Дата новини: 27 серпня 2020
Команда юридичної фірми «Ілляшев та Партнери» успішно захистила інтереси ТОВ «Дунайська судноплавно-стивідорна компанія» у судовому спорі з Державним підприємством «Адміністрація морських портів України» (далі – АМПУ) щодо користування причалом та причальною інфраструктурою Миколаївського морського порту на підставі договору сервітуту.
Спір фактично виник у зв’язку з доповненням Постановою Кабінету міністрів України № 483 від 07.07.2015 року Переліку спеціалізованих послуг, що надаються у морських портах суб’єктами природних монополій, новою спеціалізованою послугою з доступу портового оператора до причалу. Тарифи на спецпослугу, затверджені Урядом та наказом Міністерства інфраструктури України № 541 від 18.12.2015 року, мали збільшити надходження АМПУ у 7-10 разів у порівнянні з надходженнями за договорами сервітуту.
До кінця 2015 року на вимогу АПМУ більшість портових операторів перейшли з договорів сервітуту на спеціалізовану послугу. Однак Дунайська судноплавно-стивідорна компанія відмовилася розривати чинний договір сервітуту та підписувати невигідні договори на спецпослугу. В зв’язку з цим у 2016 році АМПУ ініціювала декілька судових процесів з вимогою про розірвання договору сервітуту, а також спонукання внести зміни до договору в частині збільшення плати за сервітут. За результатами 2-річного розгляду суди трьох інстанцій відхилили всі вимоги АМПУ як безпідставні.
У серпні 2019 року АМПУ отримала рекомендаційні роз’яснення Антимонопольного комітету України, який прийшов до висновку, що користування причалами за договором сервітуту «може призвести до порушення антимонопольного законодавства», оскільки плата за сервітут є меншою, ніж вартість спецпослуги. Апелюючи тим, що виконання договору сервітуту «може спричинити виникнення загрози інтересам держави», АМПУ було подано нову позовну заяву про припинення сервітуту.
Постановою Південно-західного апеляційного господарського суду від 13 серпня 2020 року в довготривалому спорі було знову підтверджено необґрунтованість та недоведеність позовних вимог АМПУ. Погодившись з рішенням, ухваленим раніше першою інстанцією, суд дійшов висновку, що порт на має права вимагати припинення договору сервітуту у зв’язку зі зміною державного регулювання та порядку оплати тарифів за послуги порту.
ЮФ «Ілляшев та Партнери» консультувала та представляла інтереси ТОВ «Дунайська судноплавно-стивідорна компанія» з 2015 року на всіх етапах – від листування з органами державної влади до судового розгляду справи. Над проектом під керівництвом старшого партнера Романа Марченка та партнера Олександра Фефелова працювали: адвокат, радник Андрій Конопля; адвокати Сергій Неділько, Олександр Денисенко; юристи Олексій Горбатюк, Євгенія Макаренко.