Дата публікації: 29 жовтня 2015
Олександр Денисенко, адвокат
Джерело: «Економічна правда»
Недавно у пресі з’явилася новина про те, що закон про створення вільної економічної зони “Крим” буде скасований.
Про це повідомив президент Петро Порошенко під час зустрічі з лідерами кримськотатарського народу Мустафою Джемілєвим та Рефатом Чубаровим.
Однією з можливих причин такого рішення президента став початок блокування активістами усіх трьох пунктів пропуску до Криму з боку материкової частини України з метою недопущення постачання українських товарів на півострів.
За словами Джемілєва, акція з блокування буде припинена у разі скасування закону про ВЕЗ.
Блокада півострова завдає продавцям товарів та перевізникам суттєвих збитків, проте шанси отримати відшкодування через суд незначні, оскільки рішення про блокаду є ініціативою кримськотатарських активістів, а не державних органів.
Які ж наслідки матиме скасування даного закону для бізнесу? Щоб відповісти на це питання, слід проаналізувати які саме правила ввезення та вивезення товарів були встановлені законом про ВЕЗ.
Закон про ВЕЗ був прийнятий на виконання статті 13 закону “Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України”. Вона передбачає, що особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території визначаються законом.
Закон про ВЕЗ встановлює правовий режим ввезення та вивезення товарів з тимчасово окупованої території, а також особливості оподаткування таких операцій.
Закон передбачає цілу низку пільг в оподаткуванні у зв’язку з введенням вільної економічної зони. Так, звільняються від оподаткування доходи, отримані юридичними особами та їх відокремленими підрозділами на тимчасово окупованій території, а також операції з інших об’єктів оподаткування на цій території.
Поставка товарів з території ВЕЗ “Крим” на іншу територію України з метою їх вільного обігу здійснюється у митному режимі імпорту. Поставка товарів, що мають митний статус українських товарів, з іншої території України на територію ВЕЗ “Крим” прирівнюється до митного режиму експорту.
Згідно з підпунктом 6.6 статті 6 закону, товари, випущені для вільного обігу на тимчасово окупованій території України, вважаються товарами походженням з України та вільно переміщуються на іншу території України без застосування будь-якого мита за умови подання сертифікату про походження товару з України, що видається торгово-промисловими палатами на іншій території України.
Таким чином, у випадку скасування закону будуть скасовані пільги, пов’язані з вільною економічною зоною. Однак скасування закону не призведе до автоматичної заборони ввезення і вивезення товарів. Це пов’язано з тим, що закон про правовий режим не містить заборон щодо економічних відносин з такими територіями.
Більше того, у випадку скасування закону про ВЕЗ операції з ввезення та вивезення товарів не будуть вважатися експортно-імпортними. Стаття 1 закону про правовий режим чітко встановлює, що тимчасово окупована територія України є невід’ємною частиною території України, на яку поширюється дія Конституції та законів України.
Таким чином, перевезення товару в Крим нічим не відрізнятиметься від перевезення цього ж товару, наприклад, з Києва до Черкас.
Оскільки особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території повинні визначатися законом, слід очікувати, що разом із скасуванням закону про ВЕЗ і до прийняття нового закону уряд запровадить тимчасовий порядок економічних відносин з Кримом.
Які правила оподаткування, ввезення та вивезення товарів з Криму буде передбачати цей порядок, і як це позначиться на бізнесі, покаже час.