укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Законопроект про проступки. Підводні камені документа

31.08.2016

Ірина Кузіна, адвокат, керівник Харківського офісу ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: Українські новини

Законопроект № 2897 «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо запровадження кримінальних проступків» було зареєстровано у Верховній Раді 19 травня 2016 року і підготовлений до першого читання.

У ЗМІ окремі представники правоохоронних органів називають його зайво гуманним і таким, що «сприяє розгулу злочинності». Однак я прийшла зовсім до інших висновків.

Тепер відповідальність буде наступати за:
– адміністративні правопорушення;
– карні провини;
– злочини.

Відмінність між цими правовими категоріями проводиться залежно від їхніх наслідків і розміру завданої шкоди.

Нововведенням є й те, що критерії значної, великої, особливо великої шкоди та інших наслідків карних правопорушень чітко визначені та уніфіковані для всього КК.

Уведене поняття «розрахункова одиниця» для кваліфікації злочинів. Така одиниця становить 30 грн. (ст.10 КК).

Зараз критерії розміру шкоди різні для різних статей і груп статей, зазначені в примітках до відповідних до статей. Прив’язка йде до неоподатковуваного податком мінімуму доходів громадян, що дорівнює (з метою кваліфікації злочинів) податковій соціальній пільзі – на даний момент це 689 грн.

Що це означає на практиці?

Наприклад, згідно ч. 1 ст. 212 КК ухиляння від сплати податку ставиться, якщо сума недоїмки становить значну шкоду. На даний момент це 689 000,00 грн., а по законопроекту – 30 000,00 грн.

У цьому прикладі ми бачимо криміналізацію діянь, за які кримінальної відповідальності раніше не було (а це процес, протилежний гуманізації).

Була також змінена класифікація злочинів, які будуть ділитися на:
– нетяжкі;
– тяжкі;
– особливо тяжкі.

Уперше в Кримінальний кодекс внесені правила кваліфікації злочинів.

Суттєво змінена система штрафів, використовується поняття «штрафна одиниця».

1 штрафна одиниця (для повнолітнього) становить 2 розрахункові одиниці = 30 грн. *2 = 60 грн.

Зараз за основу приймається неоподатковуваний податком мінімум доходів громадян 17 грн., однак не можна однозначно сказати, що в абсолютному вираженні штрафи зростають.

Наприклад, по згаданій ч.1 ст.212 КК «ухиляння від сплати податків» зараз сума штрафу варіюється від 17 000, 00 грн. до 34 000,00 грн., а по законопроекту з обліком нових штрафних ставок це буде від 3 060,00 грн. до 18 000,00 грн.

Тобто сума штрафу для ст.212 КК зменшена. Однак, в інших випадках ситуація зворотна.

По крадіжці згідно ч.1 ст.185 КК мінімальний розмір штрафу збільшився з 850 грн. до 3060 грн. Аналогічно по іншому ненасильницькому злочину – грабежу (ч.1 ст.186 КК).

Якщо в зазначеному прикладі засуджений не в змозі заплатити штраф, то іншої альтернативи, крім арешту або позбавлення волі до 3 років, не залишається. Перерахування несплаченого штрафу в таких випадках теж можливе тільки на обмеження або позбавлення волі. Більш м’які види покарань – суспільні й виправні роботи – із санкції цієї були статті виключені.

А це означає не гуманізацію, а фактично посилення карного покарання.

Розмір штрафу не може бути менше суми заподіяної майнової шкоди, навіть якщо ця сума є вищою за суму, зазначену у санкції статті КК (ч.2-2 ст.53 КК). При цьому встановлені максимальні ліміти штрафів у таких випадках: 6 000 грн. для карних провин, 240 000 грн. для злочинів.

Що стосується карних провин, то було передбачене наступне:
1.Нова редакція Кримінального кодексу буде містити Книгу 2. «Карні провини», яка включить:
– близько 100 простих складів провин, перенесених з Кодексу України про адміністративні правопорушення;
– близько 100 простих складів провин, перенесених із Кримінального кодексу України (злочину невеликої ваги);
– близько 80 кваліфікованих складів провин (зроблених повторно, групою осіб і т.д.).

2. Будь-яке порушення громадського порядку спричинить кримінальну відповідальність (виведене з адміністративної відповідальності). Адміністративними правопорушеннями залишаться тільки діяння проти порядку публічного керування, порушення певних правил, найчастіше необережне.

3. Досудове розслідування проводиться в спрощеній формі (дізнання) і вже врегульоване діючим УПК (глава 25).

4. Покарання за карну провину:
– штраф;
– позбавлення права займати певні посади або займатися певною діяльністю;
– суспільні роботи;
– виправні роботи;
– службові обмеження;
– арешт.

5. Покарання за карну провину може бути тільки реальним, і звільнення з випробуванням (ст.75 КК) не застосовується.

6. Обвинувальний вирок за провину не тягне судимості (ч.1-1 ст.88 КК).

7. Строк давнини по провинах – 1 рік.

Законопроект не можна розглядати тільки лише як законопроект про карні провини. Вносяться зміни на рівні кримінально-правової доктрини, в основні поняття й підходи до вирішення проблем злочинності. І саме в цих питаннях депутатам необхідно виявити особливу обачність.

 
© 2019 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія