укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Швидше і простіше: що змінює КМУ в оскарженні податкових рішень

10.12.2015

Галина Мельник, юрист ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело:  Ліга

Минулого тижня Міністерство фінансів опублікувало проект Закону України «Про створення конкурентних умов в оподаткуванні та стимулювання економічної діяльності в Україні». Які новації передбачені в оскарженні податкових рішень і наскільки це полегшить можливість ефективного захисту підприємств, пояснює юрист ЮФ «Ілляшев та Партнери» Галина Мельник.

Законопроект вносить істотні зміни в процедуру адміністративного оскарження, які можуть мати як позитивні, так і негативні наслідки для платників податків.

Законопроектом скасовується двоінстанційна процедура оскарження податкових повідомлень-рішень (первинна і повторна скарги в фіскальні органи). Замість неї пропонується подавати тільки одну скаргу одразу до Державної фіскальної служби України (ДФС). Це вигідно для платників, які оскаржують податкові повідомлення-рішення, не пов’язані з донарахуваннями суми податку, і сподіваються оперативно вирішити питання. У той же час скорочення строку проходження скарги по інстанціях фіскального органу не вигідно тим, хто оспорює донарахування сум податків і за рахунок адміністративного оскарження збільшує строк неузгодженості грошових зобов’язань.

Також пропонується заснувати в ДФС апеляційну раду для розгляду скарг на суму понад 1000 податкових соціальних пільг (близько 1 млн грн – ред.). Оскільки до складу такої ради буде входити і представник бізнесу, очікується, що це в цілому дозволить спростити взаємовідносини фіскального органу та платника податків.

Порівняно з чинною редакцією Податкового кодексу законопроект передбачає більш чіткі підстави для продовження строку розгляду скарги. Зокрема, до них відносяться: рішення ДФС про необхідність запитати додаткові документи у податковій інспекції, що проводила перевірку (при цьому в рішенні про продовження повинен вказуватися перелік документів та обґрунтовуватися необхідність їх надання), а також ініціювання платником процедури альтернативного вирішення податкових спорів.

Ця процедура – ще одна суттєва новація, яку пропонує законопроект. За своєю суттю вона подібна до податкового компромісу. Скористатися нею можна, якщо сума податкового повідомлення-рішення перевищує 10 млн грн і за умови подання заяви не пізніше п’яти робочих днів після подання скарги. Фактично, альтернативне вирішення податкового спору передбачає, що платник податків і податковий орган за сприяння апеляційної ради (у вигляді необов’язкових до виконання рекомендацій) у письмовій формі домовляються про фінальну суму грошового зобов’язання/бюджетного відшкодування/від’ємного значення. Після підписання такого договору платник податків вже не має право оскаржити охоплені договором донарахування, а податковий орган втрачає право перевіряти епізоди, відображені в такому договорі.

З одного боку, ця процедура дозволяє істотно зекономити час і ресурси як платнику податків, так і фіскальному органу, але з іншого боку вона може стати знаряддям тиску на платників податків.

 
© 2019 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія