Залишити заявку

Що значить укладення Suspension Agreements для України?

Дата публікації: 19 травня 2015

Олена Омельченко, партнер, адвокат, керівник практики міжнародної торгівлі

Джерело: «Лівий берег»

Нещодавно в засобах масової інформації з’явилось повідомлення стосовно досягнення домовленостей між Україною та США про зупинення дії антидемпінгових мит шляхом укладення відповідної Угоди (Suspension Agreements). Подібні угоди є звичною практикою досягнення компромісу у питаннях двосторонньої торгівлі й укладаються між Міністерством торгівлі США та компаніями під час антидемпінгового розслідування

Сам факт існування такої домовленості є значним політичним сигналом підтримки українського Уряду на найвищому рівні в США. Це вкрай важливо для просування українського експорту та диверсифікації ринку збуту українських товарів, що підпадають під дію антидемпінгових мит.

На сьогодні в США антидемпінгові заходи  діють щодо семи видів української продукції: карбамід сухий (68,26%), нітрат амонію (156%), феросилікомарганець (163%), арматура (41,69%), прокат гарячекатаний плоский в рулонах (90,33%), прокат вуглецевий гарячекатаний плоский не в рулонах (81,4%-237,9%,  по якому триває наразі п’ятирічний перегляд), та труби нафто- та газопровідного призначення (7,47%, щодо яких у 2014 р. було укладено Suspension Agreement in place).

Протягом багатьох років досягти відміни антидемпінгових мит не вдавалося. Складність їх відміни полягає в антидемпінгових процедурах та значному розмірі мита, що був нарахований Україні до набуття нею членства в СОТ як країні з неринковою економікою та з можливим використанням методології «обнулення». Такий великий розмір мита по своїй суті є «забороненим», саме тому він призвів до остаточної втрати ринку США для українських експортерів та припинення поставок на цей ринок. Хоча до введення антидемпінгових заходів річний обсяг поставок на цей ринок сягав близько 288,6 млн. дол. США.

В той же час, відповідно до антидемпінгових процедур США, переглянути розмір мита можливо лише в разі наявності звичайних поставок товару, що були економічно збитковими для українського бізнесу. Таким чином, ситуація зайшла в глухий кут, з якого, здавалось, немає практичного виходу без політичної волі.

Разом з цим, не слід очікувати, що антидемпінгові мита будуть автоматично скасовані – для цього необхідно провести процедури перегляду мит, що передбачені законодавством США та Угодою СОТ про застосування статті VI ГАТТ. Законодавством США передбачено декілька видів перегляду мит, зокрема, п’ятирічний перегляд, адміністративний перегляд та перегляд за нововиявленими обставинами. Кожен вид перегляду має свої особливості та правові вимоги.

Порядок укладення Угод про призупинення дії антидемпінгових мит визначається Законом про тариф 1930 США. По суті, це встановлення добровільних цінових зобов’язань зі сторони іноземної промисловості. Така Угода обов’язково повинна мати суспільний інтерес та вимагає здійснення ефективного моніторингу її виконання.

При наявності політичних домовленостей лібералізація антидемпінгових заходів є цілком реальною перспективою з огляду на тенденції минулого року, коли вперше за всю історію незалежності нашої держави за результатами п’ятирічного перегляду було прийнято рішення про відміну антидемпінгового мита для українського прутка та дроту, що діяло на рівні 116,37%. Хоча в рамках того ж перегляду Комісія з міжнародної торгівлі США залишила чинними мита для усіх інших країн: Бразилії, Індонезії, Мексики, Молдови та Тринідаду і Тобаго. Також позитивним сигналом для України стала Угода про призупинення дії антидемпінгових мит, укладена в минулому році між Міністерством торгівлі США та компанією Інтерпайп.

Однак, не варто очікувати автоматичне укладення таких угод за результатами політичних домовленостей, оскільки призупинення дії антидемпінгових мит – це складний процес, пов’язаний з дотриманням юридичних процедур. Він напряму залежить від активності бізнесу та потребує часу для реалізації. Разом з цим, залишається великий ризик оскарження угод укладених за результатами перегляду в суді зі сторони американської промисловості.

Тому попереду триває велика робота, пов’язана з координацією дій урядів країн та бізнесу. Необхідно в першу чергу чітко визначити за якими процедурами буде здійснюватись звернення до компетентних органів США та підготувати дорожню карту для досягнення поставленої мети.