укр eng рус

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Примус в приватному порядку: нововведення у сфері виконання судових рішень

25.05.2017

Марина Сергєєва, адвокат ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: Forbes.ua

Чи стане інститут приватних виконавців необхідною і достатньою умовою ефективної та об’єктивної роботи судової системи

1 березня 2017 року Інститут права та післядипломної освіти Міністерства юстиції України випустить перших в історії незалежної України приватних виконавців. Навчальні курси з отримання знань у сфері примусового виконання судових рішень та рішень інших органів влади розпочалися 27 січня. Першими слухачами стали 210 осіб.

Якими конкретно категоріями справ з примусового виконання рішень судів будуть займатися приватні виконавці, в якій мірі та за якими справами їхніми послугами можуть скористатися підприємці, спеціально для Forbes розповіла адвокат юридичної фірми «Ілляшев та Партнери» Марина Сергєєва.

Приступити до роботи у якості приватних виконавців зможуть тільки ті випускники курсів, які здадуть кваліфікаційний іспит. До практичного впровадження реформи залишилося зовсім небагато, тому не зайвим буде нагадати відмінності між державними та приватними виконавцями.

За яких саме умовах робота приватних виконавців, які працюють за грошову винагороду і контрольованих лише профільною асоціацією, буде ефективною? Чи існує небезпека збільшення фактів зловживань як з боку державних, так і приватних виконавців і які механізми необхідно задіяти, щоб максимально мінімізувати такі ризики?

По-перше, чимала категорія справ не буде підвідомча приватним виконавцям та залишиться виключно у веденні державних виконавців. Це, звичайно ж, всі рішення проти держави і держорганів, НБУ, комунальних підприємств, держкомпаній та підприємств з часткою держави у статутному капіталі понад 25%, а також юридичних осіб, які отримують фінансування з державного або місцевого бюджету. До категорії «заборонених» для приватних виконавців справ потрапили також усі рішення, за якими стягувачем є держава або державні органи, а також усі рішення, що передбачають вчинення дій щодо майна державної або комунальної власності.

Приватні виконавці також не зможуть виконувати:

• рішення про конфіскацію майна;
• рішення про виселення та вселення фізичних осіб;
• рішення адміністративних судів та Європейського суду з прав людини;
• рішення про вилучення та передачу дитини, встановлення побачення з нею або усунення перешкод у побаченні з дитиною;
• рішення, за якими боржниками є діти або фізичні особи, які були визнані недієздатними, або цивільна дієздатність яких обмежена;
• рішення, за якими боржником є юридична особа, примусова реалізація майна якого заборонена згідно із законом;
• рішення, виконання яких віднесено цим законом безпосередньо до повноважень інших органів, які не є органами примусового виконання (наприклад, рішення про стягнення грошових коштів з державних органів, державного та місцевого бюджетів або бюджетних установ виконуються органами, які здійснюють казначейське обслуговування бюджетних коштів).

По-друге (і на це необхідно звернути особливу увагу!), 21 грудня 2016 року до Закону «Про виконавче провадження» були внесені додаткові обмеження для приватних виконавців. А саме: протягом свого першого року роботи приватний виконавець не може здійснювати примусове виконання рішень, за якими сума стягнення становить 20 та більше мільйонів гривень або еквівалентну суму в іноземній валюті. Крім того, до 1 січня 2018 року жоден приватний виконавець не може здійснювати примусове виконання рішень, за якими сума стягнення становить 6 та більше мільйонів гривень або еквівалентну суму в іноземній валюті.

На зазначені моменти обов’язково необхідно звертати увагу при ухваленні рішення про пред’явлення виконавчого документа на примусове виконання. Помилка визначення підвідомчості виконання, а також незнання діючих обмежень можуть спричинити відмови у відкритті виконавчих проваджень та, як наслідок, втрату часу або, що є в деяких ситуаціях більш критичним, відчуження боржником свого майна. У ряді випадків виконання вимагає терміновості та невідкладності, оскільки навіть невелика втрата часу на стадії відкриття виконавчого провадження дає можливість боржникові зняти (перевести) кошти з банківських рахунків та провести відчуження належного йому майна.

Отже, чи є інститут приватних виконавців необхідною та достатньою умовою ефективної та об’єктивної роботи судової системи в цілому?

З моменту, коли приватні виконавці приступлять до виконання своїх обов’язків, стягувачі матимуть право самостійно обирати, кому довіряти виконання свого рішення. Не виключено, що багато хто з тих, хто мав негативний досвід виконання у державній виконавчій службі, зроблять свій вибір на користь приватних виконавців – в надії на більш швидке виконання рішення, більш комфортну та доступну взаємодію з приватним виконавцем.

 
© 2017 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія