Дата публікації: 2 вересня 2013
Микола Буртовий, адвокат
Джерело: «РБК-Україна»
Після літнього затишшя в законодавчій сфері Адміністрація Президента внесла на розгляд Венеціанської комісії законопроект «Про прокуратуру», який повинен замінити застарілий однойменний закон, прийнятий за часів президентства Леоніда Кравчука.
Сказати, що проект є актуальним і животрепетним, означає не сказати нічого. Ледве текст проекту було представлено на загальне обговорення, як він відразу ж викликав ажіотаж як в органах прокуратури, так і серед тих, хто так чи інакше стикається з працівниками прокуратури у справах служби або професії.
Те, що сьогодні прокуратура глибоко проникла в усі сфери, не підлягає сумніву. Наразі прокурор може заборонити практично все, починаючи з роботи Інтернет-сайтів і закінчуючи будівництвом. Такі повноваження прописані в чинному законі, і здійснюються вони в рамках так званого «загального нагляду».
Після прийняття нового закону і набрання ним чинності міць прокуратури істотно зменшиться. Такий висновок можна зробити з цілої низки істотних нововведень.
Перше. Скасування «загального нагляду». Кануть у Лету прокурорські приписи, подання і протести. Прокурори більше не зможуть спрямувати будівельній компанії припис зупинити будівництво або вимагати від суб’єкта господарювання надати документи та інформацію, що стосується ведення господарської діяльності. Прокурор втрачає право вимагати будь-що від приватної особи або недержавної компанії поза рамками кримінального процесу.
Друге. Істотне обмеження права прокурора на звернення до суду з позовом в інтересах громадян і держави. Ініціювати позов з метою захисту громадян прокурор зможе лише у разі, якщо до нього звернуться неповнолітні, недієздатні або обмежено дієздатні громадяни. У всіх інших випадках інтереси незаможних громадян повинна захищати адвокатура в рамках системи безкоштовної правової допомоги, яка запроваджується одночасно з законом.
Також очікується істотне зменшення кількості позовів прокурора в інтересах державних органів. Проектом передбачається можливість подання позову лише у випадку бездіяльності державного або місцевого органу влади. І лише після надання державному органу «застереження прокурора» щодо досудового врегулювання спору.
У випадку ненадання особою відповіді, відмови прийняти або вживання заходів, які прокурор вважає недостатніми для досудового врегулювання спору, прокурор протягом одного місяця може звернутися до суду із позовом.
Третє. Хай поступово, але функція слідства, зрештою, повинна повністю здійснюватися органами МВС, за винятком злочинів, які розслідуватимуться слідчими СБУ, податкових органів і державного бюро розслідувань, яке планується створити в майбутньому. Прокурору доведеться зосередитися на нагляді за дотриманням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнанням, досудовим слідством.