укр eng рус

Content on this page requires a newer version of Adobe Flash Player.

Get Adobe Flash player

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Капітуляція Газпрому. Що означає компроміс в антимонопольному спорі з ЄС

20.04.2017

Микола Алексюк, адвокат ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: Європейська правда

Великий антимонопольний спір Єврокомісії та «Газпрому» підходить до свого звершення. 13 березня Європейська комісія оприлюднила пропозиції «Газпрому» щодо вирішення проблем конкуренції на газовому ринку в Центральній та Східній Європі.

Варто нагадати: це одна з найбільших антимонопольних справ в ЄС, що безпосередньо впливає і на Україну.

У вересні 2011 року Єврокомісія проінспектувала офіси ряду компаній Центральної і Східної Європи, які діють на ринках постачання, транспортування та зберігання газу, з метою розслідування потенційних антиконкурентних узгоджених дій та порушень правил конкуренції, визначених статтями 101 і 102 Договору про функціонування Євросоюзу (2010 / Сек 83/01).

«Газпром» було звинувачено в антимонопольних діях у східноєвропейських країнах, де частка російського газу становить від 50% до 100%.

Цілком природно, що в процесі розслідування посадовими особами Єврокомісії було проведено аналіз договорів, укладених з російським «Газпромом», який є основним постачальником природного газу в центрально- і східноєвропейські держави (частка «Газпрому» на ринку газопостачання в цих країнах).

У 2015 році були оприлюднені попередні висновки про порушення «Газпромом» законодавства ЄС у сфері захисту економічної конкуренції на ринках газопостачання Болгарії, Чеської Республіки, Естонії, Угорщини, Латвії, Литви, Польщі та Словаччини.

Єврокомісія виділила три блоки порушень конкурентного законодавства:

– застосування «Газпромом» територіальних обмежень, закріплених в договорах поставки природного газу: «Газпром» самостійно визначає пункти поставки природного газу в країні-імпортері, а імпортеру забороняється здійснювати реекспорт газу в треті країни на власний розсуд;
несправедливе ціноутворення: в п’яти країнах (Болгарія, Естонія, Латвія, Литва і Польща) «Газпром» в односторонньому порядку встановив ціни на природний газ в розмірі, який необґрунтовано перевищує собівартість його видобутку і середньозважені ціни для інших споживачів;
– встановлення в договорах поставки природного газу додаткових обов’язків для покупців, які за своїм змістом не стосуються відповідних правовідносин (в двох країнах – Болгарія і Польща).

Наприклад, ціни і обсяги поставок природного газу ставилися в залежність від здійснення інвестицій в проекти газотранспортної інфраструктури «Газпрому», передачі контролю російському монополісту за національною газотранспортною системою.

Порушення обмежили вільну торгівлю природним газом і привели до встановлення необґрунтовано високих цін – як для газових компаній, так і для кінцевого споживача.

Також слід зауважити, що законодавство Європейського Союзу передбачає жорсткі санкції за порушення правил економічної конкуренції – максимальний розмір штрафу може досягати 10% від річного обороту компанії, що у випадку «Газпрому» може скласти колосальні $ 10 млрд.

Очевидно, керівництво російського газового монополіста вирішило, що економічно більш доцільним буде піти на деякі поступки західним партнерам в обмін на лояльність з боку європейського регулятора.

14 лютого 2017 року «Газпром» направив Європейській комісії свої пропозиції щодо врегулювання спірної ситуації. Зокрема, «Газпром» зобов’язався:

Дозволити реекспорт газу, скасувавши відповідні пункти укладених контрактів.
Удосконалити порядок формування ціни на природний газ – в тому випадку, якщо сторона доведе істотні зміни цін на ринку природного газу в порівнянні з цінами, які існували на момент підписання договору, вона має право вимагати перегляду ціни на газ; також буде існувати можливість ініціювати процедуру перегляду ціни на газ, якщо вона істотно перевищує середньозважену ціну імпорту природного газу в Німеччині, Франції та Італії.
Удосконалити порядок перегляду ціни на газ, сторони будуть мати право ініціювати перегляд ціни кожні два роки і право позачергового перегляду ціни один раз в п’ять років (зараз перегляд цін можливий один раз в три роки, а в деяких контрактах таке право не передбачається взагалі).
– Дати можливість покупцям визначати зручні пункти поставки природного газу, що надалі спростить процедуру реекспорту в інші країни.
Відмовитися від претензій до Болгарії в частині стягнення збитків за вихід з проекту будівництва «Південного потоку».
Запровадати інститут уповноваженого з питань моніторингу належного виконання сторонами взятих на себе обов’язків – особи, яка здійснюватиме неупереджений нагляд за виконанням сторонами (в першу чергу «Газпромом») взятих на себе зобов’язань.

Єврокомісія позитивно сприйняла пропозиції «Газпрому», визнавши їх достатніми для усунення порушень конкурентного законодавства. Зараз вони розглядаються покупцями природного газу – споживачі можуть надати до Європейської комісії свої коментарі і заперечення, від яких в основному і буде залежати остаточне рішення регулятора.

Неупереджений аналіз запропонованих змін дійсно свідчить про можливий розвиток конкурентного середовища на європейському ринку енергоносіїв.

Хоча принципова позиція західних партнерів «Газпрому» може істотно ускладнити процес їх реалізації, проте навіть часткове виконання «Газпромом» своїх зобов’язань докорінно змінить ситуацію на газовому ринку ЄС. Перш за все, він стане більш конкурентним, що унеможливлює використання газу в якості геополітичного зброї.

Чи вплине це на Україну? Хоча ми не є членом ЄС, втім, частково ефект від цих змін відчує і Україна. І цей потенційний ефект можна з обережністю назвати позитивним.

У «Нафтогазу» з’явиться можливість дешевше купувати російський газ, але остаточна його ціна буде залежати від конкретних цін і умов, які будуть закріплені в нових домовленостях між «Газпромом» і його партнерами в Східній і Центральній Європі.

Але і це ще не все! Право реекспорту слугуватиме для України додатковим запобіжником в разі остаточного розриву торгових відносин з Російською Федерацією. У Києва з’явиться можливість вибору надійного і передбачуваного постачальника природного газу.

У той же час вдосконалений порядок формування і перегляду цін для партнерів «Газпрому» зможе служити передумовою для пропорційного зниження вартості природного газу для України в разі його реекспорту.

Нарешті, суб’єкти господарювання можуть керуватися висновками Єврокомісії в справі «Газпрому» в якості орієнтира неприпустимої антиконкурентної поведінки на тому чи іншому товарному ринку.

 
© 2017 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія