Залишити заявку

Законопроект про внесення змін до Закону «Про захист економічної конкуренції» пройшов перше читання 12 листопада цього року. Цим законопроектом регулюється підвищення ефективності системи контролю стосовно економічних концентрацій

Дата публікації: 25 листопада 2015

Олександр Фефелов, адвокат, керівник практики антимонопольного та конкурентного права
Джерело: «Компаньон»

Прийняття відповідного закону також передбачено зобов’язаннями згідно Угоди про асоціацію з ЄС. У відповідності з цим низка статей Регламенту ЄС № 139/2004 про контроль за концентраціями повинна бути впроваджена в Україні протягом 3 років з моменту вступу Угоди в силу.

Законопроект передбачає суттєве підвищення порогових показників і два варіанти їх розрахунку. Отримання згоди АМКУ буде необхідною у двох варіантах. У першому варіанті передбачений випадок, коли сукупний річний об’єм реалізації товарів або сукупна вартість активів в Україні як мінімум двох учасників концентрації перевищує еквівалент 4 млн Євро у кожного. При цьому їхній сукупний оборот або вартість активів, включаючи закордонні, за попередній рік перевищив 30 млн Євро. Другий варіант передбачає випадок, коли об’єм реалізації в Україні одного учасника концентрації перевищив еквівалент 8 млн Євро, і перевищення еквівалент 100 млн Євро хоча б одним учасником включаючи закордонні активи.

Були роки, коли до АМКУ подавалося приблизно тисячі заяв про отримання дозволу на концентрацію. Це у рази більше, ніж у більшості країн. Не менш ніж у половині випадків це були справи, що зовсім не впливали на стан конкуренції на українських товарних ринках. Потреба їхнього узгодження існувала тільки тому, що вони підпадали під формальні вимоги нижнього порогу показників, що давно вже втратили свою актуальність.

Після прийняття змін вже у формі закону суттєво знизиться кількість звернень до АМКУ та зміниться їхня якість. Це дасть можливість відповідному департаменту Комітету сфокусуватися на справах, що є дійсно важливими з точки зору захисту конкуренції. Нові податкові показники значно знизять навантаження на середній бізнес, дозволять зекономити фінанси та зусилля, що витрачаються на підготовку заяв та юридичний супровід процесу отримання дозволу. Позитивним моментом є й те, що на два чи більше місяці скоротився строк розгляду справ. Також більша частина справ між іноземними суб’єктами господарювання, що не впливає на стан конкуренції в Україні, не буде підлягати узгодженню АМКУ.

Позитивним моментом є те, що для низки концентрацій була запланована спрощена процедура розгляду заяв, яка була скорочена на 25 днів, а також передбачена можливість проведення консультацій з АМКУ. Важливим є пропозиція виключити з Закону можливість відкривати справи стосовно концентрації чи узгоджені дії при «необхідності проведення складного поглибленого дослідження або експертизи. Ця зміна підвисить рівень відповідальності АМКУ у відносинах з заявниками, прибере об’єктивізм в оцінці справ, що подаються на узгодження. Такі неузгодження часто призводять до непорозумінь у відносинах з Комітетом через серйозне затягування строків отримання дозволів.