укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Електронне декларування: хто, що, коли

13.09.2016

Галина Мельник, юрист ЮФ «Ілляшев та Партнери»
Джерело: Економічна Правда

Напередодні Національне агентство з питань запобігання корупції прийняло рішення про запуск системи електронних декларацій.

Нова система передбачає заміну старих паперових декларацій на нові електронні, які заповнюються на сайті агентства.

Що ж змінилося в зв’язку з запуском електронного декларування?

Коло осіб, які подають декларації, залишилося тим самим. Це особи, які здійснюють функції держави або місцевого самоврядування.

До них відносяться президент, народні депутати, депутати місцевих рад, міністри, судді, прокурори, поліцейські, посадові особи держпідприємств та інші особи, перераховані в Законі «Про запобігання корупції».

Однак деяким особам з цього списку доведеться в 2016 році подати повторну декларацію за 2015 рік, тепер уже в новій електронній формі.

До таких осіб відносяться ті службовці, які на день початку роботи системи електронного декларування займають посади, віднесені статтею 50 вказаного закону до відповідальних або особливо відповідальних.

Зокрема, це президент, прем’єр, народні депутати, голова НБУ, держслужбовці категорії «А» і «Б». Такі особи зобов’язані подати електронну декларацію шляхом заповнення відомостей на сайті агентства протягом 60 днів після запуску системи, тобто до 12 жовтня 2016 року.

Особи, які не обіймають відповідальні або особливо відповідальні посади, наприклад, керівники держпідприємств, депутати місцевих рад, будуть подавати електронні декларації за 2016 рік вже в 2017 році, до 1 квітня.

Чим же електронна декларація відрізняється від паперової? Розширенням кола об’єктів декларування та деталізацією декларованої інформації.

До нових об’єктів декларування слід віднести об’єкти незавершеного будівництва, рухоме майно, вартість якого перевищує 100 мінімальних зарплат (в 2016 році – 137,8 тис грн.), юридичні особи, в яких декларант або члени його сім’ї є кінцевими бенефіціарами.

До цієї категорії також відносяться нематеріальні активи, включаючи об’єкти інтелектуальної власності, готівка на суму понад 50 мінімальних зарплат (в 2016 році – 68,9 тис грн.), видані та отримані позики, що перевищують 68,9 тис грн. (раніше декларувалося лише погашення позик).

Крім того, до об’єктів декларування відносяться витрати по всіх угодах, за якими у декларанта або членів його сім’ї виникає або припиняється право власності або виникають фінансові зобов’язання.

Нарешті, враховується входження суб’єкта декларування до складу керівних, ревізійних або наглядових органів громадських об’єднань, благодійних організацій, професійних об’єднань, членство в таких організаціях та об’єднаннях.

Важливе нововведення електронної декларації – зазначення дати придбання майна та його вартості, що разом з моніторингом способу життя суб’єктів декларування (стаття 51 Закону «Про запобігання корупції») дозволить відстежити витрати чиновників і порівняти їх з доходами.

Законодавець також посилив відповідальність за декларування завідомо недостовірних відомостей і за умисне неподання декларації.

Тепер за це передбачена кримінальна відповідальність у вигляді штрафу від 42,5 тис грн. до 51 тис грн. або громадські роботи на строк від 150 до 240 годин або позбавлення волі на строк до двох років з позбавленням права обіймати певні посади до трьох років (стаття 3661 Кримінального кодексу).

Відповідальність за подання завідомо недостовірних відомостей щодо об’єктів декларування, які мають грошову вартість, настає лише в тому випадку, якщо недостовірні відомості відрізняються від достовірних на суму понад 250 мінімальних зарплат (на 344,5 тис грн. в 2016 році).

Якщо такі відомості відрізняються від правдивих на суму від 100 до 250 мінімальних зарплат (137,8 тис грн. – 344,5 тис грн. в 2016 році), настає адміністративна відповідальність у вигляді штрафу 17 тис грн. – 42,5 тис грн. Якщо розбіжності не перевищують 137,8 тис грн., відповідальність не настає.

Порушення, пов’язані зі старою паперовою декларацією, тягнули за собою лише адміністративну відповідальність у вигляді штрафу і тільки за несвоєчасну подачу декларації. Відповідальність за надання в старій декларації неправдивих або неповних відомостей не була передбачена.

З введенням електронного декларування істотно посилиться контроль доходів чиновників. Задекларовані відомості будуть доступні на сайті агентства за винятком обмеженого кола конфіденційної інформації.

Від декларування без загрози кримінальної відповідальності можна буде приховати лише об’єкти незначної вартості. Дорогі об’єкти, беручи до уваги статтю 3661 Кримінального кодексу і моніторинг способу життя чиновників, приховувати буде ризиковано, навіть якщо відомості про них не внесені в публічні реєстри.

Хоча, з огляду на наші реалії, цілком варто очікувати заниження відомостей про вартість об’єктів, яка буде вказуватися в декларації, а також переоформлення дорогих об’єктів на осіб, які формально не вважаються членами сім’ї декларанта.

 
© 2020 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія