укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Право на Діда Мороза. Чи можна «привласнити» казкових персонажів як товарний знак

22.12.2018

Гаджимурад Ахмедов, юрист

Джерело: Forbes

Напередодні Нового року багато людей пише листи Діду Морозу і вони, навряд чи, замислюються про те, що це не тільки фольклорний персонаж, але і товарний знак, який комусь належить. Тим часом згадувати Діда Мороза чи Бабу-ягу можна далеко не скрізь, тим більше що власники товарних знаків часом зловживають своїм правом.

Цікава юридична суперечка розгорілася перед святами в Удмуртії. Місцевого Діда Мороза там називають Тол Бабай, і товарний знак на нього був зареєстрований ще у 2012 році. Правовласник – МАУ «Культурно-туристичний центр «Садиба Тол Бабая» – в грудні 2018 року заборонив музею-заповіднику «Лудорвай» використовувати образ удмуртського Діда Мороза на новорічних афішах. Місцева адміністрація підтримала власника товарного знаку, пояснивши, що цього персонажа можна, наприклад, запрошувати на святкування до шкіл, але не можна використовувати в комерційних цілях. В результаті музею-заповіднику довелося прибрати Тол Бабая з афіш.

Обмежена казка

Чи можна «привласнити» собі відомого фольклорного персонажа і заборонити експлуатувати його іншим комерційним організаціям? З одного боку, Цивільний кодекс прямо забороняє використовувати товарний знак правовласника без його згоди.

Не можуть бути зареєстровані як товарні знаки позначення, що складаються тільки з загальновживаним понять для позначення товарів певного виду, загальноприйнятих символів, термінів і т.п. Фольклорні персонажі до цього переліку не входять, але це зовсім не означає, що згадувати всує Діда Мороза (Снігуроньку, Кащея Безсмертного і т.п.) може лише правовласник.

Справа в тому, що товарний знак реєструється лише щодо конкретних товарів і послуг. У випадку з Удмуртським Тол Бабаєм, наприклад, це видання книг, клуби здоров’я, культурно-просвітницькі та розважальні клуби, організація дозвілля, організація і проведення майстер-класів, навчальних і розважальних конкурсів, спортивних змагань, телевізійні передачі, текстові матеріали (крім рекламних), готелі, бази відпочинку, кафе. Список великий, але не вичерпний.

Якщо правовласник має право пред’являти претензії у зв’язку з використанням позначення «Тол Бабай», то тільки щодо перерахованих і однорідних з ними послуг. Тобто розмістити персонажа на вивісці кафе або афіші розважального заходу, провести майстер-клас з його участю без згоди власника авторських прав не можна – це буде вважатися порушенням виключного права на товарний знак. А ось заборонити випускати, скажімо, цукерки під маркою «Тол Бабай» ніхто не може.

Неспортивні прийоми

Реєстрація товарного знаку сама по собі не означає, що всім іншим особам забороняється використовувати це позначення – заборона стосується тільки тих видів товарів і послуг, щодо яких він виданий. Однак тут виникає питання про принципову допустимість реєстрації в якості товарного знаку найменування фольклорного персонажа. Такої заборони, як було сказано вище, не існує. Більш того, в Росії фольклорні персонажі активно реєструються як товарні знаки. На сьогоднішній день вже існує безліч товарних знаків – «Ілля Муромець», «Баба Яга», «Колобок», «Дід Мороз», «Курочка Ряба» і т.п.

У той же час, незважаючи на принципову допустимість реєстрації таких товарних знаків, законодавець обмежує можливість зловживання своїм правом. Стаття 14.4 Федерального закону «Про захист конкуренції» містить заборону на недобросовісну конкуренцію, пов’язану з придбанням та використанням виключного права на товарний знак. Якщо сам правовласник ніяким чином не реалізує свої права, тобто реально не використовує їх при наданні послуг, перелічених у списку, а тільки розсилає претензії з вимогами на адресу всіх, хто використовує казкових персонажів, його дії можуть бути розцінені саме як зловживання правом і недобросовісна конкуренція.

На жаль, подібні методи боротьби за ринок в наш час не рідкість, і товарні знаки часом реєструють саме для того, щоб ускладнити життя конкурентам. Федеральна антимонопольна служба щорічно розбирає десятки таких заяв. Але потрібно пам’ятати, що через недобросовісну конкуренцію надання правової охорони товарному знаку дійсно може бути оскаржене і визнане недійсним. Так що інтереси правовласників, звичайно, повинні дотримуватись, але і про свої права забувати не варто, щоб чудеса справедливості траплялися не тільки в новорічних казках, але і в житті.

 
© 2019 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія