укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Представництво інтересів клієнта в судовому процесі

28.05.2009

Студент-правник, травень 2009

Формальні принципи поведінки адвоката в судовому процесі достатньо чітко визначено процесуальним законодавством та Правилами адвокатської етики.
Зупинимось на деяких практичних рекомендаціях, що дозволять мінімізувати вірогідність виникнення тих чи інших конфліктних ситуацій в судовому процесі, незадоволення клієнта якістю юридичної допомоги, судових штрафів тощо.

Перше знайомство з клієнтом — це дуже складний та відповідальний етап в діяльності адвоката, оскільки на протязі нетривалого часу необхідно встановити психологічний контакт з людиною, розібратися в сутності його претензій, вимог побажань тощо, та надати фахові відповіді на поставлені запитання, де велике значення має практично все — знання законодавства, зовнішній вигляд, манера поводитися, впевненість, вміння слухати та говорити.

Приймаючи до провадження доручення клієнта, слід переконатися, що воно має законний характер.

Слід звернути увагу на те що, якість представлення інтересів клієнта в судовому процесі значною мірою залежіть від роботи, проведеної на етапі підготовки до судових слухань.

Якщо Ви представляєте інтереси відповідача, тобто залучаєтесь до участі в процесі, вже ініційованому позивачем, першим етапом має стати ознайомлення з матеріалами судової справи, зняття з них копій, визначення норми матеріального права, яка підлягає застосуванню до спірних правовідносин, ретельне вивчення правової позиції процесуального супротивника, якості її юридичного обґрунтування та доказової бази. Обізнаність в обставинах справи, сильних та слабих сторонах в правовій позиції опонента разом зі знанням процесуального законодавства є фундаментом для вибудови ефективної юридичної «оборони» вашого довірителя.

Правильна правова оцінка ситуації та побудова ефективної тактики ведення справи в суді часто дозволяють завести «юридичну атаку» процесуального супротивника «в глухий кут» та зробити досягнення ним позитивного результату вирішення спору практично неможливим чи непривабливим (з точки зору затрат часу та зусиль, необхідних для подолання ефективного правового захисту) навіть в «безнадійних» з формальної правової точки зору ситуаціях.
Слід зазначити, що чимало представників суддівського корпусу дивляться на кваліфікованого адвоката як на помічника, що допомагає знайти шлях до правильного вирішення справи, і висока професійна кваліфікація та майстерність адвоката часто обумовлює впевненість судді в правильності саме вашої правової та певною мірою сприяє позитивному для вашого клієнта вирішенню судового спору.

Потрібно наголосити на тому, що підготовлений адвокатом процесуальний документ (заперечення, відзив на позов в цивільному та господарському процесі, пояснення в рамках обґрунтування правової позиції по суті спору, клопотання щодо процесуальних питань) може виконати свою правову функцію виключно за умови бездоганного правового обґрунтування, достатньої правової аргументації, чіткості та ясності викладених обставин та пояснень для судді). Ті чи інші логічні та правові підтасовування, «притягнення за вуха» певних фактів та висновків, не говорячи вже про помилки (посилання на нормативні акти, що втратили силу, власне розширене тлумачення правових норм) можуть звести на нівець всі зусилля щодо підготовки такого документу та підірвати довіру клієнта до адвоката.

В той же час результатом глибокого аналізу правової позиції опонента, матеріалів справи та норм законодавства, що підлягає застосуванню, їх правильної правової кваліфікації і оцінки, відображеної в грамотно складеному процесуальному документі, може бути розв’язання спору, укладення мирової угоди, відмова опонента від позову тощо. Так, в практиці адвокатів Юридичної фірми «Ілляшев та Партнери» було чимало випадків, коли опоненти наших клієнтів, впевнені (до залучення спеціалістів нашої фірми до участі в справі) в позитивному результаті вирішення спору, після ознайомлення з підготовленими вмотивованими запереченнями приходили до висновку про безперспективність справи та відмовлялися від позову.

Декілька практичних порад адвокатам-початківцям.

  1. Перше, на що слід звернути увагу при ознайомленні з матеріалами судової справи — процесуальні аспекти, пов’язані з перебігом строку позовної давності (при простому співставленні моменту виникнення права на позов з датою звернення до суду може виявитися, що пропущено строк позовної давності) правильністю оформлення позовної заяви, наявністю в особи, що підписала позов, належним чином підтверджених повноважень на це, відповідності предмету судового розгляду відповідному виду провадження.
  2. Будь-який процес вимагає ясної та чіткої уяви про наявність права та факту його порушення, доказів його порушення, надання цих доказів суду, захисту своїх доводів, заперечення доводів процесуального супротивника перед судом.
  3. Копії матеріалів судової справи необхідно мати при собі. Маючи перед собою необхідні документи з завчасно виділеними відмітками ключових фразах, ви зможете оперативно відповідати на ті чи інші запитання судді та процесуального супротивника, ставити влучні запитання, вчасно викрити ти чи інші суперечності в поясненнях опонента тощо.
  4. Обов’язково необхідно мати певний «запас» чистих аркушів паперу на випадок виникнення необхідності в підготовці та поданні тих чи інших клопотань та заяв. Не буде зайвим й калькулятор для перевірки розрахунку позовних вимог (зокрема, якщо предметом позову є стягнення грошових коштів).
  5. Не можна запізнюватися. Приходьте до суду, маючи певний запас часу до судового засідання. Декілька десятків хвилин в передпокої залу судових засідань дозволять спокійно ще раз переглянути документи, привести в порядок думки, «програти» у думках текст промови на судових дебатах тощо.
  6. Не можна вступати в публічну суперечку з представниками опонента, тим більше лаятися чи ображати їх. Пам’ятайте, що «юридичний» світ є достатньо тісним, і не слід забувати про повагу до колег та до себе.
  7. Не забувайте про необхідність підтримання іміджу вашої компанії, обличчям якої в судовому процесі є саме ви. Переважним є строгий діловий стиль, демонстративна упередженість повага в спілкуванні з суддею та учасниками процесу.
  8. У деякий випадках дзвінок мобільного телефону (який ви забули вимкнути) під час судового засідання може мати для вас фатальні наслідки.
  9. Уникайте проявів зайвої емоційності та експресивних висловлювань, особливо якщо ви представляєте інтереси юридичної особи.
  10. По ходу судового засідання робіть письмові замітки, справи розглядаються досить довго і записи допоможуть вам на подальших стадіях процесу.
  11. У ваших виступах і процесуальних документах не може бути навіть мізерного прояву неповаги до честі та гідності вашого опонента.
  12. Ваша ввічливість, коректність та повага до учасників процесу є абсолютно необхідною (але не єдиною) умовою успіху процесу.
 
© 2018 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія