі на українському оптовому енергетичному ринку. Дані особливості пов’язані з поданням обов’язкової інформації та регулюються Законом України «Про ринок електричної енергії».
Обов’язки учасників ОЕР передбачені в ч. 5 ст. 73 Закону України «Про ринок електричної енергії», до них відносяться наступні:
- надавати НКРЕКП інформацію щодо господарсько-торговельних операцій на оптовому енергетичному ринку, які стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи пропозиції (заявки). Учасник оптового енергетичного ринку надає таку інформацію через адміністратора передачі даних та/або самостійно, якщо такий учасник набув статусу адміністратора передачі даних у порядку, встановленому НКРЕКП;
- надавати НКРЕКП інформацію про потужність та використання установок для виробництва, зберігання, передачі або споживання електроенергії, включаючи планову та позапланову недоступність таких установок.
Питання наявності обов’язку з надання інформації НКРЕКП в особи-нерезидента, яка не є учасником ОЕР та використала своє добровільне право не реєструватись в Україні (зважаючи на тип операцій, виокремлених НКРЕКП), є досить спірним по сьогоднішній день. Наразі очікуємо офіційне роз’яснення НКРЕКП з цього приводу для розуміння підходу Регулятора щодо того, чи розповсюджується обов’язок надання інформації через Адміністратора передачі даних (далі – «АПД») або самостійно після набуття статусу адміністратора передачі даних щодо господарсько-торговельних операцій на оптовому енергетичному ринку, які стосуються набуття права на використання міждержавного перетину за результатом первинного розподілу пропускної спроможності міждержавних перетинів.
Як передбачено Постановою НКРЕКП № 618 від 27 березня 2024 р. «учасники оптового енергетичного ринку (…) зобов’язані надавати НКРЕКП інформацію про здійснені господарсько-торговельні операції на оптовому енергетичному ринку, що стосуються оптових енергетичних продуктів, включаючи виконані і невиконані пропозиції (заявки)» [2].
Відповідно до п. 5.3 Постанови № 618 «учасники ОЕР (…) надають інформацію про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами, включаючи виконані та невиконані пропозиції (заявки), та про основні (фундаментальні) дані на ринку електричної енергії (…) через одного або більше АПД на підставі договору(-ів) про передачу даних або самостійно, якщо вони набули статусу АПД. Інформація подається обома сторонами господарсько-торговельної операції (продавцем та покупцем), у тому числі у випадку, якщо АПД по звітуванню за даною операцією є одна і та ж особа».
Якщо Регулятор дійде до висновку, що особи, які використали своє добровільне право не реєструватися учасником ОЕР, будуть зобов’язані надавати інформацію через АПД або самі отримувати статус АПД – це може призвести до здійснення зайвих дій (укладення додаткових правочинів на передачу даних з АПД або отримання самостійного статусу АПД) для осіб-нерезидентів. Можливо варто очікувати внесення додаткових змін в нормативні документи НКРЕКП, які врегулюють дане питання стосовно надання інформації.
Загалом дії НКРЕКП є позитивними, націленими на пришвидшення процесів та спрямованими на зменшення бюрократизації процедур. Вони повинні позитивно вплинути на швидкість виходу осіб-нерезидентів на український ринок оптових енергетичних продуктів. Подібне буде розвивати нашу країну, пришвидшувати її розвиток разом з країнами Європейського Союзу.
[1] Постанова НКРЕКП від 18 грудня 2024 р. № 2115 «Про внесення змін до Порядку реєстрації учасників оптового енергетичного ринку»
[2] Постанова НКРЕКП від 27 березня 2024 р. № 618 «Про затвердження Порядку подання інформації про здійснені господарсько-торговельні операції, пов’язані з оптовими енергетичними продуктами»