укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Битва за бренди: Як Україні відстояти Масандру і Новий світ

02.03.2015

Тарас Утіралов, юрист, ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: Ліга

Захист кримських «винних» торгових марок – це одне з найбільш актуальних питань економічної боротьби за Крим: виноробство – чи не головна з галузей, якими завжди славився півострів. І займатися цим питанням варто було б ще з квітня минулого року. Однак ще не пізно захистити національні інтереси України.

483Плюс ситуації в тому, що поки це можна зробити, практично не вдаючись до судів і тим більше до позовів в російських судах, які навряд чи будуть прихильні до України. Реальний шлях: створення перешкод кримським компаніям, зареєстрованим згідно російського права, щодо експорту вина до країн – членів СОТ (окрім Росії). За умови, що експортують продукцію під торговими марками, що використовувались до 2014 року українськими компаніями в Криму. Для цього необхідно мати контроль над юридичними особами, за якими зареєстровані відповідні торгові марки (мається на увазі контроль над формальними атрибутами юридичної особи, адже активи українських державних виноробних підприємств в Криму були «націоналізовані»), і, в разі необхідності, перереєструвати самі юридичні особи на підконтрольній України території. В рамках СОТ існують дієві договори (ТРІПС – Угода про торговельні аспекти прав інтелектуальної власності) і механізми, що дозволяють захищати торгові марки на міжнародному рівні, які діють спільно з іншими міжнародними угодами в даній сфері.

Однак, на практиці в різних аспектах можливі труднощі. Перше питання: які торговельні марки (а також промислові зразки) вже зареєстровані за підприємствами, що контролюються Україною (та приватними особами з України). Вже на цьому етапі виникнуть проблеми з винами «Магарач». Незважаючи на успішну у 2013-му році для української прокуратури судову тяжбу щодо визнання недійсним договору, яким ТМ «Магарач» була передана естонській компанії «Магарач Осаюхінг», на даний момент інші торгові марки зі словом «Магарач» (зокрема, «MAGARACH» і «МАГАРАЧ») все ще належать цій компанії. Що стосується Інституту винограду і вина «Магарач», який і виробляв вина «Магарач» у Криму, то йому належать тільки ті торгові марки зі словом «Магарач», де зазначено також найменування інституту. У такій ситуації говорити про ефективний захист цих ТМ за кордоном не доводиться, поки питання не буде вирішено в самій Україні.

Краще йдуть справи в даному питанні з «Новим Світом» і «Масандрою». Українському Державному концерну «Національне виробничо-аграрне об’єднання «Масандра» і українському Державному підприємству «Завод шампанських вин «Новий Світ» належать різні торгові марки, під якими вони виробляли і продавали вина. При цьому принаймні три ТМ Масандри пройшли міжнародну реєстрацію (включаючи саму назву MASSANDRA) для ряду країн. Тепер слід здійснити міжнародну реєстрацію всіх інших «винних» торгових марок, охопивши якомога більшу кількість країн, при цьому випередивши Росію (адже створені нею підприємства, що контролюють потужності кримських заводів, можуть зробити те ж саме через російську реєстрацію, а потім – міжнародну).

Якщо це зробити, а згодом ефективно співпрацювати з митними органами інших країн, можна домогтися заборони на імпорт в інші країни кримської винної продукції. Однак, варто поспішати, адже в січні 2015 року в російському реєстрі з’явився відразу цілий ряд зареєстрованих на ім’я «російських» Державного концерну «Національне виробничо-аграрне об’єднання «Масандра» та Державного підприємства «Завод шампанських вин «Новий Світ» торгових марок, що містять назви «Массандра» і «Новий Світло».

Варто відзначити, що виробляти поза Кримом вина під назвами, що містять назви конкретних місцевостей півострова, – означає введення в оману споживачів, і тут вже йтиметься про охорону найменувань місць походження товару. Тому до відновлення суверенітету України над Кримом, а українських підприємств – над їхніми активами в Криму – найреальнішим шляхом захисту національних інтересів у даному аспекті буде все ж недопущення експорту кримської винної продукції неукраїнськими підприємствами куди-небудь, крім Росії. При цьому варто розглянути механізм розливу виробленої в Криму продукції на решті частини України, про що вже говорили наші представники влади.

 
© 2019 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія