укр eng рус

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Топ-5 успішних і непрацюючих законів незалежної України

04.09.2013

Автор: Олексій Христофоров, адвокат, керівник харківського офісу «Ілляшев та Партнери»
Джерело: «Контракти»

У день народження як людини, так і держави, прийнято підводити деякі підсумки «прожитих років». Як фахівець у галузі права, пропоную оцінити і проаналізувати деякі з найбільш значущих актів законодавства, які були прийняті за останні 22 роки депутатами Верховної Ради.

Конституція України. Найголовніший Закон за роки Незалежності України – скаже вам будь-який громадянин і буде абсолютно правий. Прийнятий влітку 1996 року акт вищої юридичної сили, що визначає вихідні правові засади початку функціонування держави, закріплює, зокрема фундаментальний принцип верховенства права – доктрину, згідно з якою право є основою взаємовідносин в суспільстві і державі; ніхто не може бути вище закону, ніхто не може бути покараний державою окрім як за порушення закону, і ніхто не може бути засуджений за порушення закону інакше, як у встановленому законом порядку.

На сьогоднішній день чимало положень Конституції України застосовується (як норми прямої дії) при вирішенні спорів у судах.

Однак, не можна не сказати про те, що майже половина положень Конституції так і залишилися «декларацією про наміри», оскільки реальне їх виконання ніяк і нічим не забезпечене. Безкоштовна медицина, право на освіту … перелік може продовжити майже кожний житель нашої країни.
Податковий і Митний кодекс. Майже двадцять років пішло на розробку і прийняття Податкового кодексу. На думку цілого ряду зарубіжних експертів, податкове законодавство України було і залишається одним з найскладніших, найсуперечливіших і найзаплутаніших у світі. Проте, незважаючи на масові протести підприємців по всій Україні, «податковий майдан», на обґрунтовану гостру критику Податкового кодексу і регулярні проблеми з його виконанням, не можна не визнати, що поява єдиного документа, що визначає вичерпний перелік податків і зборів, що стягуються в державі, а також порядок їх адміністрування, є позитивною подією.

Вже зараз, наскільки мені відомо, розпочато роботу з об’єднання Податкового та Митного кодексів. Це необхідний захід з об’єднання податкових та митних відносин в країні.

Кримінально-процесуальний кодекс.
Новий КПК набув чинності в листопаді минулого року. Безумовно, прогресивний і багато в чому революційний документ. На особливу увагу заслуговують виключно судовий порядок обрання запобіжного заходу та продовження строку його дії, кардинальне обмеження можливості застосування запобіжного заходу у вигляді взяття під варту, а також рівні для сторін кримінального провадження права і можливості збирання доказів.

Справа за практикою.

Про систему гарантування вкладів фізосіб.
Появою інституту гарантування банківських вкладів ми зобов’язані другому Президентові незалежної України Леоніду Кучмі, який в далекому вже 1998 році підписав Указ «Про заходи щодо захисту інтересів фізичних осіб – вкладників комерційних банків України».

Прийнятий восени 2012 року закон систематизує норми прийнятих раніше нормативних актів і спрямований на забезпечення механізмів реального захисту інтересів вкладників банків. Він регулює правові, фінансові та організаційні відносини у системі гарантування вкладів фізичних осіб, відносини між Фондом гарантування вкладів (ФГВФО), банками, НБУ, встановлює порядок виплати Фондом відшкодування за вкладами, визначає повноваження та функції ФГВФО при виведенні неплатоспроможних банків з ринку і ліквідації банківських установ.

Слід зазначити, що поряд з успішно працюючими законами існують і такі, які начебто є, але чомусь не працюють. Чому? Чи то ментальність у нас така незаконослухняна, чи то правова держава ще незріла, чи то закон був зліплений на швидку руку і не врахував усіх аспектів, регульованих ним правовідносин. Кожен випадок індивідуальний, проте я виділив такі основні закони, що не виконуються.

Про засади запобігання та протидії корупції.
У мене не викликає жодних сумнівів необхідність прийняття цього закону. Зрозуміло, що в нашій країні закон, нехай навіть дуже гарний, сам по собі не є запорукою успіхів у регульованій ним сфері суспільних відносин, будь то боротьба з курінням або з корупцією. Важливий не тільки і не стільки закон, але також і те, хто і як його застосовує. Антикорупційне законодавство слід постійно вдосконалювати. У цьому контексті дуже важливе значення має напрацювання відповідної судової практики.

Про захист персональних даних. Влітку 2010 року Верховна Рада України ратифікувала Страсбурзьку конвенцію про захист осіб у зв’язку з автоматизованою обробкою персональних даних 1981 року, на виконання якої і був прийнятий закон. Судячи з розмитості формулювань, кількості прогалин і суперечностей, закон писався і приймався поспіхом, що зумовило ряд труднощів з його інтеграцією до чинного законодавства України.

Про доступ до публічної інформації.
Потрібний і хороший закон, практика застосування якого, з одного боку, вселяє обережний оптимізм, з іншого – змушує задуматися про те, що у нас, як і раніше, є люди, яким «закон не писаний».

Вважаю, що існуючий стан справ можна змінити, чітко прописавши в законодавстві відповідальність посадових осіб за умисне приховування інформації і за необґрунтовану відмову в наданні інформації на запит.

Пенсійна реформа.
Чи багато у нас працює недержавних пенсійних фондів, накопичувальних програм для індивідуальних пенсійних рахунків? Чи може молодь вже сьогодні в рамках державної пенсійної програми почати інвестувати в свою гідну старість? Я поки що про це не чув.

Про заборону куріння.
Прийнятий парламентом і підписаний главою держави закон, що встановлює абсолютно чіткі і недвозначні заборони і «драконівські» санкції за їх порушення, відкрито ігнорується скрізь і на всіх рівнях, будь то коридор Верховної Ради або кафе в райцентрі. Спостерігаємо яскраву ілюстрацію випадку, коли держава повинна і (що не менш важливо) може забезпечити реальне виконання закону (адже впоралися ж колись з «пивним безумством»), але не робить цього.

 
© 2017 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія