укр eng рус est

Публікації

Останні новини
Відгуки
Chambers Europe

«Нещодавно фірма провела консультування з низки фармацевтичних справ. Багато хто погоджується, що ця команда «рухається в правильному напрямку, особливо вражає її робота у фармацевтичній галузі».

 

Ближче до природи: навіщо Естонія зробила безкоштовним громадський транспорт

10.09.2018

Віталій Галицьких, юрист, керівник Талліннського офісу
Джерело: Економічна правда

Естонія стала першою країною ЄС з безкоштовним громадським транспортом.

Відповідну постанову підписала міністр економіки та інфраструктури Кадрі Сімсон. Якщо бути точнішим, то міністр підписала постанову, яка затверджує ціни на квитки повітових автобусних ліній, при цьому внутрішньоміських ліній це не стосується, як і не стосується це комерційних перевезень між містами.

Центри громадського транспорту повинні були до середині травня повідомити, скільки грошей їм потрібно для ущільнення мережі ліній, безкоштовного або пільгового проїзду, а у разі, якщо транспортні центри хочуть замість безкоштовного проїзду пропонувати проїзд за пільговою ціною, вони отримають дотацію відповідного розміру.

Повітові автобусні лінії є найдоступнішим видом громадського транспорту в кожному з повітів Естонії, в рік на таких лініях реєструється близько 18 мільйонів поїздок. Оскільки ці напрямки економічно невигідні для приватних компаній, то держава їх дотувала.

У 2017 році Естонія дотувала такі лінії на 21,7 млн євро, місцеві самоврядування – ще на 3,2 млн, і лише 11 млн сформували дохід від продажу квитків.

Як видно з наведеної статистики, 2/3 витрат на функціонування автобусного сполучення в сільській місцевості так чи інакше брала на себе держава. У 2018 році на такі цілі в бюджеті було закладено 34,8 млн євро, що дозволило звільнити жителів повітів від плати за проїзд.

Мотивуючи своє рішення, міністр економіки та інфраструктури Кадрі Сімсон заявила: «Наша країна має можливості для вдосконалення цієї сфери. Тепер настав час зробити крок вперед. Нам хотілося б, щоб люди, які живуть у сільській місцевості, віддавали перевагу використанню громадського транспорту, а не особистих автомобілів.

Нам потрібна альтернатива, щоб допомогти працівникам заощадити гроші і знизити вартість життя у сільській місцевості. Одним з таких способів є введення безкоштовних повітових автобусів.

Я вважаю, що вибір місця проживання у сільській місцевості має заохочуватися, а не каратися».

Необхідно відзначити, що вже з 1 січня 2013 року Таллінн став першою європейською столицею, де була скасована плата за проїзд для жителів міста. До цього проїзд коштував 1 євро, якщо купувати квиток заздалегідь, і 1,6 євро, якщо купувати його у водія автобуса. За підрахунками міської управи, сім’я з 4 чоловік стала економити на проїзді до 600 євро в рік.

Головною причиною введення безкоштовного громадського транспорту в місті було бажання розвантажити дороги від особистих автомобілів і зменшити пробки в місті. При цьому були обладнані парковки біля кінцевих зупинок громадського транспорту, де кожен житель міг залишити автомобіль і пересуватися по місту на громадському транспорті; парковка ж на вулицях центру міста повсюди є платною і коштує близько 1,5 євро на годину.

Оскільки громадський транспорт став безкоштовним тільки для жителів столиці, то його введення призвело до несподіваного зростання населення міста: жителі, раніше зареєстровані в передмістях, стали змінювати реєстрацію на міську. Оскільки в Естонії при сплаті податків частина з них надходить до республіканського бюджету, а частина залишається у місцевому самоврядуванні, то Таллінн тільки виграв від безкоштовного громадського транспорту, дозволивши мешканцям економити на проїзді і збільшивши свій власний бюджет.

Оскільки слідом за столицею деякі міста Естонії також ввели у себе безкоштовний громадський транспорт, то нова ініціатива міністра була наступним і абсолютно логічним кроком на шляху до повного скасування плати за проїзд на всій території Естонії. Ініціатива широко обговорювалася в суспільстві, а в травні в Таллінні відбулася міжнародна конференція «Безкоштовний громадський транспорт для всіх. Мрії і дійсність», присвячена п’ятиріччю введення безкоштовного проїзду в місті.

На конференції виступили мери європейських міст, які висловлювали свою думку з приводу безкоштовного громадського транспорту, зокрема, свою позицію висловили віце-мер Парижа, мер Дюнкерка, мери німецьких міст Темпліна і Тюбінгена, мер шведського міста Авеста, представники литовських, італійських, польських і навіть бразильських міст. Більшість спікерів підтримали ідею безкоштовного громадського транспорту.

Головним мотиватором в ухваленні подібного рішення все-таки залишається складна демографічна ситуація у сільській місцевості. Чисельність населення зменшується, середній вік жителів, які проживають в повітах продовжує зростати, також гостро стоїть проблема нестачі якісної робочої сили. Безкоштовний громадський транспорт повинен підняти привабливість повітів, створити умови для мобільності робочої сили, стати значною економією для робітників.

Таке рішення є дуже важливим з огляду на регіональну політику. Чиновники вважають, що це може мотивувати людей переїжджати в сільські райони, а місцеві жителі зможуть залишитися у своїй рідній області. Все це – елементи якісного життя: повинна бути хороша школа, хороша робота, доступний і хороший транспорт, який зв’яже школу, роботу й дім.

Дискусія про введення безкоштовного громадського транспорту продемонструвала закономірність, що ті, хто виступає проти такого кроку, самі не користуються громадським транспортом і не бачать практичної вигоди для себе.

При цьому не всі автобусні перевізники зустріли таке рішення міністерства з радістю.

Автобусне підприємство Samat подало скаргу до Талліннського адміністративного суду, оскільки вважає, що безкоштовний громадський транспорт значно впливає на його пасажирів і є причиною несправедливої конкуренції в секторі автобусних перевезень.

Оскільки постанова не стосується комерційних ліній, то станом на сьогодні вони змушені конкурувати з лініями, де можна проїхати абсолютно безкоштовно. Компанія також вважає, що міністерство порушує правила Європейського Союзу щодо державної допомоги, в тому числі спеціальні вимоги транспортної постанови щодо надання державної допомоги транспортному сектору.

Липень 2018 року видався в Естонії дуже спекотним, і багато жителів вважають за краще проводити вільний час за містом і на пляжах. Безкоштовний громадський транспорт виявився дуже до речі цього літа, але навіть найоптимістичніші фахівці не могли передбачити такого пасажиропотоку.

На багатьох лініях люди змушені годинами стояти в очікуванні автобуса, оскільки в автобусах не вистачає місця для всіх. Втім, навіть такі проблеми не знизили привабливість ідеї безкоштовного транспорту.

Можливість жити в сільській місцевості, насолоджуючись дивовижною природою і при цьому маючи можливість дістатися на роботу на безкоштовному громадському транспорті, є досить важливою метою, щоб потерпіти тимчасові незручності.

 
© 2018 Ілляшев та Партнери / Мобільна версія