укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Держава в мережі: як Естонія домоглася лідерства у поширенні електронних послуг

25.05.2018

Георгій Джаніашвілі, юрист

Джерело: Европейська правда

На початку року в Естонії пройшла дискусія на тему: чи припустимо проводити реєстрацію шлюбу онлайн. І це не жарт – те, що здається неможливим, вже впроваджується або планується бути впровадженим у цій балтійській країні.

Втім, щодо шлюбу все ж взяв гору консервативний підхід – тим, хто бажає змінити свій сімейний стан, як і раніше необхідно прийти до державної установи й особисто висловити свою волю. Також онлайн не можна оформити передачу фактичної власності. Наприклад, купити будинок через інтернет, на жаль, не вийде.

Однак вже звичні електронні послуги теж не стоять на місці, а отже, можливо, через деякий час і ці послуги можна буде отримати онлайн.

В Естонії вже давно не задаються питаннями, чому б нам не заповнити всі ці папірці прямо в смартфоні і потім не отримати відповідь також онлайн. Чому в 2018 році, в епоху безконтактних платежів, доступу до телефонів і додатків за допомогою відбитка пальця і телефонних відеочатів, ви не можете вирішувати всі свої формальні питання, пов’язані зі зверненням до органів влади, в тому ж смартфоні рухом пальця по екрану?

Все, чим зазвичай займається держава — від законодавчої діяльності до податків — перенесено на одну платформу, що об’єднує націю. Тепер будь-хто може проголосувати або оплатити штраф за неправильне паркування, не виходячи з дому.

Користувачам цієї системи досить ввести дані про себе лише один раз і в подальшому можна забути про заповнення паперів у лікаря або в банку. Потрібний фахівець просто відкриває необхідну інформацію, прив’язану до індивідуальної ID-картки з чіпом і зібрану на одній платформі. Необхідно вставити ID-карту в спеціальний пристрій через USB-порт, а потім ввести один з паролів, який до неї додається (інший використовується для цифрового підпису).

З використанням цифрових рішень кордони стираються, оскільки жодна служба не прив’язана до певного місця. Тому в 2014 році уряд запустив програму цифрового резидентства (далі – е-резидент), яка дозволяє іноземцям користуватися, наприклад, послугами банківської системи республіки так, ніби вони проживають в Естонії. За офіційними даними, більшість е-резидентів, які відкрили компанії в Естонії, є громадянами України.

Далі ми розглянемо основні послуги, що використовуються в Естонії повсякденно.

Комерційний реєстр
Комерційний реєстр є однією з державних баз даних, що має високий рівень довіри в Естонії.
Ця центральна база даних включає в себе цифрові дані Комерційного реєстру, Реєстру некомерційних організацій і фондів та Реєстру комерційних порук. У реєстрі можна переглянути відкриті дані про компанію (контактні дані, рід діяльності, хто має право представляти компанію, статут, річний бухгалтерський звіт та інше). Цей реєстр полегшує ведення бізнесу з новими партнерами, надаючи можливість дізнатися про них первинну інформацію.

Портал підприємця
На порталі для підприємця є можливість зареєструвати товариство з обмеженою відповідальністю, повне та командитне товариство чи неприбуткове об’єднання і розпочати підприємницьку діяльність.

Комерційне об’єднання можна зареєструвати електронним способом на порталі для підприємців тільки в тому разі, якщо всі пов’язані з установою особи (члени правління, засновники, члени ради та інші) можуть своїм електронним підписом підписати заяву про перший запис та статутні документи установи.
Цим порталом може користуватися резидент Естонії, який має ID-карту. Його також можуть використовувати власники латвійської, бельгійської та фінської ID-карт.

Портал пацієнта
Основою його роботи є загальнодержавна інформаційна система про здоров’я, в якій збираються дані, пов’язані зі сферою охорони здоров’я Естонії. За допомогою порталу можна ознайомитися з наявними в інформаційній системі даними про здоров’я пацієнта, надати додаткову інформацію та змінити свої особисті дані. За бажання свої особисті дані можна закрити.
Дані пацієнта може переглядати лише лікуючий лікар. Крім усього вищесказаного, за допомогою порталу для пацієнтів можна подавати різні волевиявлення, пов’язані з медичними послугами. Наприклад: призначати осіб, уповноважених для викупу лікарських препаратів за рецептами, давати дозвіл на переливання крові або відмовлятися від нього, виявляти бажання після смерті передати органи або тканини для пересадки, або передати труп для навчальної та наукової роботи.
На порталі для пацієнтів можна також призначити собі представників з різними правами. Доступ до порталу пацієнта мають як приватні, так і державні медичні установи.

Дигітальний рецепт
Дигітальний рецепт – це електронний лікарський рецепт або рецепт медичного пристрою, який лікар виписує пацієнту в комп’ютері. Дигітальний рецепт не роздруковується на папері, а безпосередньо з комп’ютера лікаря надсилається за допомогою мережі інтернет в центр рецептів.
Вирушаючи в аптеку за ліками, з собою необхідно мати документ з фотографією і особистим кодом, що засвідчує особу, наприклад ID-карту, водійські права або паспорт.

E-kool
Дослівний переклад – «електронна школа». eKool – це система управління школами, що об’єднує дім, школу і самоврядування.
eKool допомагає учневі в організації навчального процесу (бачити оцінки, домашні завдання, розклад уроків, матеріали уроків, спілкуватися з учителем); батьки можуть бути краще інформовані про те, як йдуть справи у їхніх дітей, а місцеве самоврядування отримує хороший огляд того, як працюють школи, які знаходяться на його адміністративній території.

Електронне голосування
Інтернет-голосування (голосування в режимі онлайн) є однією з можливостей для голосування на додаток до інших методів. I-голосування означає в цьому контексті голосування через інтернет, а не голосування з використанням спеціального пристрою для голосування. Наприклад, на виборах до Європейського парламенту в 2014 році більше 103 тисяч виборців використовували I-голосування — це 31% всіх виборців.

Вищезазначені послуги в адмініструванні процесів у країні не єдині. Естонська дигітализация послуг стосується майже всіх сфер у державі, а виключення, що залишилися, скоріше пов’язані з консервативністю мислення. У будь-якому випадку, ймовірність того, що й ці послуги перейдуть в онлайн, в Естонії вище, ніж де-небудь.

 
© 2018 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія