Залишити заявку

Пожиттєвий фінмоніторинг політично значущих осіб: добре чи погано?

Дата публікації: 24 жовтня 2023

Дмитро Лазебний, адвокат

Джерело: «NV Бізнес»

Нещодавно Верховна Рада України проголосувала законопроєкт 9269-д щодо політично значущих осіб. Чому ці зміни є важливими для України?

За даними Міністерства фінансів України прийняття законопроєкту є умовою вступу України до Європейського Союзу та отримання фінансової допомоги від МВФ.

Таким чином, окрім того, що отримання фінансової допомоги від МВФ обумовлено прийняттям вказаного законопроєкту, голосування відповідних змін є необхідним етапом узгодження національного законодавства України з законодавством Європейського Союзу.

Що не влаштовувало європейську спільноту?

19.11.2022 набрали чинності зміни до Закону України «Про запобігання та протидію легалізації (відмиванню) доходів, одержаних злочинним шляхом, фінансуванню тероризму та фінансуванню розповсюдження зброї масового знищення» (далі за текстом – Закон про фінансовий моніторинг).

Відповідно до цих змін, статус «іноземних та національних публічних діячів» обмежено трьома роками. Тобто, до вказаних змін політично значущі особи (Politically Exposed Persons, РЕРs) мали відповідний статус протягом трьох років після звільнення, за наслідками спливу трьох років моніторинг їхнього життя припинявся.

Такі норми не узгоджуються з міжнародними стандартами в сфері протидії відмиванню коштів, зокрема:

  • Рекомендаціями Міжнародної групи з протидії відмиванню брудних грошей (Financial Action Task Force – FATF);
  • Директивами Європейського Союзу проти відмивання коштів та фінансування тероризму, які вже впроваджені в усіх країнах-членах ЄС та є обов’язковими для країн, що мають намір на членство.

Так, наведені стандарти ЄС та FATF не встановлюють строк, після завершення якого особа має бути автоматично позбавлена статусу РЕРs.

Тобто, за приписами європейського законодавства слідкування за особою, яка була в політиці, проводиться постійно, на відміну від України. Перш за все проголосований законопроект направлений на врегулювання розбіжностей саме в цих питаннях.

Що пропонує законопроєкт № 9269-д?

Законопроєкт № 9269-д прийнято Верховною Радою України 17.10.2023, наразі його передано на підпис Президенту України.

Оскільки текст законопроєкту № 9269-д досі не опублікований, ми можемо оперувати лише проєктом закону, який підготували до другого читання.

Основні новели законопроєкту № 9269-д до другого читання:

  • Пропонує скасувати трирічний строк, який обмежував статус РЕР.
  • Вводить необхідність застосування до РЕРs ризик-орієнтованого підходу під час визначення обсягу та тривалості заходів фінансового моніторингу, які необхідно вживати стосовно таких діячів.
  • РЕРs протягом виконання та дванадцяти місяців після припинення виконання ним визначних публічних функцій, зобов’язаний повідомляти суб’єкта первинного фінансового моніторингу на його запит про виконання (припинення виконання) таким національним публічним діячем визначних публічних функцій.
  • Закріплює положення, відповідно до якого у разі якщо з часу припинення виконання РЕР визначних публічних функцій пройшло більше дванадцяти місяців і фінансові операції, що здійснювалися такою особою протягом цього часу, становили низький ризик, а також суб’єкт первинного фінансового моніторингу не виявить ознак, що така особа несе ризику, властивого політично значущим особам, такий суб’єкт первинного фінансового моніторингу не вживає (припиняє вживати) щодо неї, членів її сім’ї та осіб, пов’язаних із нею, заходів, визначених пунктами 2–4 цієї частини, та повідомляє про це спеціально уповноважений орган.
  • Встановлює штраф суб’єкту первинного фінансового моніторингу у розмірі до 100 тис. неоподаткованих мінімумів (1 700 000,00 грн) за неналежне застосування ризик-орієнтованого підходу до PEPа тобто за зловживання з жорстким фінмоніторингом по відношенню до PEP – присвоєння не обґрунтованого рівня ризику, безпідставна відмова від проведення фінансових операцій.

Чи ускладнить відповідний законопроєкт життя політичній еліті України? Мабуть так, ускладнить. Адже, фактично, статус РЕР для топ посадовців буде зберігатися пожиттєво.

Чи спрямований вказаний законопроєкт на посилення контролю фінансових операцій політичної еліти України? Так, спрямований. Після набуття чинності вказаних змін, відповідний моніторинг буде відбуватися постійно.

Проте не варто боятися, що ці зміни ускладнюватимуть життя звичайних людей, бо вони стосуються невеликого прошарку – політичної еліти. На інших це не вплине. Хіба, що дані зміни до законодавства можуть ускладнити роботу банків, адже відповідний фінансовий моніторинг доволі ресурсно-витратний процес.

Із приємного: з упевненістю можна стверджувати, що ми стали ще на крок ближче до Європи.