Залишити заявку

Електронні петиції. У ногу з часом, або «Почую кожного-2»?

Дата публікації: 1 жовтня 2015

Микола Буртовий, адвокат

Джерело: «Українська правда»

У липні цього року Верховна Рада підтримала президентський законопроект «Про внесення змін до закону «Про звернення громадян» щодо електронного обігу та електронної петиції». Закон доповнено положеннями про нову форму подачі звернень в електронній формі, а також введено новий інструмент звернення до Президента України, Верховної Ради, Кабміну і до органів місцевого самоврядування – електронна петиція.

В цілому закон набуде чинності 28 жовтня 2015 року, проте положення про електроннs петиції з 28 серпня вже набули силу закону. У зв’язку з цим, Президент своїм указом №523/2 015 від 28 серпня 2015 року затвердив порядок розгляду електронної петиції. І вже наступного дня подача петиції Президенту України стала можливою на спеціальній сторінці президентського інтернет порталу. З цього моменту кожен день реєструється маса петицій. Примітно, що деякі з них вже набрали необхідні для розгляду 25 000 голосів.

У зв’язку з цим в ЗМІ та інтернет-спільнотах піднявся неабиякий ажіотаж про мало не вже вирішене питання «розмитнення» і нову кандидатуру Прем’єра. Ситуацію трохи розрядив заступник глави АП – Дмитро Шимків, заявивши, що «петиція» – це не інструкція до виконання, це не однозначно «так» або «ні» – це початок демократичного обговорення для пошуку рішення».

На жаль, для багатьох «підписантів» петицій слід сказати, що це дійсно так. І 25 000 підписів – ще не гарантія задоволення петиції, а лише підстава бути почутим чиновниками президентської адміністрації. Саме вони зобов’язані протягом 10 днів з моменту набору петицією необхідної кількості голосів прийняти звернення «до роботи». Тобто – підготувати та надати пропозиції Президенту України за підтримку або не підтримку електронної петиції та проекту відповіді на неї.

У кожному разі, відповідь Президента на петицію повинна бути сформована не пізніше 10 днів з моменту оголошення про початок її розгляду. Також закон передбачає, що відповідь на петицію, позитивна чи негативна, повинна бути повною та обґрунтованою. Якщо Президент вважатиме петицію обґрунтованою, він може вирішити питання шляхом винесення указу або подачі проекту закону до ВР.

Кілька слів про те, наскільки це все серйозно і чи дійсно допоможе це громадянам вирішувати їхні нагальні проблеми та питання. Те, що електронна петиція є дієвим способом комунікації громадян з владою, свідчить факт наявності подібних механізмів у більш ніж 70 державах у всьому світі, в тому числі Швеції, Швейцарії, Австралії, США та Великобританії.

Наскільки електронні петиції приживуться в Україні і чи не стане цей механізм черговим «прожектом», покаже час. Зараз же ми можемо спостерігати «парад» петицій, які в більшості своїй або жартівний, або взагалі нездійсненні.

Можливо, в майбутньому система буде вдосконалена, і електронні петиції зможуть реально відображати настрої в суспільстві, нагальні соціально значущі проблеми. І не виключено, що якісь питання дійсно будуть вирішені за допомогою такого механізму.