укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Правові наслідки націоналізації Приватбанку. Можливості юридичного оскарження

10.01.2017

Олександр Виговський, адвокат ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: Українські новини

Процедура націоналізації неплатоспроможного банку (законодавчою мовою – процедура виведення неплатоспроможного банку з ринку за участю держави) прямо передбачена ст. 41-1 Закону України «Про систему гарантування внесків фізичних осіб» від 23.02.2012 року. У рамках даної процедури виведення неплатоспроможного банку з ринку здійснюється за рахунок державного бюджету та/або коштів державного банку. Держава здобуває право власності на акції банку по закінченню двох календарних днів від дня, що слідує за днем початку такої процедури. При цьому держава може або внести кошти в статутний капітал банку, або обміняти облігації внутрішньої державної позики на акції такого банку. Саме останній варіант і був вибраний урядом при проведенні націоналізації ПАТ «Приватбанк». Як відзначається з Постанови Кабінету Міністрів України від 18.12.2016 року № 961 «Деякі питання забезпечення стабільності фінансової системи», держава в особі Міністерства фінансів придбає акції ПАТ КБ «Приватбанк» у повному обсязі за одну гривню, а Міністерству фінансів доручається здійснити випуск облігацій внутрішньої державної позики у розмірі до 116 800 000 000 грн. зі строком погашення до 15 років з подальшим їхнім внесенням від імені держави в оплату за акції додаткової емісії ПАТ КБ «Приватбанк».

Таким чином, були виконані всі передбачені законом умови для початку даної процедури.

Оскільки це рішення є рішенням суб’єкту владних повноважень, вищевказана Постанова Кабінету Міністрів України від 18.12.2016 року № 961, згідно з якою відбувається націоналізація ПАТ КБ «Приватбанк», може бути оскаржена шляхом подання позову до адміністративного суду. Згідно зі ст. 6 Кодексу адміністративного судочинства України, будь-яка особа має право звернутися до адміністративного суду, якщо вона вважає, що рішенням, дією або бездіяльністю суб’єкта владних повноважень порушуються її права, свободи або інтереси. Тому теоретично клієнти ПАТ КБ «Приватбанк», які вважають, що дана Постанова порушує їхні права, свободи або інтереси, можуть оскаржити його у суді і, навіть, можуть заявити клопотання про застосування заходів щодо забезпечення даного адміністративного позову шляхом винесення судової ухвали про зупинення дії оскаржуваного рішення суб’єкта владних повноважень або його окремих положень.

Однак, перспективи такого оскарження представляються досить слабкими.

Основною причиною націоналізації ПАТ КБ «Приватбанк», на частку якого припадає третина всіх депозитів фізичних осіб України, є невиконання його акціонерами плану додаткової капіталізації банку (по даним НБУ, загальна потреба банку в капіталі на сьогодні становить 148 млрд. грн.). У зазначеній Постанові йдеться, що з метою поновлення та забезпечення стабільної роботи банку держава бере участь у його додатковій капіталізації шляхом придбання акцій додаткової емісії існуючої номінальної вартості. Іншими словами, держава береться зробити те, що повинні були зробити власники банку, а саме забезпечити його достатнім капіталом для виконання своїх зобов’язань перед клієнтами. Об’єктивно, такі дії держави не порушують інтереси клієнтів банку.

Крім того, держава, як новий акціонер, гарантує безперебійну роботу банку та збереження коштів на поточних, депозитних, карткових рахунках фізичних і юридичних осіб, обслуговування випущених банком карт, недоторканність внесків, розміщених у даному банку. Клієнтам банку гарантується захист розміщених у ньому коштів і заощаджень, на них, як і раніше, поширюються законодавчі гарантії відшкодування коштів за внесками, передбачені Законом України «Про систему гарантування внесків фізичних осіб». Заявлені зміни у функціонуванні ПАТ «Приватбанк» поки торкнуться тільки зміни Правління та Наглядової Ради банку.

Більше того, рівень захисту інтересів клієнтів ПАТ КБ «Приватбанк» після його націоналізації тільки підвищується. У рекордно короткий термін Верховною Радою України 20.12.2016 року був прийнятий законопроект про внесення змін до Закону «Про банки та банківську діяльність» щодо гарантування державою внесків фізичних осіб (реєстраційний № 5553 від 19.12.2016 року). Зараз держава повністю гарантує внески фізичних осіб у державних банках, включаючи і ту частину суми внеску, яка перевищує граничний розмір відшкодування коштів за внесками Фондом гарантування внесків фізичних осіб (тобто, 200 000 грн.).

Враховуючи вищезазначене, можна припустити, що навряд чи адміністративний суд погодиться призупинити або скасувати дію зазначеної Постанови Кабміну.

 
© 2018 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія