укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Без повноважень

03.04.2017

Іван Божко, адвокат ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: УНІАН

21 грудня 2016 року Верховною Радою був прийнятий Закон №1797-VIII «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні». Документом, серед іншого, з Податкового кодексу було вилучено розділ ХVIII2. Здавалося б, рядова зміна, ось тільки ця частина податкового законодавства встановлювала правовий статус і регулювала діяльність податкової міліції в Україні.

За словами деяких парламентаріїв, прийняття закону №1797-VIII у відповідній редакції сталося випадково, а ліквідація податкової міліції повинна була відбутися не раніше прийняття і вступу в силу закону про орган, що її замінює (наприклад, фінансової поліції, згідно із законопроектом № 4228). Але сталося те, що сталося.

Виходячи із завдань податкової міліції, які були встановлені в статті 348 Розділу ХVIII2 Податкового кодексу України (до його виключення), на сьогоднішній день без державного регулювання залишилися функції щодо запобігання кримінальним та іншим правопорушенням у сфері оподаткування та бюджетній сфері, їх розкриття, розслідування та провадження у справах про адміністративні правопорушення; розшуку осіб, які переховуються від слідства та суду за кримінальні та інші правопорушення у сфері оподаткування та бюджетній сфері; запобігання та протидії корупції в контролюючих органах та виявлення її фактів; забезпечення безпеки діяльності працівників контролюючих органів, захисту їх від протиправних посягань, пов’язаних з виконанням службових обов’язків.

Податкова міліція та її співробітники, не маючи правого статусу і закону, що регулює їх діяльність, щонайменше, не можуть продовжувати ведення досудового слідства. В першу чергу, виникає питання про подальшу правову процедуру досудових розслідувань, які проводилися податковою міліцією до 1 січня 2017 року. «Ліквідований» державний орган, відповідно до статей 38 і 216 Кримінального процесуального кодексу України, займався розслідуванням ряду кримінальних правопорушень, серед яких незаконне виготовлення, зберігання, збут або транспортування з метою збуту підакцизних товарів, фіктивне підприємництво, підробка документів, що надаються для проведення державної реєстрації юридичної особи або ФОП, ухилення від сплати податків, внесків на загальнообов’язкове пенсійне страхування, незаконне виготовлення і підробка контрольних марок, доведення банку до неплатоспроможності та доведення до банкрутства.

Враховуючи положення статті 19 Конституції України, яка передбачає, що органи державної влади та їх посадові особи зобов’язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, податкова міліція і її співробітники, не маючи правого статусу і закону, що регулює їх діяльність, щонайменше, не можуть продовжувати ведення досудового слідства.

У ситуації, що склалася навряд чи можна говорити про зниження тиску на бізнес. Таким чином, з дня набрання чинності відповідними змінами до Податкового кодексу проведення будь-яких слідчих дій слідчими податкової міліції буде незаконним, а будь-які отримані в ході їх проведення докази в подальшому будуть визнаватися судом недопустимими.

Дуже ймовірно, що найближчим часом матеріали кримінальних проваджень, які розслідувалися податковою міліцією, будуть передані прокурорам, які здійснювали процесуальне керівництво у цих справах. Оскільки чинне кримінальне процесуальне законодавство передбачає право прокурора самостійно проводити слідчі та процесуальні дії, то до нормативного врегулювання питання про передачу кримінальних проваджень іншим правоохоронним органам та / або їх підрозділам, або повернення повноважень податкової міліції, досудове розслідування фактично буде проводитися прокуратурою.

У ситуації, що склалася наряд чи можна говорити про зниження тиску на бізнес, оскільки, формально, слідством будуть займатися ті, хто ще вчора здійснював процесуальне керівництво в цих же кримінальних провадженнях і направляв дії слідчих податкової міліції.

Разом з тим, слід зазначити, що рішення безпосередньо про ліквідацію або реорганізацію податкової міліції не приймалося. Тому сьогодні ми можемо спостерігати ситуацію, коли державний правоохоронний орган зі штатом понад 5000 співробітників, існує без будь-якого правового статусу, функцій і повноважень.

 
© 2017 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія