Дата публікації: 6 квітня 2022
Сергій Неділько, керівник Одеського офісу
Джерело: «Юридична Газета»
Асоціація страховиків Ллойда (Lloyd’s Market Association) внесла територіальні та внутрішні води російської федерації до переліку потенційно небезпечних для судноплавства районів.
У морському судноплавстві існують два види страхування, укладення яких є обов’язковим для оперування судном – Protect & Indemnity (страхування відповідальності судновласника перед третіми особами) та Hull & Machinery (страхування корпусу судна, машин та обладнання).
Звичайною практикою є включення до договору страхування, так званого, «застереження про військові ризики» («war risk clause»), відповідно до якого при заході судна до ризикових регіонів страхова компанія може вимагати (на практиці вимагає) від судновласника сплатити додаткові страхові премії, або ж запропонує клієнту самостійно взяти на себе всі ризики, пов’язані з таким суднозаходом, як то: пошкодження або загибель судна, втрата вантажу, травми або загибель екіпажу. Малоймовірно, що знайдеться відчайдушний судновласник, який візьме на себе подібні ризики, що можуть загрожувати йому багатомільйонними збитками. Так чи інакше, обидва варіанти призведуть до зростання фрахтових ставок з російських портів, що впиває на вартість експортованої продукції та її конкурентоспроможність на міжнародному ринку.
Традиційно, російська федерація є одним з найбільших світових експортерів нафти, продукції сільського господарська та металургії. Левова частка вказаних товарів експортується морем, що обумовлено найнижчою вартістю перевезення із розрахунку на 1 тонну вантажу. Взагалі близько 90% світових товарів перевозиться саме морським транспортом, а для деяких товарів цей спосіб не має альтернативи з огляду на особливості самого товару, географічних чинників тощо. Стосовно експорту вказаних російських товарів, то в якості альтернативи може розглядатися залізничний транспорт, однак з урахуванням географії експорту та нарощування санкційного тиску, така альтернатива може бути неможливою фізично з точки зору логістики. За наявності ж такої можливості, вартість перевезення тонни вантажу залізницею буде значно вищою.
Україна також є одним із найбільших у світі сільськогосподарських виробників (в першу чергу, пшениці, кукурудзи, ячменю) та конкурує з росією на світовому ринку. Проте, силове блокування українських портів та військові дії в Україні неодмінно призведуть до значного скорочення українського експорту зернових в 2022 році, що спричинить дефіцит на ринку та підвищення цін на с/г продукцію. Дефіцит нафти світ може компенсувати за рахунок збільшення видобутку, розконсервування стратегічних запасів, послаблення санкцій Ірану та Венесуели. Проте дефіцит продукції сільського господарства, що утвориться через війну в Україні та російські санкції, буде вкрай складно заповнити через обмежену кількість посівних площ у світі. Відтак, окрім політичної та безпекової кризи 2022 року, світ може зіштовхнутися ще й з продовольчою кризою 2022/2023 років.