Залишити заявку

Мобілізація в Україні: чи можуть ТЦК подавати військовозобов’язаних у розшук?

Дата публікації: 12 грудня 2023

Денис Шевченко, адвокат

Джерело: «NV Бізнес»

В медіа можна наштовхнутися на матеріали про розшук Нацполіцією громадян. Йдеться саме про розшук за поданням ТЦК призовників, військовозобов’язаних та резервісти, які порушили правила військового обліку.

З початком російського повномасштабного вторгнення в державі на усіх рівнях відбулися зміни. Так само питання оборони, військового обліку та мобілізації стало потребувати більш жорсткого контролю, ніж у мирний час. Крім того, ні для кого не секрет, що кількість «ухилянтів» з кожним днем тільки зростає. І зрозуміло, що ТЦК почали використовувати ті повноваження, до яких раніше не вдавалися.

Якщо розглядати згадані вище ситуації, то потрапити в розшук можна в наступних двох випадках:

  • в разі вчинення кримінального правопорушення, передбаченого статтями 335−337 Кримінальним кодексом України;
  • в разі вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого статтями 210 та 210−1 Кодексу України про адміністративні правопорушення.

Однак з юридичної точки зору поняття «розшук» можна застосовувати лише до осіб, які вчинили кримінальне правопорушення. Це поняття застосовується й в інших випадках. Для прикладу стосовно розшуку відповідачів у цивільному судочинстві. Однак не у випадку вчинення адміністративного правопорушення, яким є ухилення від служби.

Громадянин може бути оголошений у розшук в рамках кримінального провадження відповідною постановою слідчого, прокурора або ухвалою (рішенням) суду. Обов’язковою умовою оголошення у розшук є наявність у розшукуваної особи статусу підозрюваного (тобто, підозра повинна бути вручена).

Послідовність дій, які вчиняються для оголошення громадянина в розшук:

  1. виявлення уповноваженою особою ТЦК факту можливого вчинення громадянином кримінального правопорушення
  2. звернення уповноваженою особою ТЦК до Національної поліції України з письмовими повідомленням про вчинення цим громадянином кримінального правопорушення
  3. початок Національною поліцією України досудового розслідування щодо вчиненого кримінального правопорушення
  4. внесення відповідних відомостей до Єдиного реєстру досудових розслідувань
  5. на підставі зібраних доказів (допити, обшуки, тимчасові доступи до документів тощо) здійснення повідомлення громадянину про підозру у вчиненні кримінального правопорушення
  6. винесення слідчим або прокурором постанови про оголошення підозрюваного в розшук, яка передається для виконання відповідним оперативним підрозділам
  7. внесення інформації про розшукувану особу до Єдиної інформаційної системи Міністерства внутрішніх справ, якою в подальшому користується Національна поліція України та Патрульна поліція України.

Громадянин, якого оголошено в розшук, може дізнатись про це завдяки офіційній базі Міністерства внутрішніх справ, копія якої розміщена у відкритому доступі на офіційному сайті відомства. Пошук інформації в базі можна здійснювати, зокрема, за прізвищем, іменем, по-батькові та даті народження. База містить опис підстав для розшуку, також вказує, який саме орган здійснює розшук. Крім того, досить часто містить фото розшукуваної особи.

Є й ще один спосіб отримання інформації. Це направлення відповідного письмового запиту на адресу (фізичну або електронну) МВС або Національної поліції України, керуючись положеннями Законів України «Про звернення громадян» та «Про доступ до публічної інформації».

«Розшук» у рамках справ про адміністративні правопорушення

Випадки «розшуку» в адміністративних справах трапляються значно частіше, ніж у кримінальних. Саме тому увага медіа та суспільства настільки прикута до цієї теми.

Аби притягнути людину до відповідальності за вчинення адміністративного правопорушення територіальний центр комплектування може ініціювати затримання даного громадянина та доставлення його до ТЦК. Така процедура, як зазначалось вище, не є новелою військового часу, адже була створена ще до 2022 року. Зазначеними нормативними актами ТЦК надано право ініціювати саме «затримання» та «доставлення», а не «розшук». Різниця між такими поняттям для фактично розшукуваної особи не дуже велика, але все одно викликає деякі суперечки.

Послідовність дій, які вчиняються для затримання та доставлення громадян:

  • виявлення уповноваженою особою ТЦК факту вчинення громадянином адміністративного правопорушення (неявка до ТЦК за викликом, не повідомлення ТЦК про зміну місця проживання, роботи тощо), а також неможливості складення протоколу про адміністративне правопорушення (притягнення такого громадянина до адміністративної відповідальності);
  • направлення уповноваженою особою ТЦК до Національної поліції України письмового звернення щодо доставлення громадян, які вчинили адміністративні правопорушення, до пункту територіального центру комплектування задля складення протоколів про адміністративні правопорушення.

Після надходження до Національної поліції України звернення від ТЦК дані про необхідність його доставлення фактично вносяться до Єдиної інформаційної системи МВС. За допомогою цього забезпечується виконання звернень територіального центру комплектування, адже до цієї системи мають доступ в реальному часі Національна та патрульна поліція України.

Тут варто наголосити, що попри щойно сказане нормативними актами прямо не передбачене внесення таких даних до цієї системи, на відміну від інформації про розшук підозрюваних в кримінальних справах. Таким чином, громадяни можуть не знати про те, що щодо них існує звернення ТЦК про доставлення, адже факт наявності такого звернення не опублікований у згаданій вище відкритій базі МВС.

У цьому випадку громадянин може дізнатись про наявність звернення ТЦК про його доставку виключно другим шляхом, який ми обговорили: спрямування відповідного письмового запиту на адресу (фізичну та/або електронну) МВС, Національної поліції України або ТЦК, в якому війн перебуває на обліку, в порядку Закону України «Про звернення громадян».

Зважаючи на законодавство та негативні ситуації, які виникають у зв’язку з розшуком, затриманням та доставкою громадян до ТЦК, найкраща рекомендація – це вчасно відвідувати ТЦК та повідомляти там свої актуальні контактні дані. Разом з тим, можна перевіряти інформацію про свій розшук на офіційному сайті МВС та шляхом спрямування відповідних письмових запитів МВС, Національній поліції України та ТЦК.