укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Футбольний патент. Як FIFA привласнила назви російських міст

13.08.2018

Ахмедов Гаджимурад, юрист

Джерело: Forbes

Якщо слідувати букві закону, Москва в цьому році не зможе відзначити День міста зі звичною символікою, а Самара — провести конкурс краси без порушення виключних прав FIFA. Порушникам можуть загрожувати санкції — вилучення з обороту товарів, на які нанесено товарний знак, і виплата FIFA компенсацій у розмірі від 10 000 до 5 млн рублів

До чемпіонату світу з футболу в Росії FIFA подбала про захист своєї символіки і зареєструвала понад 50 товарних знаків у Росії. При цьому її патентні повірені сильно погарячкували, а Роспатент, навпаки, поставився до перевірки заявок без належної уваги. В результаті під захистом виявилися навіть назви російських міст, що приймали чемпіонат. Тепер, якщо слідувати букві закону, Москва у цьому році не зможе відзначити День міста зі звичною символікою, а Самара — провести конкурс краси без порушення виключних прав FIFA.

Скільки символів нинішнього чемпіонату світу з футболу ви можете згадати? Навряд чи набереться хоча б десяток. Талісман мундаля — вовк Забивака, логотип — стилістично оформлене зображення Кубка світу FIFA, офіційний гімн, офіційний м’яч, офіційний шрифт «Душа» (сам шрифт захищається авторським правом, а його назва зареєстрована FIFA в якості товарного знака)… Але навіть якщо перерахувати всі символи Чемпіонату в різних варіаціях, 50 товарних знаків явно не набереться.

Як же FIFA вдалося їх зареєструвати у такій кількості? Вся справа в тому, що Міжнародна федерація футболу є в Росії правовласником товарних знаків, що складаються з назви міста, яке приймає Чемпіонат світу з футболу, і приписки з роком проведення спортивного свята. Кожен такий товарний знак («Волгоград 2018», «Санкт-Петербург 2018», «Казань 2018» і т.д.) зареєстрований тричі для різних видів товарів і послуг. При цьому мова йде виключно про словесні товарні знаки, тобто захисту підлягає саме поєднання найменування міста і року, без будь-яких зображувальних елементів.

Виключення FIFA

Якби заявку на реєстрацію позначення, яке складається виключно з назви міста і року, подавала будь-яка комерційна компанія, вона гарантовано отримала б відмову, незалежно від того, який товар або послугу хотіла б захистити. Назви міст зазвичай є елементом товарних знаків, що не охороняється, саме тому, що слова «Москва», «Санкт-Петербург», «Казань» і т.д. вживаються у тисячах різних сполучень і випадків (тобто не мають розрізняльної здатності), і захист тут може привести тільки до плутанини і порушень.

Але у випадку з Чемпіонатом світу з футболу все інакше. Згідно з текстом заявок на реєстрацію товарних знаків FIFA, «Сочі 2018», «Самара 2018» та аналогічні словесні елементи — це винайдені (тобто творчо створені, як, наприклад, словесне позначення для товарного знака Google, що не існувало раніше) словосполучення, які мають фантазійний характер щодо товарів і послуг, для яких зареєстрований товарний знак. При цьому назви російських міст не є елементами відповідних товарних знаків, які не охороняються, і на них поширюються всі виключні права власника.

Без права на ім’я

Якби під час розгляду заявок FIFA Роспатент застосував звичайну практику і виніс назви міст як елемент, що не охороняється, усі питання були б зняті. Але наразі у нас склалася курйозна ситуація. Через реєстрацію товарних знаків ніхто інший без дозволу FIFA не має права використовувати позначення на кшталт «Єкатеринбург 2018» або «Саранськ 2018» для організації будь-яких спортивних або культурно-просвітницьких заходів.

При цьому заходи можуть взагалі не мати нічого спільного з футболом. Використовувати назву міста із зазначенням року тепер не можна щодо безлічі послуг. У 2018 році в 11 російських містах лише FIFA має право використовувати назву міста і року під час організації культурних заходів, надання послуг, пов’язаних з освітою і забезпеченням навчального процесу, проведення змагань з комп’ютерних ігор і навіть конкурсів краси.

Порушникам можуть загрожувати санкції — вилучення з обороту товарів, на які нанесено товарний знак, і виплата FIFA компенсацій у розмірі від 10 000 до 5млн рублів. Виходить, що компаніям, які, наприклад, організовуватимуть у вересні 2018 року День міста в Москві, потрібно бути дуже обережними, щоб не отримати від FIFA законної вимоги про припинення використання товарного знака. А краще — взагалі відмовитися від уже звичної москвичам символіки і не вимовляти словосполучення «Москва 2018» у зв’язку зі святом.

Ситуація, що склалася, результат неуважності, а не злого умислу. Навряд чи FIFA дійсно хотіла привласнити собі назви російських міст. Просто патентні повірені федерації в Росії погарячкували, а Роспатент недостатньо уважно перевірив їхні заявки перед реєстрацією товарних знаків. І зараз нам залишається тільки сподіватися, що FIFA не стане зловживати наданими Роспатентом можливостями.

 
© 2018 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія