Дата новини: 23 листопада 2023
Сергій Неділько, адвокат, радник, керівник Одеського офісу юридичної фірми «Ілляшев та Партнери», виступив на online-марафоні «Морський бізнес та тренди у морському праві», що відбувся 20 листопада 2023 року в Одесі. Організатор – комітет з морського права Асоціації адвокатів України.
У своїй доповіді «Доля морських суден, арештованих в межах кримінальних проваджень – чи існує реальна можливість ефективного управління АРМА?» Сергій зазначив, що механізм управління АРМА здійснюється у двох формах: передача активів (суден) в управління на конкурсних засадах на підставі договору управління та реалізація активів (суден). Управління судном під українським прапором врегульовано національним законодавством і є зрозумілим, на відміну від управління судном під іноземним прапором. Кожне іноземне судно має свою національність та зареєстровано у судновому реєстрі держави прапора. Щоб внести зміни, потрібна згода судновласника, отримання якого є малоймовірним. Тому повноцінно оперувати судном під іноземним прапором в іноземних територіальних водах практично неможливо з огляду на значні ризики його арешту за морською вимогою власника судна.
«На практиці такі судна фактично використовується як плавучі склади на території України. Управителі цього майна укладають договори про оренду трюмів і ці судна не задіяні у міжнародному судноплавстві з огляду на ризики протидії судновласників. Розгляд спору в іноземному суді може зайняти тривалий час, протягом якого судно буде заблоковане або ж взагалі втрачене за результатами судового розгляду спору по суті. Іноземний суд буде керуватись, передусім, даними з суднового реєстру держави прапора. Управитель буде вимушений доводити законність свого права на володіння і користування судном в контексті українського спеціального законодавства. Загалом, з 56 арештованих суден формально переданих в управління АРМА лише 11 були передані управителям. Договір управління щодо 9 суден знаходиться на стадії розірвання у зв’язку з неефективним використанням активу. Тому можливим вирішенням проблеми може бути передача судна в управління АРМА шляхом реалізації активу на публічних аукціонах і на сьогодні вже є перша позитивна судова практика», – розповів Сергій Неділько.
Спікерами заходу виступили представники провідних юридичних фірм у галузі морського права. Учасники панелі також обговорили ТОП-10 арештів суден під час воєнного стану, ключові нововведення під час війни стосовно працевлаштування українських моряків, особливості корабельного збору, а також морські вимоги та особливості арешту у справах про псування наливних вантажів.
Оnline-марафон Асоціації адвокатів України – майданчик, створений для комунікації між адвокатами, суддями, представниками державних органів та бізнесу з метою обговорення актуальних правових проблем та шляхів їх вирішення.