укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Про нове антимонопольне законодавство

14.06.2016

Микола Алексюк, адвокат ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: Новое время

У січні поточного року Верховна Рада України затвердила істотні зміни до Закону «Про захист економічної конкуренції».

Дані зміни спрямовані, в першу чергу, на дерегуляцію сфери злиттів та поглинань. Передбачається, що така дерегуляція буде здійснена шляхом збільшення вартісних показників (розміру активів та обсягів реалізації товарів та послуг), досягнення яких вимагає звернення суб’єктів господарювання до Антимонопольного комітету з метою отримання дозволу на заплановану угоду (концентрацію).

Поки учасники ринку очікують дня, коли вищевказані зміни вступлять в силу, Антимонопольний комітет активно займається розробкою підзаконних нормативно-правових актів, що дозволяють в повній мірі реалізувати прогресивні плани законодавця.

Зокрема, нещодавно на сайті Антимонопольного комітету був розміщений проект нової редакції Положення про порядок подання та розгляду заяв про попереднє отримання дозволу АМКУ на концентрацію суб’єктів господарювання (Положення про концентрацію).

З метою обговорення нюансів нової редакції положення про концентрацію Антимонопольний комітет ініціював проведення «круглого столу» юристів, що практикують у сфері антимонопольного права. Слід зазначити, що учасники заходу оцінили обговорюваний документ з оптимізмом.

Дійсно порадувала юридична техніка нового положення та скорочення переліку запитуваних документів та інформації. Але, звичайно ж, всі учасники обговорення з інтересом очікують вступу положення в силу, утримуючись від категоричних коментарів до застосування нових правил та процедур на практиці.

Отже, спробуємо зробити огляд основних нововведень, запропонованих Антимонопольним комітетом в сфері отримання дозволів на концентрацію.

Перше і головне нововведення, фактично дублює положення закону, про який йшлося раніше – це збільшення вартісних показників, які є своєрідним індикатором для визначення необхідності звернення із заявою до Антимонопольного комітету.

Відповідно до нового антимонопольного законодавства існує два такі «тести». Звертатися із заявою про отримання дозволу на концентрацію необхідно у випадках, якщо:

– Сукупна вартість активів або сукупний обсяг реалізації товарів учасників концентрації, з урахуванням відносин контролю, за останній фінансовий рік, у тому числі за кордоном, перевищує суму, еквівалентну 30 мільйонам євро (за курсом НБУ), і при цьому вартість (сукупна вартість) активів або обсяг (сукупний обсяг) реалізації товарів в Україні не менше ніж у двох учасників концентрації, з урахуванням відносин контролю, перевищує суму, еквівалентну 4 мільйонам євро (за курсом НБУ);
– Сукупна вартість активів або сукупний обсяг реалізації товарів в Україні підприємства, щодо якого набувається контроль, або суб’єкта, активи, частки (акції, паї) якого купуються у власність або отримуються в управління та користування, або хоча б одного із засновників створюваного підприємства, з урахуванням відносин контролю, за останній фінансовий рік перевищує суму, еквівалентну 8 мільйонам євро (за курсом НБУ), і при цьому обсяг реалізації товарів хоча б одного іншого учасника концентрації, з урахуванням відносин контролю, за останній фінансовий рік, у тому числі за кордоном, перевищує суму, еквівалентну 150 мільйонам євро (за курсом НБУ).

Особи, що стикалися раніше з комплаєнсом у сфері антимонопольного права, безумовно, можуть відчути прірву між старими та новими граничними показниками. Без сумніву можна стверджувати, що дана зміна є впевненим кроком назустріч гармонізації національного законодавства з європейськими стандартами.

Не менш важливим нововведенням є запровадження спрощеної процедури подання заяв, яка передбачає скорочення термінів розгляду заяви комітетом, а також відчутне обмеження кількості документів і інформації, які необхідно надати для отримання дозволу.

Дана процедура буде застосовуватися у випадках, коли: а) тільки один учасник концентрації здійснює діяльність на території України, або б) сукупна частка учасників концентрації на одному і тому ж товарному ринку не перевищує 15 відсотків, або в) частки або сукупні частки учасників концентрації не перевищують 20 відсотків на товарних ринках, на яких реалізується продукція (товари, роботи, послуги), без придбання або реалізації якої господарська діяльність будь-якого іншого учасника концентрації неможлива.

За прогнозами керівництва Антимонопольного комітету, що був озвучений під час проведення «круглого столу», левова частка заяв буде відповідати умовам, які передбачають їхній розгляд саме за спрощеною процедурою, що не може не радувати і учасників ринку.

Серед іншого слід відзначити:

– Наявність права суб’єктів господарювання, які не є заявниками, подавати заяви про вступ в якості третіх осіб до процесу розгляду заяв Антимонопольним комітетом, для надання власних заперечень до планованої концентрації;
– Зобов’язання публікувати на сайті Антимонопольного комітету інформації про початок розгляду кожної справи про концентрацію, а також прийнятих за результатами розгляду рішень;
– Можливість проведення попередніх консультацій між заявниками та співробітниками комітету, а також узгодження остаточного тексту рішення;
– Значне скорочення інформації про керівників учасників концентрації і звуження переліку осіб, стосовно яких заявники зобов’язані надати інформацію;
– Відсутність необхідності дублювання інформації, що надається шляхом заповнення спеціального програмного забезпечення.

У той же час новим положенням передбачено підвищення вимог до економічного обґрунтування планованої концентрації, яке, на переконання керівництва комітету, можна буде якісно підготувати виключно за умови залучення кваліфікованих економістів і маркетологів.

З високою часткою ймовірності можна стверджувати, що плановані нововведення значно посприяють пом’якшенню вітчизняного бізнес-клімату: випадків необхідності звернення до регуляторного органу стане набагато менше, дозволи надаватимуться оперативніше, а робота Антимонопольного комітету зосередиться на справді значущих для ринку злиттях та поглинаннях.

І хоча об’єктивно оцінити здійснені зміни ми зможемо тільки після застосування нових процедур на практиці, на особистому досвіді відчувши реформоване законодавство на предмет його інноваційності та доцільності, вже зараз можна подякувати Антимонопольний комітет за його прагнення вдосконалити і спростити бізнес-процеси, які потребують підтримки під час тривалої економічної кризи.

 
© 2019 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія