![]()
![]() |
|
![]() |
Публікації |
![]() Останні новини Відгуки Chambers Europe «Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі». |
Роль судів при розгляді спорів у сфері державних закупівель13.11.2008Державні закупівлі України, листопад 2008 Відповідно до ст. 124 Конституції України, юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Рішенням Конституційного Суду України від 09.07.2002 року щодо тлумачення зазначеної норми встановлено, що право особи (громадянина України, іноземця, особи без громадянства, юридичної особи) на звернення до суду за вирішенням спору не може бути обмежене законом, іншими нормативно-правовими актами. Таким чином, навіть за відсутності у спеціальних нормативно-правових актах, що регулюють проведення закупівель за державні кошти, положень щодо можливості судового захисту (прямо передбачає лише «звернення до суду з приводу відшкодування витрат, пов’язаних з участю у торгах», інші випадки звернення до суду у Постанові не прописані) порушені права і охоронювані законом інтереси замовників та учасників процедур закупівель можуть бути захищені судом. Зважаючи на те, що з моменту набуття чинності Законом України «Про визнання таким, що втратив чинність, Закону України «Про закупівлю товарів, робіт і послуг за державні кошти» та правове регулювання питань державних закупівель повернулося в стан, подібний тому, що існував чотири роки тому, знову стали актуальними питання способів судового захисту порушених прав суб’єктів державних закупівель та судових процедур. Додатковим чинником також є набуття чинності з 01.09.2005 року Кодексом адміністративного судочинства України, який в 2004 році не діяв. Наразі при зверненні до суду слід керуватися загальними нормами Цивільного кодексу України та поки що чинного Господарського кодексу щодо способів захисту прав та охоронюваних законом інтересів. Так, ст. 16 Цивільного кодексу України передбачає такі способи захисту порушених прав та охоронюваних законом інтересів: визнання права; Майже тотожні способи захисту передбачені і ст. 20 Господарського кодексу: Виходячи з сутності відносин між учасниками та замовниками торгів, адекватними способами захисту можна вважати такі: Практика розгляду судами спорів щодо оскарження процедур закупівлі, в яких брали участь адвокати та юристи юридичної фірми “Ілляшев та Партнери”, дозволяє зробити висновок про формування певних узагальнених підходів господарських судів України до розгляду подібних спорів. Наразі не до кінця вирішеним є питання визначення компетенції (підвідомчості) судових справ у сфері державних закупівель, адже досі позовні заяви подаються як до господарських, так і до адміністративних судів (до останніх, як правило, в разі, якщо замовниками торгів є органи державної влади – суб’єкти владних повноважень). Вочевидь, передання таких спорів на розгляд адміністративних судів є помилковим, але до узагальнення практики і чіткого розмежування компетенції адміністративні суди продовжують виносити рішення щодо окремих процедур закупівлі. |