укр eng рус

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

За прокурора озвітеся словом

02.09.2013

Автор: Микола Буртовий, адвокат ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: «РБК-Україна»

Після літнього затишшя в законодавчій сфері Адміністрація Президента внесла на розгляд Венеціанської комісії законопроект «Про прокуратуру», який повинен замінити застарілий однойменний закон, прийнятий за часів президентства Леоніда Кравчука.

Сказати, що проект є актуальним і животрепетним, означає не сказати нічого. Ледве текст проекту було представлено на загальне обговорення, як він відразу ж викликав ажіотаж як в органах прокуратури, так і серед тих, хто так чи інакше стикається з працівниками прокуратури у справах служби або професії.

Те, що сьогодні прокуратура глибоко проникла в усі сфери, не підлягає сумніву. Наразі прокурор може заборонити практично все, починаючи з роботи Інтернет-сайтів і закінчуючи будівництвом. Такі повноваження прописані в чинному законі, і здійснюються вони в рамках так званого «загального нагляду».

Після прийняття нового закону і набрання ним чинності міць прокуратури істотно зменшиться. Такий висновок можна зробити з цілої низки істотних нововведень.

Перше. Скасування «загального нагляду». Кануть у Лету прокурорські приписи, подання і протести. Прокурори більше не зможуть спрямувати будівельній компанії припис зупинити будівництво або вимагати від суб’єкта господарювання надати документи та інформацію, що стосується ведення господарської діяльності. Прокурор втрачає право вимагати будь-що від приватної особи або недержавної компанії поза рамками кримінального процесу.

Друге. Істотне обмеження права прокурора на звернення до суду з позовом в інтересах громадян і держави. Ініціювати позов з метою захисту громадян прокурор зможе лише у разі, якщо до нього звернуться неповнолітні, недієздатні або обмежено дієздатні громадяни. У всіх інших випадках інтереси незаможних громадян повинна захищати адвокатура в рамках системи безкоштовної правової допомоги, яка запроваджується одночасно з законом.

Також очікується істотне зменшення кількості позовів прокурора в інтересах державних органів. Проектом передбачається можливість подання позову лише у випадку бездіяльності державного або місцевого органу влади. І лише після надання державному органу «застереження прокурора» щодо досудового врегулювання спору.

У випадку ненадання особою відповіді, відмови прийняти або вживання заходів, які прокурор вважає недостатніми для досудового врегулювання спору, прокурор протягом одного місяця може звернутися до суду із позовом.

Третє. Хай поступово, але функція слідства, зрештою, повинна повністю здійснюватися органами МВС, за винятком злочинів, які розслідуватимуться слідчими СБУ, податкових органів і державного бюро розслідувань, яке планується створити в майбутньому. Прокурору доведеться зосередитися на нагляді за дотриманням законів органами, які проводять оперативно-розшукову діяльність, дізнанням, досудовим слідством.

Четверте. Доступ до професії прокурора стане складним, але прозорим. Проект закону передбачає створення вищої та регіональних кваліфікаційно-дисциплінарних комісій за аналогією із вже діючими суддівською й адвокатською комісіями. Процедура отримання посади дуже тривала і включає анонімне тестування, навчання в академії прокуратури та одержання посади у чесній боротьбі рейтингів з іншими кандидатами.

П’яте. У відповідності до законопроекту одночасно з послабленням міці прокуратури істотно посилюється вплив і повноваження адвокатур. Сьогодні адвокат має право знайомитися на підприємствах, в установах та організаціях з необхідними для адвокатської діяльності документами і матеріалами, окрім тих, які містять інформацію з обмеженим доступом. Після прийняття закону адвокат матиме право також безперешкодно входити до приміщень цих підприємств, установ та організацій.

Також адвокат матиме право на безкоштовний доступ до інформаційних баз даних державних органів (окрім баз з обмеженим доступом), органів місцевого самоврядування, Пенсійного фонду та фондів загальнообов’язкового державного соціального страхування.

У зв’язку з ліквідацією 122 спецпрокуратур таких, хто радо сприйме реформу, буде небагато. Проте автори законопроекту впевнені, що генпрокурор зможе належним чином оптимізувати і передислокувати прокурорські кадри для здійснення решти функцій прокуратури.

Врешті-решт, законодавець чекає появи прокурора, менш завантаженого непотрібними функціями, який зосередиться на кримінальному процесі і процесуальному керівництві органами слідства, що повинне істотно позначитися на рівні розкриття злочинів.

 
© 2017 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія