Дата новини: 6 квітня 2023
Сергій Неділько, адвокат, радник, керівник Одеського офісу юридичної фірми «Ілляшев та Партнери», виступив на семінарі «Бізнес в умовах воєнного стану. Морський бізнес та право 2023: рік війни», який проходив 3 квітня 2023 року в Одесі. Організатор – комітет з морського права Асоціації адвокатів України.
У своїй доповіді «Особливості спорів між судновласниками, страховиками та фрахтувальниками у зв’язку з конструктивною загибеллю судна внаслідок російської військової агресії та обмеження навігації» Сергій зазначив, що протягом року війни в Україні навігація у більшості українських портів є неможливою або значно обмеженою. Більшість судновласників, чиї судна були заблоковані в портах, зробили заяви про відмову від своїх прав на застраховане судно (абандон) та вимагають від своїх страховиків відшкодування його вартості. Абандон обґрунтований повною конструктивною загибеллю судна через неможливість вільного володіння та розпорядження ним.
Проте між судновласниками і страховиками виникають спори щодо обґрунтованості заяви про абандон, передусім, щодо суден, заблокованих в портах «Великої Одеси», які приймають участь у «зерновій ініціативі».
«Більшість спорів виникають щодо заявленої повної конструктивної загибелі суден, які до початку повномасштабної агресії зайшли до портів «Великої Одеси», завантажились незерновим вантажем (чавун, руда, метал) і наразі не можуть розвантажити судно, завантажити його продукцією АПК, після чого вийти «зерновим коридором». Основна причина – це неправомірна відмова фрахтувальників та вантажовласників здійснити вивантаження, – наголосив Сергій Неділько. – Відхиляючи заяви про абандон, страхові асоціації обґрунтовують свою позицію тим, що виключно характер вантажу на борту та недостатні зусилля судновласника щодо його заміни перешкоджають вільному володінню і розпорядженню судном. Страховики наголошують, що питання відновлення контролю над судном знаходиться виключно у площині комерційних взаємовідносин між судновласником та іншими учасниками морського перевезення (cargo interests), які часто займають неконструктивну позицію на шкоду інтересам судновласника. На жаль, за умов відсутності згоди cargo interests і сприяння терміналу здійснити примусове вивантаження вкрай складно з огляду на цілу низку практичних аспектів роботи терміналу і логістичних процесів, а також особливостей правозастосування».
Спікерами заходу виступили представники провідних юридичних фірм у галузі морського права. Учасники панелі також обговорили форс-мажорні обставини та правозастосовну практику в умовах війни, визначили проблеми заблокованих суден в українських портах та «зернового коридору», а також особливості застосування коносаменту і морських накладних.