Дата новини: 19 квітня 2024
Сергій Неділько, адвокат, радник, керівник Одеського офісу юридичної фірми «Ілляшев та Партнери», виступив на семінарі «Морський бізнес під час війни: нові виклики 2024», який проходив 15 квітня 2024 року в Одесі. Організатор – комітет з морського права Асоціації адвокатів України.
У своїй доповіді «Практичне застосування порядку надання гарантій компенсації шкоди судновласникам внаслідок збройної агресії рф» Сергій підкреслив, що для судновласників та фрахтувальників критичним є питання страхування від воєнних ризиків та надання гарантій відшкодування потенційної шкоди.
«Вартість полісу страхування від воєнних ризиків може сягати 3-5% від застрахованої вартості судна за кожні 7 днів його перебування у зоні військових дій. Ці додаткові логістичні витрати збільшують вартість фрахту з відкритих українських портів, що безпосередньо впливає на конкурентоздатність української експортної продукції на зовнішніх ринках. Тому напередодні виходу рф із «зернової ініціативи» український уряд почав втілювати в життя план «Б», елементом якого мав бути саме порядок надання компенсацій судновласникам», – заначив Сергій Неділько.
Постановою від 26 травня 2023 року №548 Кабінет міністрів України затвердив Порядок надання гарантій компенсації шкоди, заподіяної судновласникам через воєнні дії на території України. Порядок встановлював механізм компенсації шкоди лише у 2023 році, тому 29 березня 2024 року КМУ затвердив Порядок № 361 щодо надання компенсації шкоди, заподіяної внаслідок воєнних дій на території країни іноземним та українським фрахтувальникам, операторам та/або власникам морських суден і суден внутрішнього плавання, крім суден, що мають зв’язок з росією та білоруссю. Згідно з Порядком № 361, компенсації здійснюватимуть у межах суми до 2 млрд грн. за рахунок коштів резервного фонду державного бюджету, якщо судна перевозять невійськові вантажі до/з відкритих морських портів України або зайшли в такі порти після 1 січня 2024 року.
За словами Сергія Неділька, деякі питання досі не врегульовані законодавством, що позбавляє учасників морських перевезень можливості отримати компенсацію шкоди.
«Вантажовласники відсутні у переліку осіб, які мають право на отримання компенсації – Порядок № 548 та № 361 не передбачають цього. Також судновласники позбавлені права на компенсацію у разі, якщо шкоду було завдано у грудні 2023 року, – наголосив Сергій Неділько. – Ухваленими Кабміном Порядками про відшкодування шкоди також не визначено строк розгляду документів для отримання компенсації шкоди, які подаються до Мінінфраструктури, не передбачено повернення документів на дооформлення чи усунення недоліків, повторне звернення. У разі невідповідності пакету документів вимогам Порядку, Мінінфраструктури письмово повідомляє судновласнику про відсутність підстав для компенсації. Крім того, складнощі виникають на етапі підготовки звіту про незалежну оцінку, для якого потрібна технічна експертиза пошкоджень із залученням відповідних фахівців та обладнання».
Спікерами семінару «Морський бізнес під час війни: нові виклики 2024» виступили представники провідних юридичних фірм у галузі морського права. Учасники також обговорили проблемні питання щодо арешту суден та права власності на операційну акваторію причалу, збитки вантажовласників під час війни та їх відшкодування.