укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Покарання Google: за що Єврокомісія виписала рекордний штраф

10.08.2018

Олександр Дементьєв, юрист ЮФ «Ілляшев та Партнери»

Джерело: Європейська Правда

Минулого тижня Єврокомісія ухвалила рішення оштрафувати всесвітньо відому компанію Google на 4,34 млрд євро. Це найбільший антимонопольний штраф, який коли-небудь стягували європейські органи з питань конкуренції з однієї компанії.

Причиною тому було порушення з боку Google правил антимонопольного законодавства ЄС. Як стало відомо з рішення Єврокомісії, з 2011 року Google наклала незаконні обмеження на виробників пристроїв Android і операторів мобільного зв’язку, щоб закріпити своє домінуюче становище під час здійснення пошуку в інтернеті.

Перш ніж переходити до розбору рішення по суті, варто розібратися, у чому полягала стратегія Google, в подальшому розбита в пух і прах винесеним рішенням Єврокомісії.

Як відомо, велика частина прибутку, одержуваного компанією Google, надходить від її основного продукту — пошукової системи Google. Компанія рано зрозуміла, що перехід від настільних ПК до мобільного інтернету, що розпочався в середині 2000-х, кардинально змінить ситуацію на ринку пошуковика Google. Тому була розроблена стратегія, яка враховує результати такого переходу, щоб забезпечити використання цієї пошукової системи якомога більшою кількістю клієнтів саме на мобільних пристроях.

Дотримуючись розробленої стратегії, у 2005 році Google придбала компанію-розробника операційної системи для мобільних пристроїв Android, і з тих пір займається просуванням цієї операційної системи. На сьогоднішній день як в Європі, так і в усьому світі близько 80 відсотків смартфонів працюють на операційній системі Android, що контролюється компанією Google.

Google займає провідну позицію на національних ринках загальнодоступних пошукових систем по всій території Європейської економічної зони, тобто в більш ніж тридцяти країнах.

Вихід інших компаній на такі ринки обмежують безліч перешкод. Android є ліцензованою мобільною операційною системою для смартфонів. Тобто сторонні компанії можуть придбати ліцензію і використовувати систему Android на вироблених ними пристроях.

Контролюючи систему Android, Google домінує на світовому ринку ліцензованих мобільних операційних систем (за винятком Китаю): її ринкова частка складає більше 95%. Мережевий ефект створює серйозні перешкоди усім бажаючим потрапити на ринок: чим більше користувачів використовують певну операційну систему, тим більше додатків створюється для неї, що, в свою чергу, привертає ще більше користувачів.

Відповідно до антимонопольних законів ЄС домінуюче становище на ринку як таке є незаконним.

Як би там не було, компанії-лідери несуть особливу відповідальність за те, щоб не зловживати своєю впливовою позицією для обмеження конкуренції як на ринку, де вони займають панівне становище, так і на інших ринках.

Отже, своїм рішенням від 18 липня Єврокомісія визначила, що Google займається трьома видами практики, що мають одну спільну мету – закріпити домінуюче становище компанії у сфері загальнодоступного інтернет-пошуку, а саме:
– незаконним нав’язуванням пошуковика Google Search і браузера Google Chrome: від виробників вимагалося попереднє встановлення пошуковика Google Search і браузера Chrome як однієї з умов ліцензії на доступ до магазину додатків Play Store;
– незаконними виплатами за ексклюзивне попереднє встановлення пошуковика Google Search: компанія Google платила деяким великим виробникам смартфонів і мобільних операторів за те, щоб пошуковик Google був єдиним встановленим додатком у своїй категорії;
– незаконною протидією розвитку та поширенню конкуруючих операційних систем Android: виробникам смартфонів, які бажають встановлювати додатки Google, заборонявся продаж пристроїв, що працюють на альтернативній версії Android, які не схвалені компанією Google.

Таким чином, практика Google зробила повноцінну конкуренцію інших пошукових систем неможливою.

Завдяки практиці нав’язування пошуковик Google Search і браузер Google Chrome встановлювалися практично на всіх пристроях, що працюють на Android, а виплати за виключне право значно послабили бажання встановлювати конкуруючі пошукові движки. Також для отримання трафіку Google перешкоджала розробці Android-форків, здатних надати платформу для просування конкуруючих пошукових систем.

Стратегія Google також перешкоджала конкуруючим пошуковим системам збирати велику кількість даних з мобільних пристроїв, включаючи пошукові запити та інформацію про місцезнаходження, що допомогло закріпити її домінуючу позицію як пошукової системи.

Штраф Єврокомісії у розмірі 4,34 млрд євро є рекордним. Він враховує тривалість та тяжкість порушення.

Відповідно до «Переліку штрафів» Євросоюзу від 2006 року штраф розрахований на основі доходу компанії Google від пошукової реклами на Android-пристроях на території ЄЕЗ. Згідно з рішенням Єврокомісії компанія Google повинна припинити свою незаконну діяльність протягом 90 днів з моменту ухвалення рішення.

Мінімальна вимога – Google повинна припинити три вищезгадані види незаконної практики і не вдаватися до них. Рішення Єврокомісії також зобов’язує Google утримуватися від здійснення будь-яких заходів, що мають таку ж мету або ефект, як і зазначені практики, або еквівалентні їм.

Дотримуючись Правил, Єврокомісія уважно стежитиме за виконанням вимог компанією Google, а компанія Google зобов’язана інформувати Єврокомісію про виконання своїх зобов’язань. У разі невиконання вимог Єврокомісії компанія буде зобов’язана сплатити додатковий штраф у розмірі до 5% середнього добового світового обороту Alphabet, що є батьківською компанією Google.

Подібне недотримання може встановлюватися окремим рішенням Єврокомісії, при цьому виплата штрафу нараховуватиметься ретроспективно, з моменту початку недотримання вимог.

Нарешті, Google може притягатися до відповідальності в рамках цивільних позовів про відшкодування шкоди, порушених у державах-членах будь-якою фізичною або юридичною особою, яка постраждала в результаті антиконкурентних дій компанії.

Будучи новатором в антимонопольній політиці, своїм рішенням щодо Google Єврокомісія задасть тон для підвищеної уваги до поведінки онлайн-платформ з боку антимонопольних відомств, і швидше за все, Антимонопольний комітет України не залишиться осторонь.

А виробникам мобільних пристроїв і споживачам буде надане право вибору пошукової системи відповідно до їхніх бажань та потреб.

 
© 2018 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія