укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Законопроект про захист прав споживачів фінансових послуг в Україні

22.10.2018

Олександр Виговський, адвокат ЮФ «Ілляшев та Партнери»

Джерело: ZN.ua

Проект Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вдосконалення захисту прав споживачів фінансових послуг», який наразі проходить друге читання у парламенті, має велике значення з точки зору посилення захисту інтересів клієнтів фінансових установ від протиправних і шахрайських дій з боку останніх. Його положення стосуються як договірних механізмів взаємодії споживачів і постачальників фінансових послуг, так і розкриття інформації, а також реклами фінансових послуг.

Зокрема, згідно з цим законопроектом, умови договору про надання фінансових послуг не можуть обмежувати права їх споживачів, які передбачені законом, а якщо це все ж відбувається, такі умови будуть юридично нікчемними. Будь-які зміни істотних умов таких договорів, у тому числі й договорів приєднання (тобто тих, чиї стандартні форми розроблені фінансовими установами, і клієнт може лише приєднатися до договору в цілому або відмовитися його підписувати), повинні повідомлятися споживачеві спеціальним повідомленням. При цьому зміна фіксованої процентної ставки за договором без письмової згоди споживача є нікчемною. У разі якщо права і обов’язки сторін за таким договором можуть тлумачитися неоднозначно, вони повинні будуть тлумачитися на користь споживача, а не фінансової установи. Такі положення цілком закономірні в рамках підходу до споживача фінансових послуг як найменш захищеної сторони у таких правовідносинах (хоча такий підхід і є доволі спірним).

Розкриття інформації про фінансові продукти є одним із наріжних каменів, на яких тримається сама філософія регулювання ринків фінансових послуг. Тільки належно інформований споживач зможе прийняти зважене інвестиційне рішення, чи варто вкладати гроші в той чи інший фінансовий продукт. На жаль, недобросовісна реклама фінансових послуг стала повсюдним явищем, з яким фінансові регулятори борються без особливих результатів. Зазначений законопроект чітко визначає, що саме підпадає під таку недобросовісну рекламу. Серед іншого, він згадує як недобросовісну рекламу фінансових послуг, в якій інформація подається шрифтом, розмір якого на 50% і більше менший шрифту, яким подано назву рекламованої фінансової послуги, або (у випадку з рекламою в аудіовізуальних мас-медіа) оголошується більш ніж на 25% швидше оголошення назви рекламованої фінансової послуги. Справді, реклама кредиту під 0,1% річних буде ефективним маркетинговим ходом, якщо вартість усіх додаткових послуг, які нав’язуються позичальнику під час отримання такого кредиту, викласти мікроскопічним шрифтом, який мало хто прочитає. З ухваленням зазначеного законопроекту така практика буде протизаконною.

Фінансові регулятори і, зокрема, Національний банк України, матимуть право визначати мінімальний обсяг інформації, яка повинна буде надаватися споживачеві фінансової послуги, а за її ненадання або за введення в оману штрафуватимуть. Відсутність повідомлень споживача про передбачені в законі факти (наприклад, про зміну плаваючої процентної ставки або про відступлення прав вимоги за договором про надання фінансової послуги, якщо це вимагається законом), так само як і ненадання клієнту його примірника договору, також каратиметься регуляторними штрафами.
Загалом, цей законопроект варто оцінити досить позитивно, оскільки він істотно підсилює відповідальність постачальників фінансових послуг та усуває цілу низку лазівок для зловживань і шахрайських дій щодо споживачів. Той факт, що фінансові регулятори в результаті ухвалення цього законопроекту отримають набагато більше повноважень і заходів впливу на недобросовісні фінансові установи, на наш погляд, позитивно позначиться на загальному стані фінансового ринку України та підвищить ступінь довіри населення до фінансової системи в цілому, що є необхідною умовою економічного зростання.

 
© 2018 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія