укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Коли перевірять електронні декларації чиновників?

04.04.2017

Галина Мельник, юрист ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: УНІАН

Кампанія електронного декларування, яка стартувала восени 2016 року, набирає обертів в 2017-му. У порівнянні з минулим роком, в якому в електронній формі відзвітувало близько 130 тисяч декларантів, які займають особливо важливі публічні посади (нардепи, президент, судді, прокурори і т.д.), в нинішньому році і в наступних число декларантів істотно зросте. Справа в тому, що, починаючи з 2017 року, крім вищевказаних осіб, електронні декларації зобов’язані подавати всі особи, уповноважені на виконання функцій держави або місцевого самоврядування (тобто, всі державні службовці, керівники державних підприємств, депутати місцевих рад та ін.).

За деякими оцінками, загальна кількість декларантів наближається до мільйона. А це – величезна кількість інформації, яку зобов’язані перевірити співробітники антикорупційного відомства (НАЗК). На даний момент відсутні всі необхідні технічні засоби (включаючи автоматичний обмін з різними базами даних і реєстрів), а також детальний нормативний механізм взаємодії НАЗК з іншими державними структурами, які мають інформацію про декларанта. Тому, незважаючи на деяку первинну автоматизацію процесу перевірки, декларації, в значній частині, необхідно перевіряти фактично вручну (в т.ч., шляхом направлення запитів до різних відомств), що істотно сповільнює весь процес перевірки.

Чіткі терміни перевірки на рівні нормативного акту, на сьогоднішній день, не закріплені. Є лише загальна вказівка в Законі «Про запобігання корупції», що повна перевірка декларацій проводиться в період виконання чиновником своїх функцій, а також протягом трьох років після припинення таких функцій. Нагадаю, що повна перевірка автоматично обов’язкова лише щодо особливо важливих категорій публічних осіб, а щодо решти декларантів – тільки в разі виявлення помилок в поданих ними деклараціях.

Таким чином, поки чиновник перебуває на своїй посаді, а також протягом трьох років після його звільнення, НАЗК має право перевірити будь-яку з поданих ним декларацій.

Детальний порядок проведення перевірки декларацій, на даний момент, існує тільки у вигляді проекту на сайті НАЗК (раніше Мін’юст уже кілька разів відмовляв у реєстрації розробленого НАЗК документа). Примітно, що однією з підстав для відмови в реєстрації попередньої редакції проекту, Мін’юст зазначив відсутність в ньому конкретних стислих термінів початку і тривалості перевірок. Наразі НАЗК та Мін’юст активно дискутують з приводу даного питання. В останній версії проекту, наданої НАЗК до Мін’юсту, пропонується встановити 180-денний термін на проведення перевірки з можливістю його продовження ще на 180 днів, а також з можливістю призупинення процесу перевірки на невизначений термін. Згідно з офіційною позицією Мін’юсту, розміщеної на сайті відомства 19 січня 2017 року, настільки невизначені терміни порушують права декларантів.

В цілому, передбачається, що повноцінно масова перевірка декларацій почнеться після реєстрації вищезазначеного порядку в Мін’юсті – тобто, після досягнення консенсусу між НАЗК і Мін’юстом, в тому числі, з питань термінів проведення перевірок.

Як і Закон «Про запобігання корупції», розроблений НАЗК порядок перевірки електронної декларації містить дуже широкий перелік підстав для проведення повної перевірки задекларованих відомостей. Зокрема, до таких підстав відносяться відомості, отримані від будь-яких фізичних або юридичних осіб, публікації в ЗМІ, «відомості з інших джерел», – за умови, що такі відомості вказують на конкретного декларанта і містять дані, які можуть бути перевірені. Таким чином, широкий часовий діапазон для проведення перевірки, а також потенційна можливість повної перевірки будь-якого чиновника за фактом публікації в ЗМІ або отримання НАЗК доносу від приватної особи повинні стимулювати декларантів, які хочуть спати спокійно, відображати в деклараціях «правду, тільки правду і нічого, крім правди».

Разом з тим, будь-якого офіційно затвердженого плану-графіка перевірки декларантів, на даний момент, немає. Але в НАЗК вже заявили, що першими перевірять електронні декларації народних депутатів, прокурорів і суддів. Не виключено, що будуть і вибіркові показові перевірки окремих чиновників, що проводяться з політичних міркувань.

Як випливає з нормативних документів, перевірка електронних декларацій переслідує дві основні мети: примусити і покарати. Перша мета полягає в тому, щоб виявити факти неподання декларацій або відображення недостовірних відомостей і змусити чиновників задекларувати реальні дані відповідно до закону, а також здійснити інші дії (наприклад, пов’язані з врегулюванням конфлікту інтересів). Друга мета – ініціювати процедуру притягнення до відповідальності чиновників, які не подали декларації або за якими перевірка електронних декларацій показала наявність конфлікту інтересів, безпідставного збагачення, декларування недостовірних відомостей.

Також є і непряма мета електронного декларування – виявлення недотримання декларантами податкового та валютного законодавства. Так, Генеральна прокуратура України повідомляє, що ініціюватиме проведення податкових перевірок депутатів, з метою перевірки фактів легальності походження коштів та належної сплати податків стосовно доходів і майна, відображених в електронних деклараціях.

 
© 2017 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія