Дата публікації: 31 серпня 2015
Роман Марченко, адвокат, старший партнер
Джерело: «РБК-Україна»
Нинішній рік в Україні проходить під знаком боротьби з корупцією. Багато законів, які приймає парламент, спрямовані на мінімізацію проявів цього явища в суспільному житті.
Зокрема, народні депутаті благословили створення Національного антикорупційного бюро та національної поліції. Побачили світ закони, які зобов’язують юридичних осіб розкривати кінцевих вигодонабувачів. Інформація з реєстрів рухомого та нерухомого майна стала більш доступною. Кабмін створив реєстр корупціонерів, в який вносять дані про всіх нечистих на руку чиновників.
Пильна увага законодавців до проблеми корупції не є випадковою. Не секрет, що корупція є тим злом, що геть вбиває державу. У суспільстві існує запит на створення дієвих механізмів боротьби з хабарництвом. Паралельно подібні вимоги висувають Україні і зарубіжні донори.
Незважаючи на те, що методів боротьби з корупцією досить багато, боротьба в Україні з цим явищем поки малоефективна. Причина цього – банальна і жахлива.
Як відомо, корупція є обопільною. Дуже часто громадяни звинувачують чиновників у розкраданні бюджетних коштів. При цьому, самі не гребують поцупити з роботи пачку паперу або степлер.
Українці кажуть, що влада не бореться з корупцією. При цьому – примітивний, але яскравий приклад – величезна частина наших співгромадян, коли їх законно зупиняють за порушення правил дорожнього руху, намагаються залагодити ситуацію за допомогою хабара.
Варто відзначити, що багато країн стикалися з подібними проблемами. Показовим для нас є приклад США. Колись у цій країні можна було купити посаду шерифа або судді. Там подолали корупцію еволюційним шляхом – і сьогодні Штати по праву вважаються прикладом ефективної боротьби з корупцією.
Україна не має великого часового проміжку. Тому ми намагаємося перемогти корупцію революційними методами. Але, як відомо, революція не завжди дає позитивні результати. Тому (сподіваємося, тільки поки) маємо те, що маємо. Значна частина суспільства покладає великі надії на початок роботи Національного антикорупційного бюро. Але ефективність його роботи, насамперед, залежатиме від правильного підбору кадрів.
Кожен працівник НАБ повинен відповідати високим моральним і професійним критеріям. Вони повинні бути готові (а краще відразу добровільно дати на це згоду) до того, що їхні телефони будуть прослуховувати, контролювати кожну копійку доходів і витрат їх та їхніх сімей. Слідчі НАБ повинні віддавати собі звіт, що за їх діяльністю з пильною увагою стежитимуть як громадяни, так і влада. Сподіваємося, з початком роботи НАБ боротьба з корупцією повинна вийти на більш високий рівень.
Крім боротьби з корупцією, народним депутатам слід приділити увагу ухваленню нового законодавства про держслужбу, яке дозволить вирішити проблему неефективної роботи чиновників. При реформуванні держслужби необхідно дотримуватися єдиного ефективного методу, відпрацьованого з часів Римської імперії – батога і пряника. Держава повинна забезпечити чиновників гідними зарплатами і одночасно жорстко карати за хабарництво та неефективну роботу.
На проведення реформи не буде навіть потрібно виділяти додаткові кошти з бюджету. Досить скоротити значну кількість чиновників (наприклад, з абсолютно неадекватного за чисельністю стада всіляких «перевіряючих»). А вивільнені гроші направити на підвищення зарплат держслужбовцям. Серед тих, хто залишився, слід організувати відбір на жорсткій конкурсно-атестаційної основі. При цьому, влада повинна не тільки реформувати держслужбу, а й змінити підхід до спілкування з бізнесом. Адже чиновник раніше розглядає підприємця виключно як джерело збагачення. Що, зрештою, однаково жахливо і веде до смерті бізнесу.
Чиновники і депутати повинні усвідомлювати, що іноді слід йти на великі поступки бізнесу, які дадуть важливі позитивні результати. Яскравий приклад – ринок житла. Вартість нового житла зараз захмарна. І не остання причина в тому, що в ціну квадратного метра забудовники закладають розміри хабарів чиновникам усіх рівнів. Сьогодні депутати можуть ухвалити рішення видавати землю забудовникам у спрощеному порядку і без будь-яких плат за землю. Взамін забудовник повинен дати зобов’язання, що у конкретні терміни він отримає всі дозвільні документи і почне будівництво.
Це дозволить створити додаткові сотні тисяч робочих місць по країні. Цегляні і цементні заводи отримають нові замовлення на свою продукцію. Наші співгромадяни будуть отримувати зарплати, витрачати гроші на сферу послуг. До бюджету надійде більше податків і відрахувань. Забудовники зможуть знизити ціну квартир, що підвищить попит на новобудови. Ринок нерухомості оживе. Запуститься маховик економіки в конкретному населеному пункті та регіоні. Від подібної кооперації бізнесу і влади в довгостроковій перспективі виграють усі.
Всього лише потрібно прийняти вольове рішення – не хабар сьогодні, а розвинена країна – завтра.